Burj Al Arab - het enige 7-sterren hotel ter wereld

Dit futuristische wonder vat de vooruitstrevende, sociaal opwaartse houding van Dubai samen. Het is het hoogste hotel ter wereld en waarschijnlijk ook het meest luxueuze. Bewonder het uitzicht op The World vanuit bar Skyview onder het genot van een cocktail; vergeet alleen uw creditcard niet.

Het Ontwerp

Het is toepasselijk dat het iconische gebouw van Dubai geen regeringsgebouw, historisch monument of gebedsplaats is; integendeel, het is een hotel. Dit was zeker de bedoeling van architect Thomas Wills Wright en aannemer W.S. Atkins, die gevraagd werden om iets te creëren dat de ambities van Dubai duidelijk zou maken aan de wereld. Maar met de zeilvormige voorgevel van de Burj Al Arab, van geweven glasvezel met een laag teflon, wordt ook verwezen naar het zeevaardersverleden van Dubai. Overdag is deze gevel oogverblindend wit van kleur, maar 's avond vormt hij de achtergrond vaoor een kleurige lichtshow, die bekeken kan worden vanuit de hotels aan Jumeirah Beach.

De ligging en het hotel

De Burj Al Arab staat op zijn eigen kunstmatige eiland 280 meter uit de kust, dus het lijkt alsof het hotel zelf drijft. Om langs de bewaking in het wachthuisje aan de brug te komen, moet u een reservering maken in een van de resaurants van het hotel. U kunt naa rhet hotel gaan om alleen een drankje te nemen in de Skyview bar, of 's middags thee te drinken in Sahn Eddar, maar ook hier moet u reservern. Het loont de moeite, al was het maar vanwege de overtrokken interieurinrichting. De zierige rode, gele en blauwe tapijten en de lagen goud en zilver, op naam van Kuan Chew van KCA International, zijn genoeg om u het hoofd te doen tollen. En het is waar, als het eruitziet als goud, is het dat waarschijnlijk ook: er is 1600m² 24-karaats bladgoud gebruikt.

Overige Weetjes

De overige belangrijkste gegevens van het hotel zijn eveneens verbazingwekkend: er zijn 1500 personeelsleden voor 202 suites, waarvan elk zijn eigen butlerheeft. Er staat de gasten een vloot van 10 witte Rolls-Royces ter beschikking, en een helikopterpendeldienst vanaf het vliegveld kost 9000 Dirham ( 1775). Het hoogtepunt van een bezoekje aan de Burj Al Arab is de hogesnelheidslift aan de buitenkant, die passagiers met een duizelingwekkende 6m per secende naar de bovenste verdieping brengt.

De kamers

Deluxe Suite

Met een prachtig uit zicht op de Arabische Golf, geeft de "Deluxe Suite" via een spiraalvormige trap toegang tot de 2e verdieping. Op deze manier wordt het gedeelte voor entertainment perfect gescheiden met het leefgedeelte.
  • Oppervlakte: ca. 170m²
  • 1e verdieping: Woonkamer met grote 'lounge', eettafel voor 4 personen, privébar, gastenbadkamer
  • 2e verdieping: Kleedkamer, slaapkamer met kingsize- of twinbed, luxe badkamer met Jacuzzi
  • Extra's: Tegen extra vergoeding de beschikking over een Rolls Royce met chauffeur of een helicopter transfer.

2- of 3-kamersuite

De 2- en 3-kamersuites hebben dezelfde luxe als een "Deluxe Suite", het enige verschil tussen de verschillende suites is dat de "Deluxe Suite" maar 1 slaapkamer heeft. De grotere Suites hebben er respectievelijk 2 of 3. Vaak hebben deze Suites ook een apparte keuken, een grotere eettafel, en een grotere woon/entertainment kamer.
  • Oppervlakte: 335m² (2-kamersuite) en 670m² (3-kamersuite)
  • 1e verdieping (2-kamersuite): woonkamer met grote lounge ruimte, eettafel voor 6 personen, keuken met aparte ingang voor de butler, gastenbadkamer, kantoor met schaaktafel.
  • 2e verdieping (2-kamersuite): 1 grote slaapkamer met kingsize bed, 1 kleine slaapkamer met twinbed, elk met aparte luxebadkamer.
  • 1e verdieping (3-kamersuite): woonkamer met grote lounge ruimte, eettafel voor 8 personen, keuken met aparte ingang voor de butler, gastenbadkamer, bibliotheek, privébar met zitje voor 4. Plus een kleine slaapkamer met een twin bed en aparte luxe badkamer
  • 2e verdieping (3-kamersuite): 2 grote slaapkamers, elk met een kingsize-bed en luxe badkamer.

