InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Buitenland > Toerisme Israël: Noordoost Galilea - Kiryat Shmona e.o

Toerisme Israël: Noordoost Galilea - Kiryat Shmona e.o

Noordoost Galilea ligt in het noorden van Israël tegen de Libanese grens aan. Belangrijkste stad in Noordoost Galilea (ook wel de Vinger van Galilea – Etsba HaGalil genoemd) is Kiryat Shmona. Het is een dunbevolkt gebied met natuurreservaten. In dit artikel komen de volgende toeristische trekpleisters aan de orde: Shmurat Nahal Iyon, Shmurat Tel Dan, Tel Hai, Metzudat Hunin, Gan Le'umi Horshat Tal, Metzudat Yesha, Shmurat Hula en Metoela.

Wegen in Noordoost Galilea

hoofdwegen:

  • weg 90
  • weg 99

regionale wegen:

  • weg 899
  • weg 886
  • weg 977
  • weg 918

Shmurat Nahal Iyon – natuurreservaat Nahal Iyon

lokatie:

Vanaf hoofdweg 90 tussen Kiryat Shmona en Metoela vlakbij Tel Bet Malacah.

omschrijving:

Een natuurreservaat met een stroombedding die in het regenseizoen vier watervallen creëert: Iyon, Hatanur, Hatahna en Ha'eshed.

Shmurat Tel Dan – natuurreservaat Tel Dan

lokatie:

Vanaf hoofdweg 99 ten zuidwesten van kruispunt Tzomet Zion.

omschrijving:

De bronnen van Nahal Dan met veel beekjes en waterplanten. Tel Dan vormt de restanten van de oude stad Leshem (Dan), de meest noordelijke stad van Palestina. Lees er verder over in Jozua 19:47 en I Koningen 12:28-30 en Jeremia 8:16. Dan vormt samen met Jor de twee bronnen van de Jordaan.

Tel Hai

lokatie:

Vanaf hoofdweg 99 ten noorden van Kiryat Shmona.

omschrijving:

Herdenkingsplek van de helden van Tel Hai: de gerestaureerde binnenplaats en haar gebouwen met een tentoonstelling van wapens, een standbeeld, en een begraafplaats. Elk jaar op de 11de Adar wordt een ceremonie gehouden. Tel Hai is een museum van de ondergrondse Hagana verzetsbeweging. In 1920 werd Tel Hai door Arabieren aangevallen waarbij 6 Joodse mannen en 2 Joodse vrouwen werden gedood. Onder hen Jozef Trumpeldor die in Rusland de Joodse pioniersbeweging HeHaloets had opgericht. De strijd van de Joden tegen de Arabieren bij Tel Hai is het symbool geworden van de moderne Israëliërs om het land tot de laatste snik te verdedigen. De Arabieren vielen Tel Hai vanuit het dorp Halsa aan. Op die plek hebben de Israëliërs later Kiryat Shmona (Stad van Acht – vernoemd naar de 8 vermoorde Joden) opgericht. Vlakbij ligt ook de begraafplaats onder een monument dat de leeuw van Juda afbeeldt. Hier staat de tekst: “Het is goed te sterven voor ons vaderland.” Op de 11de Adar van elk jaar maken jongeren een pelgrimstocht naar Tel Hai om hulde te brengen aan de strijders. In een ander deel van de begraafplaats liggen leden van HaSjomer, de voorloper van de IDF (het Israëlische leger). In het derde deel liggen graven van soldaten die tijdens de Onafhankelijkheidsoorlog zijn omgekomen.

Metzudat Hunin

lokatie:

Vanaf de regionale weg 886 ten westen van mosjav Margaliyo.

omschrijving:

Resten van een kruisvaarders burcht. Gedeeltelijk verwoest tijdens de aardbeving van 1837. In het Latijn heet het Castrum Novum; in het Frans Chateau Neuf (Nieuw Kasteel).

Gan Le'umi Horshat Tal

lokatie:

Vanaf hoofdweg 99 ten oosten van kibboets Hagoshrim.

omschrijving:

Een oude eikenbos. Het park bevat een kunstmatig meer en een parkeerplaats.

Metzudat Yesha

lokatie:

Vanaf regionale weg 899 tussen Tzomet Yesha en Tzomet Ko'ah.

omschrijving:

Een burcht uit de Britse Mandaat Periode. Er staat een standbeeld van de overledenen tijdens de Onafhankelijkheidsoorlog. Er is een observatiepost waar over de Hula Vallei gekeken kan worden.

Shmurat Hula – natuurreservaat Hula

lokatie:

Vanaf hoofdweg 90 bij kruispunt Tzomet Yesud Hama'ala.

omschrijving:

Dit betreft het natuurreservaat Hula waar flora en fauna die, vóór de drainage van de gebieden, bewaard worden. Het reservaat bevat een meer, kanalen, moerassen en observatieposten voor vogels en dieren. Er zijn excursies met een gids. Het Hula meer was vroeger het kleinste, meest noordelijke en het hoogste meer van het Jordaangebied. De Jordaan stroomde er doorheen. In de Bijbel wordt het meer genoemd als belangrijk slagveld van Jozua toen hij Kanaän veroverde. In 1957 werd het draineren van het Hula meer voltooid. Er heerste toen geen malaria meer en er kwamen vruchtbare velden en plantages. Een deel bestaat uit visvijvers. Voordat het meer gedraineerd werd bevatte het tropische flora en fauna. Vooral het vogelleven was er intens. Planten waren de papyrus, de gele lelie en witte waterlelie.

Metoela

lokatie:

Uiterste noorden van hoofdweg 90 bij de grens met Libanon.

omschrijving:

Meest noordelijke plaats van Israël in 1896 gesticht op 550 meter boven zeespiegel. Bezienswaardigheid is de uitkijk op Libanon, mits het er rustig is en er geen raketten worden afgeschoten.

Meer informatie: Startpagina - Toerisme Israël.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Israel – Zev Vilnay
  • Israel touring atlas & easy guide – Carta Jerusalem
  • Atlas of Israel
  • Eigen waarnemingen

Reageer op het artikel "Toerisme Israël: Noordoost Galilea - Kiryat Shmona e.o"

Infoteur: Etsel
Laatste update: 10-07-2018
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Buitenland
Special: Toerisme Israël
Schrijf mee!