InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Buitenland > Landen van de wereld: Argentinië

Landen van de wereld: Argentinië

Landen van de wereld: Argentinië Argentinië of in het Spaans Argentina is een land in het zuiden van Zuid-Amerika. Het ligt tussen het Andesgebergte en de zuidelijke Atlantische Oceaan en grenst aan Uruguay, Brazilië, Paraguay, Bolivie en Chili. In dit artikel krijgt u beknopte informatie over dit land.

Geschiedenis

De naam van het land is afgeleid van het Latijnse woord argentum wat zilver wil zeggen. In het begin van de 16e eeuw kwamen de eerste Europeanen aan in de regio. Eigenlijk waren ze op zoek naar een doorgang van de Atlantische naar de Stille Oceaan. Ferdinand Magellaan en Pedro de Mendoza zijn twee bekende namen. Mendoza bouwde een nederzetting 'Nuestra Senora Santa Maria del Buen Aire' in 1536. Die nederzetting is de huidige hoofdstad Buenos Aires geworden. In het noord-westen van het gebied vond men goede landbouwgronden. De Spanjaarden die vanuit het Bolivie kwamen afgezakt bouwden eveneens verschillende nederzettingen. Dat werden Mendoza, Tucumán, Córdoba en Salta. Er werd vooral aan paardenfokkerij gedaan maar het vee werd ook gehouden voor vleesproductie. Ook suiker, tabak en groenten werden in het gebied geteeld. De grote bloei kwam er in de 17e en 18e eeuw door de handel met Peru. Buenos Aires was toen slechts een tweederangshaven. Daar kwam pas verandering in toen in 1776 de stad het bestuurscentrum werd van het nieuwe vicekoninkrijk 'Rio de la Plata'. Dat gebied bestond uit het huidige Argentinië, Uruguay, Paraguay en een deel van Bolivie.

Onafhankelijkheid

In 1816 werd Argentinië onafhankelijk van Spanje. Dit ging niet zonder slag of stoot,maar de Spanjaarden kregen een pak slaag onder leiding van José de San Martin. Mede om die reden wordt deze laatste door de Argentijnen nog steeds als een volksheld beschouwd. In de eerste jaren van het bestaan van het land ontstonden er echter diverse conflicten. Die vonden plaats tussen de centralisten en de federalisten. Het zou tot 1853 duren alvorens er een nieuwe grondwet werd aangenomen. In 1865 moest Argentinië, dat toen amper een leger had opnieuw de strijd aangaan doch deze keer tegen Paraguay die het land wilden veroveren. De zogenaamde 'Oorlog van de Drievoudige Alliantie' werd een bloederige oorlog die tot 1870 duurde. Samen met de Braziliaanse en Uruguayaanse bondgenoten slaagden ze er in Paraguay te verslaan.

De grote bloeiperiode

In de tweede helft van de 19e eeuw,kende Buenos Aires een grote bloeiperiode. Dat was vooral te wijten door de komst van duizenden migranten. Het toepassen van nieuwe technologieën zoals het invriezen van vlees en het vervoer per spoor kwamen zowel de landbouw als de veeteelt ten goede. Nieuwe gebieden zoals Patagonië werden veroverd. Daar waren het vooral immigranten uit Engeland en Wales die begonnen met grote schapenfokkerijen op te richten. Zo kwam het dat Argentinië na de Verenigde Staten een enorme aantrekkingskracht had voor velen die hun thuisland beu waren en elders een nieuw leven wilden beginnen. In de periode 1880 tot 1920 was Argentinië één van de rijkste landen ter wereld. Dit bleef echter niet duren. Na een korte opflakkering ten tijde van de Tweede Wereldoorlog zakte het land weg in een spiraal van politieke conflicten.

De conflictperiode & vandaag de dag

Na de Tweede wereldoorlog werd Argentinië gekenmerkt door zware politieke conflicten tussen conservatieven en liberalen maar ook tussen burgers en militairen. Het populistische peronisme maakte z'n opwachting. Tot 1983 waren er om de haverklap als maar bloediger wordende optredens van de militaire junta's die afgewisseld werden met autoritaire democratische regeringen. Dit alles leidde tot zware economische problemen. Corruptie vierde in Argentinië hoogtij. De nederlaag in de Falklandoorlog tegen Groot-Brittannië betekende voor de militaire junta een zodanig zwaar gezichtsverlies dat ze het niet meer te boven kwam. Er volgden vier vrije verkiezingen waardoor democratie in Argentinië een feit was na jarenlang schrikbewind. Einde jaren '80 begon de regering een nieuwe economische politiek. Dat zorgde in eerste instantie voor hoge groeicijfers in de jaren '90. In 2001 stortte de economie echter terug volledig in. Dat was te wijten aan de koppeling van de peso aan de dollar. De Argentijnse munt kon dit niet aan en daalde plots enorm in waarde. Razende Argentijnen verzamelden zich voor de banken maar de regering had de banken gedwongen alle spaarrekeningen te blokkeren. Dit leidde tot een sociale en politieke crisis waardoor er in korte tijd maar liefst vijf presidenten versleten werden. Sinds 2005 lijkt het er op dat de Argentijnse economie zich echter opnieuw aan het herstellen is.

