Informatie over Qatar; 'geheim van het Midden-Oosten'

Op 2 december 2010 maakte Fifa-baas Sepp Blatter bekend dat het WK van 2022 door Arabisch emiraat Qatar (ook wel 'Katar' genoemd) georganiseerd zal worden. Deze relatief onbekende staat wordt door zakenlieden en inwoners ook wel 'het best bewaarde geheim van het Midden-Oosten' genoemd.

Ligging en landschap

Qatar ligt in het Midden-Oosten aan de Perzische Golf en grenst aan buurland Saoedi-Arabië. Qatar is officieel een staat en is een schiereiland; een gebied dat voor een klein deel aan land grenst en daardoor net geen eiland is. Het schiereiland is vrij vlak en bestaat voor een groot deel uit zand; het land kenmerkt zich door kale woestijnvlaktes. In Qatar heerst dan ook echt een woestijnklimaat; het is er vaak erg warm en vochtig, en flora en fauna zijn er nauwelijks te vinden. Het hoogste punt in Qatar is een 103 meter hoge heuvel en bevindt zich in het westen van de staat. Qatar is ongeveer 11000 m2 groot; dat is ongeveer een vierde van Nederland.

Bron: CIA, Wikimedia Commons (Publiek domein)Bron: CIA, Wikimedia Commons (Publiek domein)

Geschiedenis en religie

Archeologische opgravingen laten zien dat in de zesde eeuw voor Christus Qatar al bewoond werd door o.a. bedoeïenen. In de eerste eeuwen na Christus was het christendom de grootste godsdienst in Qatar. Zo nam een bisschop uit Qatar zelfs deel aan het Eerste Concilie van Nicea. In de eeuwen na de 7e eeuw na Christus kwam de Islam in opkomst, en tegenwoordig is Qatar een echt Islamitisch land. Er zijn anno 2010 wel een aantal (Anglicaanse) kerken te vinden. In de 16e eeuw werd Qatar overheersd door Portugal en in de eeuwen daarna door Turkije. Sinds 1971 is Qatar onafhankelijk.

Het best bewaarde geheim

Onder zakenlieden (en immigranten) staat Qatar al jarenlang bekend als een staat waar het 'goed vertoeven' is. Qatar staat bekend als een rijk land vanwege grondstoffen als olie en aardgas. Qatar heeft een eigen luchtvaartmaatschappij 'Qatar Airways'. Toeristen die Qatar bezoeken komen vaak niet veel verder dan de hoofdstad van de staat 'Doha'. Hier zijn goede hotels te vinden en ook worden er allerlei activiteiten georganiseerd. Met name in de hotels kan er door toeristen goed gegeten en gedronken worden. Populair zijn de zogenaamde 'brunchbuffetten' die op vrijdagochtenden gehouden worden in de grote hotels. Overigens mogen de inwoners van Qatar zelf geen alcohol drinken vanwege hun religie. Wat Qatar ook aantrekkelijk maakt voor toeristen en zakenlieden is de bevolking die zeer gastvrij is. De bevolking bestaat voor een groot gedeelte uit immigranten die in de loop der jaren in Qatar zijn gaan wonen.
Bron: 9591353082, Wikimedia Commons (Publiek domein)Bron: 9591353082, Wikimedia Commons (Publiek domein)

Natuur en bezienswaardigheden

Zoals eerder genoemd is Qatar een zeer 'droge' en vlakke staat waar vrijwel geen flora en fauna te vinden is. Vogels en kamelen zijn de belangrijkste dieren in Qatar; met kamelen worden regelmatig races gehouden en met valken worden shows gehouden. Mooie gebieden in Qatar zijn de stranden met de zandduinen. Ook de stadjes met hun historische bezienswaardigheden zijn een bezoekje waard. Bij de plaats Umm Salal zijn historische resten uit de negentiende eeuw te bekijken en nog indrukwekkender zijn grafheuvels uit de derde eeuw voor Christus. Ten noorden van de hoofdstad Doha zijn oude ruïnes van een oud fort te bekijken. Overigens zijn in de hele staat mooie, traditionele huizen te vinden en moskeeën. De traditionele, karakteristieke gebouwen staan soms in schril contrast met de vele betonnen, moderne gebouwen die ook in de plaatsen en de hoofdstad te vinden zijn.

WK 2022

Ronald de Boer maakte zich sterk om het WK in 2022 in Qatar te laten plaatsvinden. Op 2 december maakte Fifa-baas Sepp Blatter bekend dat het WK 2022 door Qatar georganiseerd zal worden. Hoofd van Qatar, sjeik Hamad bin Khalifa Al Thani is blij met de beslissing van de Fifa. Critici beweren echter dat het WK in 2022 alleen door Qatar georganiseerd zal worden vanwege de rijkdommen van Qatar. Voetbalkenners maken zich druk over de manier waarop de voetbalwedstrijden gespeeld zullen worden. In een land dat erom bekend staat droog en warm te zijn, zal het bijna onmogelijk zijn om op 'echt gras' te spelen. Kenners zijn dan ook bang dat de wedstrijden op kunstgras gespeeld zullen worden. Daarnaast denken ze dat 'koudere' voetballanden moeite zullen hebben om te wennen aan het warme klimaat in Qatar. Toch is Qatar al jarenlang een staat waar veel aan sport wordt gedaan. Voetbal speelt een belangrijke rol in Qatar op sportgebied, en ook zijn er volop tennis- en squashbanen. Het grootste voetbalstadion van Qatar staat in de hoofdstad Doha en biedt plaats aan ruim 45.000 bezoekers. Qatar heeft een eigen voetbalclub, FC Qatar.
Gerelateerde artikelen

Bronnen en referenties
  • www.wikipedia.nl
  • Afbeelding bron 1: CIA, Wikimedia Commons (Publiek domein)
  • Afbeelding bron 2: 9591353082, Wikimedia Commons (Publiek domein)

Reageer op het artikel "Informatie over Qatar; 'geheim van het Midden-Oosten'"

Infoteur: Jolene1984
Gepubliceerd: 02-12-2010
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Buitenland
Schrijf mee!