InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Buitenland > Kasteel Bazoches

Kasteel Bazoches

Het kasteel Bazoches heeft een rijke historie, als kasteel van de beroemde Maarschalk Vauban. Het kasteel is nog altijd in handen van de familie Vauban.

Historie

Het middeleeuwse Kasteel van Bazoches, dat opgetrokken werd halverwege de helling van een bosrijke heuvel op de plaats van een oude Romeinse wachtpost en rechtstreeks uitzicht biedt op Vézelay (10 km gelegen), werd gebouwd in de twaalfde eeuw en wordt gekenmerkt door een trapeziumvormige architectuur met vier torens en een donjon rond een binnen cour (met zijn stenen met een blauwgrijs patina vormt deze binnen cour een opmerkelijk voorbeeld van de getrouwe reconstructie van het decor uit de XVIIe eeuw).

Toen ze vanuit Vezelay vetrokken maar het Heilige Land tijdens de Derde Kruistocht, waren Koning Filips Augustus en Koning Richard Leeuwenhart de eerste bekende gaten in dit kasteel.

Bazoches was achtereenvolgens eigendom van de leenheren van Bazoches, Chastellux, Montmorillon en La Perriere.

Maarschalk Vauban

In 1675 werd Bazoches gekocht door Maarschalk Vauban, die van Koning Lodewijk XIV een toelage had gekregen na het beleg van Maastricht waar hij op luisterrijke wijze blijk had gegeven van zijn militair talent. Door op het terrein gebruik te maken van een ingenieus systeem van parallellen, werd de stad immers op een recordtijd ingenomen met een beperkt verlies van mensenlevens.

Zodra hij zich in Bazoches vestigde, liet Vauban er tal van verbouwingswerken uitvoeren en vormde hij het kasteel om tot een militair garnizoen.

Het is in Bazoches, en meer bepaald in de grote galerij van het kasteel die onlangs gerestaureerd werd, dat Vauban als oprichter van het Geniekorps de studies verrichte en plannen opstelde voor meer dan driehonderd verdedigingswerken en vestingen. Het is ook in Bazoches dat hij de methdes die van hem de onbetwiste meester maakten op het vlak van bezettingsstrategieën en militaire architectuur. Het is ook in dit kastel dat hij in zijn pen kroop en zich boog over een hele reeks onderwerpen die hij smalend zijn “Oisivetés’ (gelanterfant) noemde. Tot slot was het ook in Bazoches dat het gedurfde ‘Dîme Royale’ schreef, dat al meteen verboden werd.

Huidig

De huidige eigenaars, afstammelingen van Charlotte de Vauban, de oudste dochter van de Maarschalk die huwde met de graaf van Mesgrigny d’Aunay, houden naast het rijke meubilair nog tal van andere aandenken aan hun illustere voorvader zorgvuldig in stand (wapenuitrusting, slaapkamer, werkkabinet, bibliotheken enz..).

De minister van de Cultuur, Renaud Donnedieu van Vabres, heeft per communiqué op 5 januari aangekondigd dat de Franse regering aan Unesco, in 2007, de kandidatuur van het oeuvre van Vauban zal stellen, voor inschrijving aan het werelderfdeel, volgens de culturele goederen.

Informatie

Alle dagen open van 25 maart tot 5 november van 9:30u tot 12u en van 14:15u tot 18u. Doorlopend open van 1 juli tot 31 augustus. De rest van het jaar is het kasteel uitsluitend open voor groepen en na reservatie.

Chateau de Bazoches
58190 Bazoches du Morvan
00 33 386 22 10 22
château.bazoches@wanadoo.fr

Lees verder

© 2007 - 2019 Bettyhores, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Cremant de Bourgogne, sprankelend wijntjeCremant de Bourgogne, sprankelend wijntjeEen lekkere mousserende wijn is cremant de Bourgogne. De wijn is een goed alternatief voor champagne. Misschien iets voo…
Kasteel CommarinHet kasteel Commarin wordt al eeuwen lang door dezelfde familie bewoond, en heeft een rijke historie.
Wijn: een overzicht van de wijnen van BourgogneWijn: een overzicht van de wijnen van BourgogneDe Bourgogne is een streek waar heelwat wijngebieden verspreid liggen. De kwaliteit van de wijn hangt in grote mate af v…
Bourgondië: mosterd, crème de cassis en peperkoekBourgondië: mosterd, crème de cassis en peperkoekWie kent ze niet, de specialiteiten uit de Bourgogne? De mosterd van Dijon waar je tranen van in de ogen krijgt bij het…
Een goede Franse wijn uitkiezen: het wijnetiket uitgelegdEen goede Franse wijn uitkiezen: het wijnetiket uitgelegdEen goed wijntje uitkiezen is zo eenvoudig nog niet. Niet iedereen is vinoloog of heeft zoveel kennis dat hij weet wat a…

Reageer op het artikel "Kasteel Bazoches"

Infoteur: Bettyhores
Gepubliceerd: 24-06-2007
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Buitenland
Special: Bourgogne
Schrijf mee!