InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Buitenland > Italië,cultuurcentrum van Europa van de Povlakte tot Sicilië

Italië,cultuurcentrum van Europa van de Povlakte tot Sicilië

Italië,cultuurcentrum van Europa van de Povlakte tot Sicilië Ontstaan uit het Grote Romeinse Rijk is Italië met zijn vele culturele invloeden, zijn droomsteden en zijn grootse keuken een heerlijk land om te verblijven. Het is een landschappelijk paradijs met midden-en hooggebergte, vlak land, zeeën, vulkanen, grotten en rivieren. De Italiaanse wijnen zijn van hoge kwaliteit en de steden alle de moeite van het bezoeken waard. In elk restaurant is het genieten van alles wat op de kaart staat en in elk deel van het land valt wat te ontdekken. Bella Italia!

Land en bevolking

Vanuit de Alpen aan de noordkant komt u het laarsvormige land binnen. In het noorden liggen vlaktes waar rijst verbouwd wordt en van daaruit loopt nog een bergketen helemaal door het land van noord naar zuid: de Apennijnen. Rondom Florence en Sienna ligt het lieflijke Toscane, aan de oostkant van het gebergte liggen de Marken. In het midden, aan de westkust, ligt de hoofdstad Rome, met ín zich Vaticaanstad. Iets zuidelijker ligt de stad Napels, die je voor je sterven een maal gezien moet hebben (zegt het spreekwoord). Vanuit het armere zuiden steekt men over naar Sicilië, de voetbal en het thuishonk van de maffia. Het grootste deel van de Italiaanse bevolking is Rooms-Katholiek. 35 % Van het land is bergachtig. De hoogste berg in de Alpen is de Monta Rosa (4600 meter). Een groot deel van de "laars" wordt omspoeld door de Tyrreense Zee en de Adriatische Zee. Voor de kusten liggen vele eilanden, waarvan Sicilië en Sardinië de grootste zijn. Drie actieve vulkanen is Italië rijk: de Etna, de Vesuvius en de Stromboli.

Klimaat

Er zijn drie klimaatzones in Italië: In het noorden heerst een bergklimaat, in de Po-vlakte een gematigd klimaat, met koude winters en zachte zomers en in de rest van het land een mediterraan klimaat.

Korte geschiedenis

Italië is een mix van Zuid-Europese en Noord-Afrikaanse volkeren. Enkele volken die bezit namen van stukken Italië zijn o.a. Liguriërs, Sardiniërs, Venetii, Latijnen en Samnieten. Ook Kelten uit Frankrijk en Feniciërs uit Noord-Afrika streken neer. In de 8ste eeuw voor Christus veroverden de Grieken het zuiden en drukten daar hun stempel op. Een paar honderd jaar later ontstond het Grote Romeinse Rijk. De Romeinen namen de bouwkunst van de Grieken over en voegden daar zelf een zeer moderne vinding aan toe: de triomfboog. Ook de basilica is uit Romeinse geest ontsproten. Al in de Romeinse tijd werd een scheiding gemaakt tussen kerk en staat, vastgelegd in de Trias Politica. In de Tweede Wereldoorlog werd het land geregeerd door Mussoilini, die ook wel bepaalde Hitlertrekjes had. Na de Tweede Wereldoorlog was de macht in Italië sterk vermengd met die van de maffia, de Siciliaanse en de Napolitaanse. Al jaren is nu Berlusconi de machthebber, ondanks dat toch gesproken mag worden van een democratisch land. Maar blijkbaar vertrouwen de Italianen hem.

Dieren en planten

Verschillende landschappen leveren verschillende flora op: In de Alpen de Blauwe Gentiaan en de Edelweiss, in het meer mediterrane deel orchideeën en wilde rozen. Op vele berghellingen is het een walhalla van druivensoorten. In de beide bergketens leven wolven, vossen, arenden, gieren, forellen, snoeken en rivierkreeftjes.

Wat is er te zien en te doen?

Rome

De hoofdstad Rome móet men zien. Rome is een openluchtmuseum met zó veel overblijfselen uit het verleden, dat men er dagen zoet kan zijn. Rome is gebouwd op zeven heuvels. Op de Capitoolheuvel staan de vier Capitolijnse musea. Michelangelo ontwierp het Palazzo Nuova. Hier zijn klassieke beeldhouwwerken te zien. Op de heuvel Palatijn is een archeologische site. De Spaanse Trappen leiden naar de kerk Trinitá dei Monti, op de berg Pincio. Hier bevindt zich ook de Villa Borghese, een landgoed waar ook de Galleria Borghese is, het nationaal museum.

De Romeinen hebben veel achtergelaten in Rome: Het Colosseum, de grote arena waar de slaven tegen roofdieren moesten vechten om de duim van Caesar omhoog of omlaag te zien gaan. Het Forum Romanum en het Circus Maximus, waar de wagenrennen werden gehouden. Het Pantheon en de Markten van keizer Trajanus. De markten zijn het oudste winkelcentrum ter wereld. In de middeleeuwen heeft men er een verdieping op gebouwd.

