InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Buitenland > Landen van de wereld: Australië

Landen van de wereld: Australië

Landen van de wereld: Australië Australië is tegelijk het kleinste werelddeel op onze aardbol maar ook het grootste eiland. Australië grenst in het noorden aan de Timorzee, de Arafurazee en de Golf van Carpentaria. In het oosten ligt de Koraalzee en de Tasmaanse zee. In het zuiden grenst het land aan de Grote Australische Bocht. De Indische Oceaan ligt zowel ten zuiden als ten westen van het land. In dit artikel krijgt u een beknopt overzicht van wat men ook wel 'Down Under' noemt.

Geschiedenis

Reeds 50.000 jaar geleden kwamen de eerste mensen naar Australië. Die eerste bewoners waren de Aboriginals. In die tijd was nog veel water bevroren en daardoor waren er natuurlijke bruggen van Azië naar Australië waarlangs mensen en dieren naar Australië konden lopen. De volgende 40.000 jaar warmde de aarde op en het ijs begon langzaam maar zeker te smelten. Op die manier werd Australië uiteindelijk een groot eiland. Het waren de Grieken die omstreeks het jaar 150 voor het eerst over Australië schreven. Ze spraken van 'Terra Australis'.

De ontdekking van Australië

Het was in het jaar 1606 dat de bemanning van het Hollandse schip Duyfken voor het eerst voet aan wal zetten in het onbekende land. Ze meerden aan in Golf van Carpentaria in het noorden van Australië. 10 jaar later bereikte nog twee andere Hollandse schepen de westkust van Australië. De kapiteins van die twee schepen noemden het land 'Nieuw Holland'. In 1642 ontdekte kapitein Abel Tasman dat Australië een eiland was.

De Engelsen in Australië

In 1768 ontdekte de Engelse ontdekkingsreiziger James Cook de oostkust van Australië. Hij noemde dit nieuwe land 'Nieuw-Zuid-Wales'. Er waren in die tijd in Engeland nogal veel gevangenen. De meesten van hen werden toendertijd naar Amerika overgebracht. Toen Amerika echter onafhankelijk werd zaten ze in Engeland met een probleem en vooral veel te veel gevangenen. Daarvoor werd al snel een oplossing gevonden. Australië werd een strafkolonie waar Engelse gevangenen hun eigen huizen en faciliteiten moesten bouwen en het eiland nooit meer mochten verlaten. Toen de allereerste gevangenen aankwamen zagen ze echter dat het land slecht en droog was in 'Nieuw-Zuid-Wales'. Ze besloten om die reden een stuk verder naar het noorden te varen. Op 26 januari 1788 kwamen ze aan land op de plek die we vandaag de dag kennen als Sydney. Deze stad is dus eigenlijk ontstaan doordat gevangenen er huizen zijn beginnen bouwen.

De Aboriginals & de goudkoorts

Toen de stad gebouwd was begonnen de gevangenen de rest van Australië te verkennen. Op die manier kwamen ze de Aboriginals tegen wat de oorspronkelijke bewoners van het gebied waren. Als Hooligans avant la lettre hebben ze er honderdduizenden uitgemoord. Oorspronkelijk waren er 600.000 Aboriginals in Australië en daar zijn er momenteel nog maar een goede 150.000 van over. De Engelse namen het land van de Aboriginals in bezit en zo kwam het dat na een tijd niet alleen gevangenen naar Australië wilden maar ook vrije mensen om ginds een nieuw leven te beginnen. Er was nog een andere reden dat zovelen plots naar het andere einde van de wereld wilden. In 1849 werd er immers voor het eerst goud gevonden in Australië. Vanaf toen raakte alles in een stroomversnelling en mensen van over heel de wereld kwamen naar Australië met als enige doel goud te vinden om zo snel rijk te kunnen worden.

De periode 1901 - 1945

In 1901 keurde Australië een federale grondwet goed. Zo werd het een zelfregerend deel van het Britse Rijk. Melbourne was eerst de hoofdstad. Doch in 1911 hield de regering een prijskamp met als opdracht een nieuwe hoofdstad te ontwerpen. Het winnende ontwerp kwam van de Amerikaanse architect Walter Burley Griffin en werd uitgevoerd vanaf 1913. Het zou echter pas in 1927 zijn dat de nieuw ontstane stad Canberra de nieuwe hoofdstad van Australië zou worden.

