InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Buitenland > Praktische informatie voor een reis naar Thailand

Praktische informatie voor een reis naar Thailand

Praktische informatie voor een reis naar Thailand Thailand is een populaire reisbestemming. Het klimaat is prettig, de mensen zijn vriendelijk en de cultuur is indrukwekkend. Maar wat moet u allemaal regelen voor een rondreis door Thailand? Wat is de beste reistijd? Hoe zit dat met het visum voor Thailand? Heeft u vaccinaties nodig om door Thailand te kunnen reizen? Welk geld wordt er gebruikt? En past uw stekker wel in het Thaise stopcontact? Al deze praktische informatie vindt u in dit artikel.

Indeling

Visum en paspoort

Voor een vakantie naar Thailand heeft u een visum nodig. Een visum voor een verblijf van minder dan 30 dagen is gratis. U krijgt hiervoor een stempel in uw paspoort op het vliegveld. In het vliegtuig worden altijd al visumformulieren uitgedeeld. Zorg dat u deze invult voordat u landt, dat scheelt een heleboel tijd bij de douane. Sinds kort krijgt u bij het betreden van Thailand over land, vanuit een van de buurlanden, slechts een visum van 14 dagen. De Thaise regering heeft dit ingevoerd om langverblijvers aan te pakken. Deze mensen maakten elke maand een borderrun, waarbij zij een nieuw visum voor 30 dagen kregen, nu is dat dus 14 dagen geworden. Voor een Thais visum geldt dat het paspoort nog minimaal 6 maanden geldig moet zijn bij vertrek uit Thailand.

Langer dan 30 dagen in Thailand blijven is ook mogelijk. U dient dan alleen vóór aankomst in Thailand over een visum te beschikken. Dit kan geregeld worden bij de Thaise ambassade, bijvoorbeeld in Den Haag. Maar het is ook mogelijk om dit bij een consulaat te regelen, bijvoorbeeld in Amsterdam. Het is ook mogelijk om een triple entry visum aan te vragen, hiermee mag u 3 keer het land betreden (over land of via de luchthaven) en daarbij mag u per intrede (entry) 60 dagen in Thailand verblijven.

Geld

In Thailand is het betaalmiddel de Thaise Baht. De wisselkoers van de Thaise Baht schommelt de laatste tijd hevig. Pinnen is de makkelijkste en beste manier om aan Thaise Baht te komen. Bijna overal in Thailand zijn pinautomaten te vinden waar je met je bankpas (met het Cirrus-teken) geld kunt opnemen. Op de Thaise eilanden zijn niet altijd pinautomaten te vinden.

Het is altijd handig om Euro's mee te nemen voor het geval er geen pinautomaten zijn of deze toevallig een storing hebben. Hoewel de koers uiteraard niet geweldig is worden Euro's bij bijna alle wisselkantoortjes geaccepteerd. Credit Cards worden ook op veel plekken geaccepteerd, zowel Visa als Mastercard.

Vaccinaties

Vaccinaties zijn voor een bezoek aan Thailand niet verplicht. Vaccinaties tegen Hepatitus A en DTP worden wel aanbevolen. Wanneer u in de 10 dagen voorafgaand aan uw bezoek aan Thailand in een gele koorts gebied bent geweest, is een gele koorts vaccinatie verplicht. De informatie over vaccinaties wisselt met de tijd. Voor de meest actuele informatie over de vaccinaties die u nodig heeft voor Thailand kunt u het beste minimaal 6 weken voor vertrek uw huisarts, de GG&GD, de Travel Clinic, het Tropeninstituut of het Landelijk Coördinatie Centrum Reizigersadvisering raadplegen.

Klimaat en beste reistijd

Bij het plannen van een reis door Thailand moet men rekening houden met de verschillende klimaatzones in Thailand. Thailand heeft een tropisch klimaat. Het is in Thailand het hele jaar door warm en vochtig. De temperatuur schommelt overdag vaak rond de 30°C. Deze temperatuur is prettig wanneer u zich op een eiland bevindt, maar minder prettig als u in een drukke stad rond loopt. Thailand heeft drie seizoenen. Het droge, koele seizoen loopt van november tot en met februari. Het hete, droge seizoen loopt van maart tot en met mei. En het regenseizoen loopt van juni tot en met oktober. Thailand is eigenlijk in alle seizoenen goed te bereizen, maar de periode van oktober tot en met maart wordt aangehouden als de beste reistijd.

De eilanden van Thailand hebben andere seizoenen en niet alle eilanden in het zuiden van Thailand hebben dezelfde seizoenen. De Oostelijke Golfkust heeft een regenseizoen van mei tot en met augustus en een moessonseizoen in oktober. De Andamaanse kust en de rest van Zuid-Thailand hebben een 6 maanden durend regenseizoen tussen mei en november.

Praktisch

  • Tijdsverschil: in Thailand is het tijdens onze wintertijd 6 uur later dan hier en tijdens onze zomertijd 5 uur later.
  • Bellen en internet: mobiel bellen in Thailand is vaak mogelijk, hoewel dit erg prijzig is. Het is ook mogelijk om een Thaise prepaid simkaart te kopen, bellen met deze simkaart kost vaak slechts een fractie van de kosten die u met uw eigen abbonnement zou maken. U kunt ook gebruik maken van internet in één van de vele internetcafe's.
  • Voltage: het stroomnet in Thailand is 220 volt.
  • Taal: De taal van Thailand is Thai, een moeilijk te leren taal.

Lees verder

© 2011 - 2019 Ikn280, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Praktische informatie voor een reis naar LaosPraktische informatie voor een reis naar LaosLaos is een populaire reisbestemming. Het klimaat is prettig, de mensen zijn vriendelijk en de cultuur is indrukwekkend.…
Thailand reizen: paspoort en visa voor Thailand vakantiesThailand reizen: paspoort en visa voor Thailand vakantiesThailand is een van de meest populaire vakantiebestemmingen bij Nederlanders en Belgen. Als toeristische bestemming bied…
Praktische informatie voor een reis naar CambodjaPraktische informatie voor een reis naar CambodjaCambodja is een prachtige reisbestemming. Ondanks de armoede zijn de mensen zeer vriendelijk en de cultuur is indrukwekk…
Toeristenvisum Thailand, visum om in Thailand te reizenToeristenvisum Thailand, visum om in Thailand te reizenThailand, het land van de glimlach en prachtige landschappen! Het is een geliefd vakantieland voor velen uit Europa, Ame…
Visa Run Thailand geband: geen verlenging toeristenvisumVisa Run Thailand geband: geen verlenging toeristenvisumOm langer in Thailand te kunnen verblijven voor werk, maken velen gebruik van de Visa Run. Daarbij reist men af naar de…

Reageer op het artikel "Praktische informatie voor een reis naar Thailand"

Infoteur: Ikn280
Laatste update: 06-03-2011
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Buitenland
Schrijf mee!