InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Buitenland > Landen van de wereld: Angola

Landen van de wereld: Angola

Landen van de wereld: Angola Angola is een republiek in Zuidwest-Afrika. Het land grenst aan Namibië,Zambia,Congo-Kinshasa en de Atlantische Oceaan. Het land heeft ook een exclave Cabinda genaamd die in het noorden tussen Congo-Kinshasa en Congo-Brazzaville aan de Atlantische Oceaan ligt. In dit artikel krijgt u beknopte info over het land Angola.

Angola

Angola zoals men het vandaag de dag kent bestaat pas sinds de verovering van het binnenland door de Portugezen. Dit was aan het einde van de negentiende-eeuw als één politieke eenheid sinds 1975 als onafhankelijke staat. De naam Angola is afkomstig van de titel Ngola van de heersers van het voormalige koninkrijk Ndongo. Deze naam werd gebruikt voor de Portugese kolonie waar het Angola zoals we het nu kennen uit ontstaan is. De verschillende volkeren die Angola bewonen, (de Bakongo,Mbundu en de Ovimbundu) hadden elk hun eigen geschiedenis, cultuur en ook godsdiensten. In het huidige Angola spelen deze factoren nog steeds een zeer belangrijke rol.

Geschiedenis

In de vijftiende eeuw bestond het gebied Angola uit verschillende koninkrijken en stamgebieden. Zo was er Kongo maar ook Ndonga en Benguela. Angola werd in 1483 ontdekt door de Portugese ontdekkingsreiziger Diogo Cão. De Portugezen begonnen handel te drijven met de Angolese volkeren. Al snel begonnen de Portugezen zich echter ook met slavenhandel bezig te houden. Zo zijn er in de loop der eeuwen meer dan 4 miljoen Angolezen als slaven verhandeld. Velen werden daarbij naar Brazilië verscheept. In 1858 werd door de Portugese regering de slavenhandel uiteindelijk afgeschaft. De Angolezen die als contractarbeider bij de Portugezen in dienst waren merkten daar echter bitter weinig van en de meesten hadden een bestaan als dat van slaven.

Koloniale periode

Pas in de negentiende eeuw werd Angola effectief een Portugese kolonie. De naam was vanaf toen Portugees West-Afrika. Toen Portugal in 1910 een liberale republiek werd veranderde er echter niets aan de koloniale situatie in Angola. In 1928 kwam Antonio Oliveira Salazar aan het bewind in Portugal. Het officiële beleid van de Portugese regering werd al snel massale emigratie van Portugese boeren en ondernemers richting Angola. Bedoeling was om de blanke aanwezigheid ginds stevig te versterken.

Na oorlogse periode

Na de Tweede Wereldoorlog werd Angola een overzees gebiedsdeel van Portugal. Een Angolese afgevaardigde kreeg in Lissabon een plaats in de Kamer van Afgevaardigden. De onvrede over heel de situatie nam zeer sterk toe in de jaren vijftig en in 1956 werd de MPLA (Volksbeweging voor de Bevrijding van Angola) opgericht. Deze MPLA probeerde eerst op een vreedzame manier de onafhankelijkheid van de kolonie te bereiken,doch in de jaren zestig greep de MPLA uiteindelijk toch naar de wapens. De voorzitter van de MPLA, Agostinho Neto, zou later ook de eerste president van het onafhankelijke Angola worden. Maar zover was het nog niet. Naast de MPLA werd in 1962 ook de FNLA (Nationaal Bevrijdingsfront voor Angola) opgericht. In 1966 stapte Jonas Savimbi,een vooraanstaand FNLA-lid uit de beweging en richtte Unita (Nationale Unie voor de Totale Onafhankelijkheid van Angola) op. Tot slot kwam er nog een vierde kleine bevrijdingsbeweging tot stand. Dat was de FLEC (Front voor de Bevrijding van Cabinda).

Onafhankelijkheidsperiode

Begin jaren zeventig waren de MPLA en de FNLA de grootste bevrijdingsbewegingen. Hoewel verschillende Afrikaanse staten ondertussen onafhankelijk waren geworden hielden de Portugezen het been stijf. Ze wilden noch Angola, Guinee-Bissau, Mozambique en Kaapverdië wat ook Portugese kolonies waren opgeven. In 1974 was er in Portugal de zogenaamde 'Anjerrevolutie' en deze bracht een nieuwe regering aan de macht. Deze was wel voorstander om onafhankelijkheid aan de koloniën te verlenen. In januari 1975 kwamen de Portugese regering,de Unita,de MPLA en de FNLA bij elkaar in de Portugese stad Alvor. In november 1975 beloofde Portugal de soevereiniteit over te dragen aan de Angolezen. Deze belofte draaide echter uit op niets. Daarop begonnen de verschillende verzetsbewegingen elkaar aan te vallen met als doel zo snel mogelijk de hoofdstad Luanda te bereiken. Uiteindelijk slaagde de MPLA er in om Luanda als eerste te bereiken. Op 11 november 1975 droegen de Portugezen de macht over aan de MPLA en MPLA-voorzitter dr. Agostinho Neto werd president. Lopo de Nascismento werd premier. De MPLA regering riep de Volksrepubliek Angola uit en het land werd een eenpartijstaat met de MPLA-Partij van de Arbeid als enige toegelaten partij. De UNITA en de FNLA vormden in 1975 een tegenregering onder de noemer Democratische Volksrepubliek Angola. Daarbij werden Jonas Savimbi en Holden Roberto de presidenten. In 1976 verdween de FNLA van het toneel en zo werd de UNITA de dominerende verzetsbeweging tegen de MPLA-regering. De UNITA wist ondanks steun van Zuid-Afrika echter geen overwinning te behalen op de MPLA. In mei 1978 viel het Zuid-Afrikaanse leger om die reden Angola binnen. Omdat de MPLA hulp kreeg van Cuba en ook doch hetzij in mindere mate van de Sovjet-Unie werd het geheel een lang aanslepend conflict. Een strijd die uiteindelijk het leven zou kosten aan 1,5 miljoen mensen en bijna 4 miljoen mensen die er blijvende verminkingen aan zouden overhouden.