De periode 1945 - tot heden

Daar waar Australië vroeger 'de zoete inval' was voor iedereen die zin had in een nieuw leven werd dat na de Tweede Wereldoorlog anders. Australië kent sinds dan een zeer streng immigratiebeleid. Het ging zelf zover dat lange tijd uitsluitend blanke Europeanen werden toegelaten. Sinds de jaren '80 is de immigratie van Aziaten echter sterk toegenomen. Dat leidde tot wrijvingen in de Australische samenleving waardoor in 1996 Pauline Hanson en de One Nation Party een klinkende overwinning behaalden met meer dan 1 miljoen stemmen. Het programma van de partij is zeer sterk gebaseerd op xenofobe uitgangspunten. Ook vandaag de dag is het niet eenvoudig om naar Australië te immigreren en er als buitenlander een verblijfsvergunning te krijgen zonder voldoende referenties. Australië blijft echter een constitutionele monarchie met de Koningin van Engeland als staatshoofd. In de praktijk wordt zij vertegenwoordigd door de Gouverneur-Generaal. Een referendum dat men hield in 1999 om van Australië een republiek te maken werd afgewezen.

Beknopt overzichT

  • Officiële Naam : Commonwealth of Australia
  • Naam In De Plaatselijke Taal : Australia
  • Hoofdstad : Canberra
  • Belangrijke Steden : Sydney, Melbourne, Brisbane, Perth, Adelaide en Canberra
  • Aantal Provincies : 6 (staten) + 2 territoria
  • Oppervlakte : 7.686.850 km2
  • Grenzen : Geen
  • Laagste punt : Eyre Meer (-15 m)
  • Hoogste punt : Mount Kosciuszko (2.229 m)
  • Kustlijn : 25.760 km
  • Aantal Inwoners (2007) : 20.434.176
  • Levensverwachting Mannen :77,75 jaar
  • Levensverwachting Vrouwen : 83,63 jaar
  • Totaal aantal HIV/AIDS besmettingen : 14.000 (laatste telling in 2003)
  • Totaal aantal HIV/AIDS overlijdens : Minder dan 200 (laatste telling in 2003)
  • Officiele Talen : Engels
  • Bevolkingsgroepen : Blank (92%), Aziatisch (7%,) Aboriginal en anderen (1%)
  • Politiek stelsel : Parlementaire monarchie
  • Religie : Rooms-katholiek 26.4%, Anglicaans 20.5%, Andere Christelijke geloofsovertuigingen 20.5%, Boedhisme 1.9%, Islam 1.5%, Anderen 1.2%, Onbekend 12.7%, Geen religieuze overtuiging 15.3%
  • Volkslied : Advance Australia Fair
  • Nationale Feestdag : 26 januari
  • Munteenheid : Australische dollar
  • Tijdszone (UTC) : +8 tot +11
  • Internet domeinafkorting : .au
  • Aantal Internetgebruikers (2006) : 14,6 miljoen
  • Landnummer Telefoon : 61
  • Aantal telefoonaansluitingen (2005) : 11,4 miljoen
  • Aantal GSM aansluitingen (2005) : 18,4 miljoen
  • ISO nummer en code : 036 / AUS
  • Luchthavens : 455
  • Heliports : 1
  • Belangrijkste Havens : Brisbane, Dampier, Fremantle, Gladstone, Hay Point, Melbourne, Newcastle, Port Hedland, Port Kembla, Port Walcott en Sydney
  • Belangrijkste Rivieren : De Murray en De Darling
  • Spoorwegnet : 47.738 km
  • Wegennet : 810.641 km
  • Belangrijkste Exportproducten : Steenkool, Goud, Vlees, Wol, Aluminium, IJzererts, Graan, Machines en vervoersmateriaal
  • Natuurlijke rijkdommen : Bauxiet, Steenkool, IJzererts, Koper, Tin, Goud, Zilver, Uranium, Nikkel, Wolframiet, Minerale Zanden, Lood, Zink, Diamant, Aardgas, Petroleum
  • Werkloosheidsgraad : 4,9%
  • Levend beneden de armoedegrens : Onbekend maar zeer laag
  • Staatsschuld (2004) : 585,1 miljard $