Beknopt overzicht

  • Officiële Naam: Argentinia
  • Naam In De Plaatselijke Taal: República Argentina
  • Hoofdstad: Buenas Aires
  • Belangrijke Steden: Córdoba, Rosario, Mendoza, Buenos Aires, Mar del Plata, Salta, San Miguel de Tucumán en Santa Fe
  • Aantal Provincies: 23
  • Oppervlakte: 2.766.890 km2
  • Grenzen: Bolivie (832 km), Brazilie (1.261 km), Chili (5.308 km), Paraguay (1.880 km) en Uruguay (580 km)
  • Laagste punt: Laguna del Carbon (-105 m)
  • Hoogste punt: Cerro Aconcagua (6.960 m)
  • Kustlijn: 4.989 km
  • Aantal Inwoners (2007): 40.301.927
  • Levensverwachting Mannen:72,6 jaar
  • Levensverwachting Vrouwen: 80,24 jaar
  • Totaal aantal HIV/AIDS besmettingen: 130.000 (laatste telling in 2001)
  • Totaal aantal HIV/AIDS overlijdens: 1.500 (laatste telling in 2003)
  • Officiele Talen: Spaans
  • Bevolkingsgroepen: Blank (Spaanse en Italiaanse afkomst): 97%, Mestizo (mix van blanke en Amerindiaanse voorouders), Amerindiaans of andere niet blanke bevolkingsgroepen: 3%
  • Politiek stelsel: Republiek
  • Religie: Rooms-katholiek (92%) waarvan minder dan 20% praktiserend, Protestants (2%), Joods (2%), Andere religies (4%)
  • Volkslied: Himno Nacional Argentino
  • Nationale Feestdag: 25 mei
  • Munteenheid: Argentijnse peso
  • Tijdszone (UTC): - 3
  • Internet domeinafkorting: .ar
  • Aantal Internetgebruikers (2005): 10 miljoen
  • Landnummer Telefoon: 54
  • Aantal telefoonaansluitingen (2005): 8,8 miljoen
  • Aantal GSM aansluitingen (2005): 22,1 miljoen
  • ISO nummer en code: 032 / ARG
  • Luchthavens: 1.381
  • Heliports: Onbekend
  • Belangrijkste Haven: Buenos Aires
  • Belangrijkste Rivieren: Paraguay, Bermejo, Colorado, Uruguay en de langste rivier de Paraná
  • Spoorwegnet: 31.902 km
  • Wegennet: 229.144 km
  • Belangrijkste Exportproducten: Brandstoffen en energie,granen,voeding en gemotoriseerde voertuigen
  • Natuurlijke rijkdommen: Vruchtbare gronden, lood, zink, tin, koper, ijzererts, magnesium, petroleum en uranium
  • Werkloosheidsgraad: 8,7%
  • Levend beneden de armoedegrens: 26,9%
  • Staatsschuld (2006): 109 miljard $

Klimaat

Argentinië heeft een overwegend gematigd klimaat. Droog in het westen, subtropisch in het noorden en koel en guur in het zuiden. Vergeet niet dat als je Argentinië zou bezoeken dat aangezien het land in het zuidelijke halfrond ligt de seizoenen er omgekeerd zijn dan bij ons in Europa. Als het hier zomer is,is het ginds winter en omgekeerd. De gebieden rond San Miguel de Tucuman en Mendoza kunnen soms te kampen hebben met (meestal lichte) aardbevingen. De zogenaamde 'pamperos' zijn hevige windstormen die vooral aanwezig kunnen zijn in de pampa's en het noordoosten van het land.

Bekende Argentijnen

  • Juan Domingo Perón (Voormalig President)
  • Eva Duarte de Perón (Presidentsvrouw en weldoenster)
  • Diego Armando Maradona (Voetballer)
  • Juan Manuel Fangio (Autocoureur)
  • Máxima Zorreguieta (Prinses der Nederlanden)
  • Gabriela Sabatini (Tennisster)
  • Ernesto 'Che' Guevara (Vrijheidsstrijder)
  • Jorge Luis Borges (Schrijver)
  • Astor Piazzolla (Componist)
  • Nicolas Alejandro Frutos (Voetballer)

Vlag van Argentinië

Bron: Argentina, Wikimedia Commons (Publiek domein)Bron: Argentina, Wikimedia Commons (Publiek domein)
© 2007 - 2018 Ghostwriter, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Interessante informatie over de Faeröer eilandenVelen hebben waarschijnlijk nog nooit van de Faeröer eilanden gehoord. De Faeröer eilanden horen bij Denemarken. Maar wa…
De Amerikaanse vlag: symbool van AmerikaDe Amerikaanse vlag: symbool van AmerikaDe nationale vlag van de Verenigde Staten heeft dertien rode en witte strepen. In de linker bovenhoek staat een blauwe r…
Het volkslied van ArgentiniëHet volkslied van ArgentiniëHet Argentijnse volkslied heet Himno Nacional Argentino en is geschreven door Vicente López y Planes. De muziek waarop h…
Vlag van AlbaniëVlag van AlbaniëEen dubbelkoppige adelaar. Een rood vlak. Dit is waaruit de vlag van Albanië bestaat. Het is een vlag die je niet zo vaa…
Vlag van IJslandVlag van IJslandIn een oogopslag is te zien in welke geografische regio het land dat bij deze vlag hoort ligt: Scandinavië. Deze blauwe…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Landen van de wereld: Argentinië"

Reactie

Peronista (infoteur), 10-02-2008 13:01 #1
Heeft Argeninië 1.381 luchthavens? Lijkt me sterk!

Infoteur: Ghostwriter
Gepubliceerd: 29-06-2007
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Buitenland
Reacties: 1
Schrijf mee!