Tot op heden

Pas in 1988 werd er na bemiddeling door de Amerikanen vrede gesloten tussen Zuid-Afrika en Angola. De burgeroorlog tussen MPLA en UNITA bleef echter verder gaan. Pas in 2002 na de dood van Unita-leider Jonas Savimbi werd een staakt-het-vuren bereikt. Sindsdien poogt men het land weer op te bouwen. MPLA en UNITA zijn akkoord over een ontwerp voor een nieuwe grondwet. Hoewel de UNITA nog niet volledig ontwapend is en er voor bekend staat dat ze niet vies is van diamantsmokkel zijn de VN-sancties tegen UNITA opgeheven. De huidige president Dos Santos had voor 2007 bestuursverkiezingen gepland doch deze werden verschoven naar 2008. In 2009 zouden er presidentsverkiezingen komen maar daar is verder nog geen informatie over.

Beknopt overzicht

  • Officiële Naam: Angola
  • Naam In De Plaatselijke Taal: República de Angola
  • Hoofdstad: Luanda
  • Belangrijke Steden: Huambo, Lobito, Benguela en Namibe.
  • Aantal Provincies: 18
  • Oppervlakte: 1.246.700 km²
  • Grenzen: Democratische Republiek Congo (2.511 km),Republiek Congo (201 km),Namibië (1.376 km),Zambia (1.110 km)
  • Laagste punt: Atlantische Oceaan (0 m)
  • Hoogste punt: Morro de Moco (2.620 m)
  • Kustlijn: 1.625km
  • Aantal Inwoners (2007): 12.263.596
  • Levensverwachting Mannen: 36,73 jaar
  • Levensverwachting Vrouwen: 38,57 jaar
  • Totaal aantal HIV/AIDS besmettingen: Meer dan 240.000 bij laatste tellling in 2003
  • Totaal aantal HIV/AIDS overlijdens: 21.000 (laatste telling in 2003)
  • Officiële Talen: Portugees, Bantu en verschillende Afrikaanse dialecten
  • Bevolkingsgroepen: Ovimbundu (37%), Kimbundu (25%), Bakongo (13%), Mestico (mix van Europeanen en afrikanen - 2%), Europeanen (1%), Anderen (22%)
  • Politiek stelsel: Presidentiële Republiek
  • Religie: Inheemse godsdiensten (47%), Rooms-katholiek (38%), Protestants (15%)
  • Volkslied: Angola Avante
  • Nationale Feestdag: 11 november
  • Munteenheid: Kwanza
  • Tijdszone (UTC): + 1
  • Internet domeinafkorting: .ao
  • Aantal Internetgebruikers (2005): 172.000
  • Landnummer Telefoon: 244
  • Aantal telefoonaansluitingen (2005): 94.300
  • Aantal GSM aansluitingen (2005): 1.094.000
  • ISO nummer en code: 024 / AGO
  • Luchthavens: 244
  • Heliports: Onbekend
  • Belangrijkste Havens: Luanda en Lobito
  • Belangrijkste Rivieren: Cuanza en Kunene
  • Spoorwegnet: 2.761km
  • Wegennet: 51.429km
  • Belangrijkste Exportproducten: Ruwe olie, diamanten, petroleumproducten, aardgas, koffie, vis, hout en katoen.
  • Natuurlijke rijkdommen: petroleum, diamanten, ijzererts, fosfaten, koper, goud en uranium.
  • Werkloosheidsgraad: Geen exact cijfer,doch meer dan de helft van de bevolking
  • Levend beneden de armoedegrens: 70%
  • Staatsschuld (2006): 11,24 miljard $

Klimaat

In Angola heerst er een tropisch klimaat met een droog en nat seizoen. In het zuiden van het land en langs de noordkust in de omgeving van de hoofdstad Luanda valt er over het algemeen weinig regen . In het noorden van Angola is het meestal droog en koel van mei tot oktober. Van november tot april is het er meestal nat en heet.

Bekende personen

  • Jonas Savimbi (Voormalig UNITA Leider)
  • Artur Pestana (Pepetela) (Schrijver)
  • Dr. António Agostinho Neto (Eerste President van Angola,schrijver en dichter)
  • Nando Rafael (Voetballer)

Vlag van angola

Bron: SKopp, Wikimedia Commons (Publiek domein)Bron: SKopp, Wikimedia Commons (Publiek domein)
© 2007 - 2018 Ghostwriter, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Interessante informatie over de Faeröer eilandenVelen hebben waarschijnlijk nog nooit van de Faeröer eilanden gehoord. De Faeröer eilanden horen bij Denemarken. Maar wa…
Vlag van IJslandVlag van IJslandIn een oogopslag is te zien in welke geografische regio het land dat bij deze vlag hoort ligt: Scandinavië. Deze blauwe…
Vlag van AlbaniëVlag van AlbaniëEen dubbelkoppige adelaar. Een rood vlak. Dit is waaruit de vlag van Albanië bestaat. Het is een vlag die je niet zo vaa…
De Amerikaanse vlag: symbool van AmerikaDe Amerikaanse vlag: symbool van AmerikaDe nationale vlag van de Verenigde Staten heeft dertien rode en witte strepen. In de linker bovenhoek staat een blauwe r…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Landen van de wereld: Angola"

Infoteur: Ghostwriter
Gepubliceerd: 28-06-2007
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Buitenland
Schrijf mee!