Praktische informatie voor een reis naar Laos

Praktische informatie voor een reis naar Laos Laos is een populaire reisbestemming. Het klimaat is prettig, de mensen zijn vriendelijk en de cultuur is indrukwekkend. Maar wat moet u allemaal regelen voor een rondreis door Laos? Wat is de beste reistijd? Hoe zit dat met het visum voor Laos? Heeft u vaccinaties nodig om door Laos te kunnen reizen? Welk geld wordt er gebruikt? En past uw stekker wel in het Laotiaanse stopcontact? Al deze praktische informatie vindt u in dit artikel.

Inhoud

Visum en paspoort

Voor een bezoek aan Laos heeft u een visum nodig. Een visum voor Laos is verkrijgbaar bij aankomst in Laos. Het visum kost US$ 36 en is geldig voor een verblijf van 30 dagen. Om een visum aan te vragen dient u een geldig paspoort te hebben dat minimaal nog 6 maanden geldig is bij aankomst. Daarnaast dient u te beschikken over twee identieke en recente pasfoto's en uiteraard het geld om het visum aan te schaffen. Het is verstandig om dit in US$ bij u te hebben, aangezien de wisselkoers die bij grensovergangen gehanteerd wordt verre van optimaal is.

Geld

In Laos is het betaalmiddel de Laotiaanse Kip (LAK). De wisselkoers van de Laotiaanse Kip schommelt en daardoor is het verstandig om vlak voor vertrek te informeren naar de koers. Pinnen is de makkelijkste en beste manier om aan Laotiaanse Kip te komen, maar er zijn twee problemen. Er zijn niet overal pinautomaten en per transactie kan er slechts een bedrag van 700.000 LAK worden opgenomen. Dit klinkt als een groot bedrag, maar dat is het niet. Pinnen kan bij alle pinautomaten in Laos met een bankpas met het Cirrus-teken. Thaise Baht en Amerikaanse dollars worden ook op veel plekken geaccepteerd.

Het is altijd handig om Euro's mee te nemen voor het geval er geen pinautomaten zijn of deze toevallig een storing hebben. Hoewel de koers uiteraard niet geweldig is worden Euro's bij bijna alle wisselkantoortjes geaccepteerd. Credit Cards, zowel Visa als Mastercard, worden op sommige toeristische plekken geaccepteerd.

Vaccinaties

Vaccinaties zijn voor een bezoek aan Laos niet verplicht. Vaccinaties tegen Hepatitus A en DTP worden wel aanbevolen. Wanneer u in de 10 dagen voorafgaand aan uw bezoek aan Laos in een gele koorts gebied bent geweest, is een gele koorts vaccinatie verplicht. De informatie over vaccinaties wisselt met de tijd. Voor de meest actuele informatie over de vaccinaties die u nodig heeft voor Laos kunt u het beste minimaal 6 weken voor vertrek uw huisarts, de GG&GD, de Travel Clinic, het Tropeninstituut of het Landelijk Coördinatie Centrum Reizigersadvisering raadplegen.

Klimaat en beste reistijd

Bij het plannen van een reis door Laos moet men rekening houden met het klimaat. Laos heeft een tropisch klimaat. Het is in Laos het hele jaar door warm en vochtig. De temperatuur schommelt overdag vaak rond de 30°C. Laos heeft twee seizoenen. Het droge, koele seizoen loopt van november tot en met april. Het regenseizoen loopt van mei tot en met oktober. Laos is eigenlijk in alle seizoenen goed te bereizen, maar de periode van oktober tot en met maart wordt aangehouden als de beste reistijd.

Praktisch

  • Tijdsverschil: in Laos is het tijdens onze wintertijd 6 uur later dan hier en tijdens onze zomertijd 5 uur later.
  • Bellen en internet: mobiel bellen in Laos is vaak mogelijk, hoewel dit erg prijzig is. Het is ook mogelijk om een Laotiaanse prepaid simkaart te kopen, bellen met deze simkaart kost vaak slechts een fractie van de kosten die u met uw eigen abbonnement zou maken. U kunt ook gebruik maken van internet in één van de vele internetcafe's.
  • Voltage: het stroomnet in Laos is 220 volt.
  • Taal: De taal van Laos is Laotiaans of Lao, een moeilijk te leren taal.

Lees verder

© 2011 - 2020 Ikn280, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Praktische informatie voor een reis naar Laos"

Infoteur: Ikn280
Gepubliceerd: 06-03-2011
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Buitenland
Schrijf mee!