InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Buitenland > Checkpoint Charlie

Checkpoint Charlie

Checkpoint Charlie Checkpoint Charlie is een controlepost op de vroegere grens tussen West en Oost Berlijn. Het is het bekendste controlepunt van de Berlijnse Muur.

Het ontstaan van Checkpoint Charlie

Bij de Potsdam conferentie werd besloten dat Berlijn verdeeld zou worden in vier zones; een Amerikaanse, Britse, Franse en een Russische. De plek in de Friedrichstraße waar nu Checkpoint Charlie is lag op de grens van de Russische en Amerikaanse zone. Omdat West Berlijn een samenvoeging was van drie Westerse staten begon de welvaart zich te ontwikkelen. West Berlijn ging met de rest van Duitsland mee in het Duitse Wirtschaftswunder, ondanks de blokkade van de toevoerwegen en de daaropvolgende luchtbrug. Omdat de verschillen tussen West en Oost in Berlijn al snel groot begonnen te worden, en de twee Berlijns een radicaal ander systeem van staatsinrichting erop nahield besloot de Duitse Democratische Republiek op 13 augustus 1961 om prikkeldraad uit te rollen in het centrum van Berlijn om hun zonegrens te markeren. Dit is later uitgeroeid tot de volledige Berlijnse Muur.

De functie van Checkpoint Charlie

Omdat West Berlijn een eiland was in het communistische Duitsland waren er doorgangen in de muur nodig. Checkpoint Charlie was er een ten Zuiden van het communistische Berlin-Mitte. Omdat deze post de snelste doorgaan bood naar het Oost-Duitse centrum van de stad werd deze het meest bekend. Het merendeel van de diplomaten dat naar Oost-Duitsland moest nam deze route. Ook was dit checkpoint een van de doorgangen van een wekelijkse patrouille, waarbij alle sectoren vanuit een legerjeep werden bekeken. In deze jeep zaten 4 generaals; een Britse, Franse, Amerikaanse en Russische. Deze patrouille heeft gereden vanaf de conferentie van Potsdam tot de hereniging en deed altijd Checkpoint Charlie aan. Checkpoint Charlie was ook het enige checkpoint waar buitenlanders de Russische zone konden betreden met de auto.

Incidenten bij Checkpoint Charlie

In oktober 1961 probeerde de SED (staatspartij Oost-Duitsland) de Amerikanen te intimideren door Amerikaanse diplomaten zeer streng te controleren. Hierdoor stonden er een paar maanden Amerikaanse en Russische tanks tegenover elkaar bij Checkpoint Charlie. er is gelukkig niets gebeurd.

Op 17 augustus 1962 probeerde de 18 jarige Peter Fechter met een vriend te vluchten uit Oost Berlijn. Ze wisten op de muur te klimmen, zijn vriend haalde het, maar Fechter werd neergeschoten. Hij lag daar luid om hulp te roepen, wat heel veel aandacht trok aan beide kanten van de muur. De Amerikaanse soldaten probeerden nog verbandtrommels te gooien, maar hij kon ze niet meer pakken. Terwijl hij in het prikkeldraad lag te bloeden kon door het arriveren van pers de wereld zien hoe de DDR grenspolitie hem liet creperen. Dit lokte uiteindelijk een volksopstand uit.

Het Haus an Checkpoint Charlie

Dit museum behandeld alles over de muur, de vluchtpogingen en de verdeling van Berlijn in het geheel. Het is in 1963 op zijn huidige plek gekomen. Het zit tegenover het checkpoint en heeft een uitkijkpost waar je vroeger over de muur naar Oost Berlijn kon kijken.

De hereniging

Na de Duitse hereniging werd het Checkpoint opgeheven. Alles verdween wat erop kon duiden dat er een checkpoint gezeten zou hebben. In het jaar 2000 is een kopie van het originele controllehuis zoals het er in de jaren 60 stond er weer neergezet. Omdat het heel dicht bij Berlin-Mitte is trekt het veel toeristen.

Lees verder

© 2007 - 2018 Da-peer, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Checkpoint Charlie"

Infoteur: Da-peer
Laatste update: 03-03-2008
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Buitenland
Special: Berlijn
Schrijf mee!