Club Suite

De Club Suite heeft zijn eigen spectaculaire uitzicht op zowel de zee als de woestijn. Daarnaast hebben de Club suites hun eigen unieke recreatie faciliteiten, waardoor deze geschikt zijn voor zowel privé- als bedrijfsdoeleinden.
  • Oppervlakte: 220m²
  • 1e verdieping: Woonkamer met grote lounge, grote snooker-tafel, eettafel voor 6 personen, cocktailbar, gastenbadkamer, voorraadkast.
  • 2e verdieping: Loft met een zitgedeelte, kleedkamer, slaapkamer met kingsize bed, luxe badkamer.

Presidential Suite

De design ingerichte Presidential Suite kijkt uit over het water van de Arabische Golf (vanaf de hooge van de 24e verdieping) en geeft de gast een combinatie van luxe, ruimte, mooi uitzicht en veel extra's.
  • Oppervlakte: 667m²
  • 1e verdieping: Enorme woonkamer met aparte bar, grote eetkamer met keuken en aparte ingang voor de butler, studeerkamer met bibliotheek, Majlis (receptie) ogende lounge.
  • 2e verdieping: Grote slaapkamer en extra 2e slaapkamer, beide kingsize bed en aparte badkamer met Spa, Walk-in shouwer, porseleine aansluitingen, en de beschikking tot alle mogelijk verzorgingsmiddelen.

Royal Suite

De meest luxe en grootste suites in de Burj Al Arab bevinden zich op de 25e verdieping. Deze Suites zijn het meest luxe ingericht en er is overal aan gedacht. Het een is nog mooier dan het andere, en er is geen cent bespaard op de inrichting.
De meeste dure stoffen en materialen zijn gebruikt, en de meest dure meubels zijn gebruikt voor de inrichting.
  • Oppervlakte: 780m²
  • 1e verdieping: Eetkamer, Arabic majlis (reception) ogende lounge met bibliotheek.
  • 2e verdieping: Grote slaapkamer met roterend fluweel bekleed bed. 2e slaapkamer met kingsize bed. Beide beschikken over een marmeren badkamer met spa, walk-in shower, porseleinen aansluitingen. Daarnaast heeft de gast de beschikking over alle mogelijk verzorgingsproducten.
  • Exclusieve privileges: Privé lift en bioscoop
  • Speciale extra's: Gouden en marmeren trap, luipaardprint tapijten, marmeren vloeren, en mahonie-houten meubels.

Geruchten

Hoewel er geruchten over verzakking waren, bestaat de fundering van het 321m hoge gebouw uit pijlers met een diameter van 2,5m die 40m verzonken zijn. De bouw begon in 1994 en het hotel opende in december 1999 zijn deuren. Voorlopig wordt de Burj Al Arab - mooi van buiten - overweldigend van binnen - nog niet verdrongen als het icoon van Dubai.
© 2007 - 2020 Wvandemosselaar, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Dubai architectuur: bezienswaardighedenDubai architectuur: bezienswaardighedenIn Dubai kijk je je ogen uit. Niet voor niets is Dubai een hele populaire vakantiebestemming. Shoppen is een paradijs (v…
Een stedentrip naar DubaiDubai is een erg grote stad in de Verenigde Arabische emiraten. Het is de ideale vakantiebestemming voor ieder budget.
Dubai is een futuristisch winkelparadijsDubai is een futuristisch winkelparadijsWie Dubai nadert vanuit zee krijgt een prachtige skyline te zien. In de vroege morgen ligt deze nog wat in de nevel, maa…
Bezienswaardigheden in DubaiBezienswaardigheden in DubaiDubai, alleen maar voor de rich and famous? Alleen geschikt als overstapluchthaven? Of is Dubai meer dan dat alleen? Wat…

Finland, het land van de 1000 merenFinland, gelegen in het uiterste noordoosten van Europa, is het land van de rendieren en de meren. Ruimte, frisse lucht,…
Noorwegen, het land van de fjorden en de middernachtzonNoorwegen, het land van de fjorden en de middernachtzonNoorwegen, een land met een zeer uiteenlopend landschap. Voor een ieder heeft Noorwegen wat te bieden, voor rustzoekers,…

Reageer op het artikel "Burj Al Arab - het enige 7-sterren hotel ter wereld"

Reacties

Sandra, 13-06-2008 17:02 #3
Ik wil zo graag een keertje naar dit hotel. Lijkt me zo geweldig! Maar ja, het is veel te duur, kan ik nooit betalen. :-( Jammer, dan maar een goedkoper hotel zoeken ergens in Dubai. :-p

Pietje, 16-05-2008 09:48 #2
Toch vallen de prijzen best mee. In juni kun je er nog 6 dagen terecht voor 2900 euro. En dan heb je wel een topvakantie. http://www.topvakanties.nl/dubai_en_emiraten

Danneke, 21-09-2007 19:14 #1
Ik vind het echt een super hotel 't is daar zo vet! Ik ben er geweest met mijn vader in de zomervakantie!

Infoteur: Wvandemosselaar
Laatste update: 21-11-2011
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Buitenland
Reacties: 3
Schrijf mee!