InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Buitenland > Toerisme Israël: De Golan Hoogvlakte – de Golan

Toerisme Israël: De Golan Hoogvlakte – de Golan

De Golan Hoogvlakte is sinds 1967 in handen van Israël. Het werd veroverd op Syrië die het hooggelegen gebied gebruikte om op burgers in Galilea te schieten. Het is een bergachtig, vulkanisch gebied. Vooral het noordelijke deel is groen. Daar ligt ook Har Hermon Ski Centrum waar meestal 's winters geskied kan worden. Daarnaast zijn er o.a. Gan Le'umi Metzudat Nimrod, Breichat Ram, Banias, Shmurat Gilbon, Beit Hameches Ha'elyon, Dolmens, Gamla. Shmurat El Al en Hamat Gadar.

Belangrijke wegen op de Golan Hoogvlakte

hoofdwegen

  • weg 98
  • weg 99
  • weg 91
  • weg 87

regionale wegen

  • weg 999
  • weg 989
  • weg 978
  • weg 959
  • weg 918
  • weg 808

De Golan heeft altijd bij Israël gehoord. Het was een deel van het gebied dat Manassé, één van de twaalf stammen, heeft geërfd. Hier was de stad Golan één van de vrijsteden voor vluchtelingen. In Deuteronomium 4:41-43 staat: ”Toen zonderde Mozes drie steden af aan de overzijde van de Jordaan....Beser in de woestijn, in het gebied der hoogvlakte, voor de Rubenieten, Ramoth in Gilead voor de Gadieten en Golan in Basan voor de Manassieten.”

Er liggen veel ruïnes wat erop duidt dat het vroeger een dichtbevolkt gebied was. De eerste Zionisten probeerde zich er opnieuw te vestigen maar moesten het gebied verlaten omdat het te geïsoleerd was en de verbindingen slecht waren. Na WOI kwam het gebied bij Syrië onder het Franse Mandaat. Na 1948 beschoten Syriërs vanuit dit gebied Galilea. In 1967 veroverde Israël het gebied na bombardement door Syrië.

Har Hermon Ski Centrum

lokatie: Einde van weg 98 of weg 999.
omschrijving: Wintersport plek, inclusief schaatsgebieden, skiheuvels, een kabelbaan en allerlei voorzieningen voor skiërs. Alleen open als er voldoende sneeuw ligt. De hoogste piek ligt op 1300 meter boven zeespiegel.

Gan le'umi Metzudat Nimrod

lokatie: Vanaf weg 989.
omschrijving: Resten van de 12de-13de eeuwse Ayyubid kruisvaardersburcht.

Breichat Ram waterreservoir

lokatie: vanaf kruispunt Mas'ada.
omschrijving: Een natuurlijke zoetwater reservoir (600 bij 900 meter en 8 meter diep). Het bevat 3 miljoen kubieke meter water. Het ligt in een krater van een uitgebluste vulkaan. Breichat-Ram betekent Hoge Poel.

Banias

lokatie: vanaf weg 99.
omschrijving: Banias is een Arabische verbastering van Panjas (naar Pan vernoemd, de god van de schaapherders). Hier loopt vlakbij de rivier de Hermon. Op de top staat een kruisvaardersburcht ter verdediging tegen islamitische vijandigheid in Damascus. Het fort wordt toegeschreven aan Nimrod (zie Genesis 10:9).

Shmurat Gilbon

lokatie: Vanaf weg 91 tussen kruispunt Hashiryon en kruispunt Nashut.
omschriving: Een stroom die twee watervallen vormt:
  1. Dvora waterval (10 meter hoog)
  2. Gilbon waterval (42 meter hoog)
Er zijn onder aan de watervallen poelen waarin gezwommen kan worden.

Beit Hameches Ha'elyon

lokatie: Vanaf kruispunt Beit Hameches op weg 91.
omschrijving: Hier lag vroeger de grens met Syrië.

Dolmens

lokatie: Vanaf weg 808 een onverharde weg ten noordwesten van kruispunt Daliyot.
omschrijving: Het grootste veld dolmens in de Golan (ongeveer 200 meter). Vlakbij ligt de Gamla waterval (51 meter), de grootste in de Golan.

Gamla

omschrijving: Ruïnes van de stad Gamla, één van de centra van de Zeloten gedurende de grote Joodse Opstand tegen de Romeinen. Er liggen restanten van burchten, woningen, synagogen en wateropslagsystemen.

Shmurat El Al

lokatie: Pad vanaf moshav Avnei Eitan.
omschrijving: Ravijn met de Zwarte en Witte watervallen. Onderaan liggen poelen waar kan worden gezwommen.

Hamat Gader (El Hama)

lokatie: Vanaf kruispunt hamat Gader ten noordoosten van weg 98.
omschrijving: Warm waterbronnen, een krokodillen farm, resten van een oude stad en synagoge, observatiepost met uitkijk op de rivier Jarmuk.

Andere trekpleisters

Katzrin

  • Golan Archeologisch museum (verzameling en reconstructies van regionale vondsten en voorwerpen)
  • Katzrin Park
  • Golan Veldschool
  • Golan wijnproef centrum

Kuneitra

Ligt in niemandsland tussen Israël en Syrië in VN gecontroleerd gebied.

Joodse nederzettingen

Sinds de Zesdaagse Oorlog in 1967 heeft Israël Joodse nederzettingen in het gebied opgericht. Dit zijn o.a de kibboetsiem Meron Golan, Eén Tsivan, El Al, Nachal Golan, Giva't Yo'av, Neot Golan, Ramot, Mevo Chama.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Israëlisch-Arabisch conflict 3: Vrede voor vredeIsraëlisch-Arabisch conflict 3: Vrede voor vredeHet voorstel om land te ruilen voor vrede is ongehoord in de annalen van de geschiedenis. Wanneer heeft een natie gebied…
Toerisme Israël: een paradijs voor vogels en vogelspottersToerisme Israël: een paradijs voor vogels en vogelspottersElke herfst is de lucht van Israël gevuld met zo'n 500 miljoen vogels die vanuit Zuid-Europa naar warme klimaten in Azië…
Israëlisch-Arabische oorlogen (5): Jom Kippoeroorlog 1973Israëlisch-Arabische oorlogen (5): Jom Kippoeroorlog 1973In september 1973 merkte de Israëlische militaire inlichtingendienst Aman op dat Egypte en Syrië bezig waren met een tro…
Geografie Israël: tabellen, grafieken, kaartenGeografie Israël: tabellen, grafieken, kaartenHoewel Israël veelvuldig in het nieuws is (wat politiek betreft) zijn bepaalde basisgegevens over het land toch veel min…
Bronnen en referenties
  • Israel – Zev Vilnay
  • Kaart van Oostelijke Galilea en Golan
  • Israel touring atlas & easy guide – Carta Jerusalem
  • Atlas of Israel
  • Eigen bevindingen

Reageer op het artikel "Toerisme Israël: De Golan Hoogvlakte – de Golan"

Infoteur: Etsel
Laatste update: 28-12-2017
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Buitenland
Special: Toerisme Israël
Schrijf mee!