InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Buitenland > Stedentrip New York

Stedentrip New York

Voor iedereen die van plan is een verre stedentrip te maken wil ik je hieronder wat tips en aanbevelingen geven voor een geslaagde stedentrip naar New York. De bevindingen zijn gebaseerd op een bezoek aan de 'Big Apple' in het najaar van 2009. Deze 5-daagse reis was voor ons een eerste kennismaking met deze fantastische stad en heeft zich dan ook beperkt tot Manhattan. Ook onze zoon van 6 heeft deze dagen zich prima vermaakt.

Voorbereiding

Voordat je vertrekt naar New York zijn er al een hoop dingen die je vanuit Nederland kunt regelen. Zo kun je voor de meeste bezienswaardigheden online al kaartjes bestellen zodat je niet in de vaak ellenlange rijen hoeft te wachten. Zo hadden wij bijvoorbeeld al kaartjes gekocht voor het Empire State Building via de officiële site: Empire State Building. De kaartjes kreeg je vervolgens via een email als e-ticket thuis gestuurd. Enige nadeel van deze manier van kaartjes kopen is dat je dan vast zit aan een bepaalde dag en tijd. Zo hadden wij de pech dat het op de dag dat wij naar boven mochten erg mistig was. Ook voor een andere wereldberoemde wolkenkrabber kun je online kaartjes bestellen: The Rockefeller Center (Rockefeller Center). Beide wolkenkrabbers vielen erg goed in de smaak bij onze zoon.

Parken

Een manier om met mooi weer de stadsdrukte te ontsnappen is natuurlijk het onmetelijke en overbekende Central Park. Een nieuw groen stukje New York wat zeker ook de moeite waard is en in een zeer hippe buurt ligt is de Highline. Dit langgerekte park ligt op een voormalige goederenspoorlijn in het zogenaamde Meatpacking District aan de westzijde van Manhattan vlakbij metrostation 14th Street. Deze spoorlijn staat op poten en slingert zich zo tussen allerlei gebouwen door naar het noorden. Vanaf de Highline heb je mooie vergezichten op de stad en de rivier de Hudson.

Vrijheidsbeeld

Een absolute must tijdens je bezoek aam New York is natuurlijk het Vrijheidsbeeld. Ook hiervoor kun je voor je vertrek online E-tickets bestellen. Als je een bezoek wil brengen aan de Kroon, helemaal bovenin het beeld, is dit ook zeer aan te raden aangezien deze kaartjes al voor de komende 4 maanden uitverkocht zijn. Reken ook bij het vrijheidsbeeld op lange rijen en strenge veiligheidsmaatregelen. Zo mochten wij in 2009 niets (behalve een fotocamera) mee naar boven nemen, tassen en dergelijke moesten allemaal in een kluisje gestopt worden.

Staten Island Ferry

Een leuk tripje om te maken met mooi weer is een retourtje Staten Island kopen en de Ferry nemen. Bijkomend voordeel is dat je vanaf de Ferry het mooiste zicht hebt op het Vrijheidsbeeld en Liberty Island.

Columbia University

Een andere manier om even uit de drukte van de stad te raken is naar de campus van Columbia University gaan. Neem metrolijn 1 naar Columbia University en je bent even helemaal weg uit de stad. Is overigens wel een ritje van een dik half uur.

Brooklyn Bridge

Een mooie gelegenheid om de skyline van New York 's avonds te zien heb je als je 's avonds een wandeling maakt over de Brooklyn Bridge. Deze enorme brug heeft een speciaal dek voor voetgangers en fietsers waar je boven het razende autoverkeer loopt. Een absolute aanrader!

Wijken

Twee wijken waar ik met een brede glimlach doorheen gelopen ben waren Soho (Prince Street eo) en Greenwich Village (Bedford Street eo) Ook de wijk waar de eerder genoemde Highline start, de Meatpacking District, rond Gansevoort Street is enorm in opkomst en erg hip, veel leuke, maar dure kledingwinkels, barretjes en restaurants.
© 2011 - 2018 Kschrauwen, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Stedentrip New York"

Infoteur: Kschrauwen
Gepubliceerd: 12-04-2011
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Buitenland
Schrijf mee!