Klimaat

In Australië zijn de seizoen het tegengestelde dan die in Europa omdat het land in het Zuidelijk halfrond ligt. De lente duurt er van september tot november, de zomer van december tot februari, de herfst van maart tot mei en de winter van juni tot augustus. Het land heeft vele verschillende klimaten maar voor het grootste deel een subtropisch klimaat. In het uiterste noorden heerst er een tropisch klimaat. Van oktober tot eind november is er wat men noemt 'het vroege stormseizoen'. December en januari noemt men 'de vroege moesson' en dan kan het soms heel nat zijn. 'De late moesson' valt in februari en maart en zorgt voor zware regenval. 'Het late stormseizoen' van april en mei geeft zware stormen. In juni en juli is het klimaat zeer aangenaam. Het kan zeer Heet en droog zijn in augustus. In de regentijd komen er regelmatig cyclonen voor aan een gemiddelde van circa vijf per jaar. Er valt dan gemiddeld 1470 mm neerslag. Midden-Australië heeft een woestijnklimaat. In de zomer kunnen de temperaturen er zeer hoog oplopen. In de winterperiode kan het er 's nachts flink afkoelen. In Midden-Australië valt er minder dan 250 mm neerslag per jaar en het droge seizoen kan tot meer dan acht maanden duren. Het noorden van Nieuw-Zuid-Wales en het zuiden van Queensland hebben een subtropisch klimaat waardoor er het hele jaar door aangenaam weer heerst doch in de zomer kan het er behoorlijk warm worden. Grote steden als Sydney, Perth en Adelaide hebben een mediterraan klimaat wat warme zomers en milde winters geeft. Victoria en Tasmanië in het zuiden hebben een gematigd klimaat. In de winter kan het er zelfs vrij koud worden en sneeuwval in de hogere gebieden is geen uitzondering. De rest van het jaar is het er zonnig en warm met kans op hittegolven vooral in de streek rond Victoria. In de droge gebieden kunnen er soms bosbranden ontstaan.

Bekende Australiërs

Er zijn massa's bekende Australiërs. Ze allemaal gaan opsommen zou een gigantische lijst opleveren dus we houden het bij een kleine selectie van 'Bekende Aussies'.
  • Mel Gibson (acteur)
  • Nicole Kidman (actrice)
  • Kylie Minogue (zangeres)
  • Nathalie Imbruglia (zangeres)
  • Lleyton Hewitt (tenniser)
  • Elle McPherson (fotomodel)
  • Russell Crowe (acteur)
  • Steve Irwin (documentairemaker)
  • Paul Hogan (acteur)
  • Barry Humphries (humorist / Dame Edna Everage)
  • Errol Flynn (acteur)

Vlag van Australië

© 2007 - 2018 Ghostwriter, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Interessante informatie over de Faeröer eilandenVelen hebben waarschijnlijk nog nooit van de Faeröer eilanden gehoord. De Faeröer eilanden horen bij Denemarken. Maar wa…
De Amerikaanse vlag: symbool van AmerikaDe Amerikaanse vlag: symbool van AmerikaDe nationale vlag van de Verenigde Staten heeft dertien rode en witte strepen. In de linker bovenhoek staat een blauwe r…
Vlag van AlbaniëVlag van AlbaniëEen dubbelkoppige adelaar. Een rood vlak. Dit is waaruit de vlag van Albanië bestaat. Het is een vlag die je niet zo vaa…
Vlag van FinlandVlag van FinlandEen wit vak met een blauw Scandinavisch kruis. Zo ziet de Finse vlag eruit. De Finnen hebben deze vlag zelfs een eigen n…
Vlag van IerlandVlag van IerlandIs het de Italiaanse vlag die je daar in de verte ziet? Je kijkt beter. Nee, deze vlag is groen, wit, oranje. Even denk…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Landen van de wereld: Australië"

Infoteur: Ghostwriter
Gepubliceerd: 29-06-2007
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Buitenland
Schrijf mee!