In opdracht van Johannes Paulus II is de zeer moderne Padre Misericordioso gebouwd. Een prachtige oude basiliek is de Sancta Maria Maggiore. In het Palazzo Corsini vindt u werken van Van Dyck, Rubens en Caravaggio. De stichters van Rome, Romulus en Remus, staan met hun wolvin in Palazzo Conservatori, tussen de Titiaans en de Tintoretto's.

Vaticaanstad is het domicilie van de paus en vele van zijn kardinalen. De Zwitserse Garde met zijn authentieke kostuums "bewaakt" het Vaticaan. Zie daar de St. Pieter basiliek met het grote plein. Parel tussen de parels is de Sixtijnse kapel met de wereldberoemde plafondschildering van Michelangelo. In het Vaticaans Museum zijn veel bekende meesterwerken te zien.

Venetië

Venetië met zijn gondels en watertaxi's. De smalle straatjes zijn er voor de voetgangers en de rest van het verkeer bestaat uit boten. Op het Canale Grande vaart men onder de Brug der Zuchten door. Veroordeelde gevangenen liepen over deze brug vanuit het gerechtsgebouw rechtstreeks naar hun gevangenis. Vandaar de naam. Het San Marcoplein met de duiven en de prachtige basiliek, het Paleis van de Doge (de vroegere naam voor de burgemeester) en de Galleria del Accademia, overal kijkt men zijn ogen uit. Ook een "gewoon" wandelingetje door de smalle straatjes met hun prachtige architectuur is al een fantastische ervaring.

Florence en Siena

Ook veel cultuur en historie zijn op te snuiven in Florence (Firenze). De Ponte Vecchio met zijn vele (toeristische) winkeltjes is verleidelijk voor eenieder. De Duomo met zijn gouden deur, waar de Campanile en het Battistero ook bij horen. De beroemde koepel van de dom is overal in de stad te zien.De Gotische basiliek Santa Croce en het museum van de familie Uffizi zijn op loopafstand. De beroemde en beruchte familie De Medici heeft de hand gehad in onder andere de Cappelle dei Principi. Vlakbij ligt het stadje Siena, met zijn Duomo, zijn Piazza del Campo (het grote plein) is wereldberoemd. Hier wordt de jaarlijkse Palio gehouden, een paardrenwedstrijd door de stad.

Parma en Urbino

Geen stad in noord Italië is op culinair gebied zo bekend als Parma. Men eet in heel Europa de heerlijke prosciutto (ham), de bekende Parmezaanse kaas die bij bijna elke pasta geserveerd wordt, en kruidt zijn salades met de aceto balsamico.
In het romantische stadje Urbino, in Umbrië, staat op een berg het mooie Palazzo Ducale.

Genua

Petrarcha noemde Genua de meesteres van de zee. In Genua, een echte vissershaven, eindigde de Kinderkruistocht uit het boek van Thea Beckman. Lang gelden vond ik een oude visser die ons in zijn bootje door de haven voer en dan zag je de gouden stad in de zon tegen de bergen liggen. Prachtig.

Napels

Napels zien en dan sterven. De stad van de Camorra, de tasjesdieven, maar ook de stad waar men van het leven kan genieten. De stad ligt aan de voet van de Vesuvius, een nog actieve vulkaan, die eens in de paar eeuwen uitbarst. Bij Napels ligt het 2000 jaar oude stadje Pompeii, waar u de verraste en veraste bevolking uit die tijd kunt bekijken. Het stadje, overstroomd door de lava van de Vesuvius, is opgegraven en een toeristische trekpleister.

Bari en Brindisi

Bari en Brindisi zijn beide steden in de "hak van de laars", waar nog overblijfselen van de Etrusken te vinden zijn, waaronder vestingwallen en burchten. In de musea in deze steden vindt men hun werktuigen. In Bari zijn ook de overblijfselen van Sint Nicolaas te vinden, teruggehaald uit Turkije.

Sicilië

Op het eiland Sicilië is de Tempelvallei bij Agricento en in Syracuse het amphitheater, beide erfenissen van de Romeinen. De Duomo van Enna is blauw gedecoreerd en Romeinse mozaïeken zijn te bewonderen in Armerina.

De Italianen zijn heel trots op hun "Bella Italia" en dat recht hebben ze. Het land heeft een culturele, landschappelijke, historische en kunstzinnige aantrekkingskracht. En niet te vergeten de onnavolgbare keuken met zijn pasta's. De wijnen die er vandaan komen, worden gerekend tot de beste van de wereld.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bella Italia - Algemene infoItalië is een schiereiland in het zuiden van Europa dat de vorm heeft van een laars. Er omheen liggen aan de westkant de…
Eetcultuur: ItaliëEetcultuur: ItaliëWie aan Italiaans eten denkt denkt waarschijnlijk vooral aan pasta en pizza. Traditioneel was dit het voedsel van de arm…
Wijn uit ToscaneWijn uit ToscaneToscane is een zeer bekende wijnregio in Italië. Sinds de 13e eeuw wordt daar wijn verbouwd. De regio heeft een zeer gun…
Bronnen en referenties
  • Sites over Ita"lië

Reageer op het artikel "Italië,cultuurcentrum van Europa van de Povlakte tot Sicilië"

Infoteur: Wilvdvleuten
Laatste update: 02-03-2012
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Buitenland
Special: Landen
Schrijf mee!