InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Buitenland > Piccadilly Circus

Piccadilly Circus

Piccadilly Circus Piccadilly Circus is een beroemd plein in Londen. Iedereen kent het plein wel uit de aardrijkskundeboeken van de fontein, het grote beeld van de Griekse god Eros en niet te vergeten de gigantische neonreclames.

De lichtreclame

Al in het begin van de 20e eeuw verschenen de eerste reclameborden op Piccadilly Circus. Tegen de jaren 30 waren alle gebouwen volgehangen met reclame. Vandaag de dag is het er nog maar één , in de Noordwest hoek van het plein. Jarenlang zat er tegenover nog een grote LED reclamebord van Vodafone, waar je dan je eigen tekst op kon laten zetten, maar die is nu vervangen door een van LG mobile. Wel zijn op dit scherm de headlines van Sky News te zien.

De eerste opvallende dingen aan de reclameborden kwam met de eerste lampen die een beetje lang leefden. Echte flitsende dingen kwamen pas bij de uitvinding van de neon lamp, waar ook voor het eerst bewegende dingen mee gemaakt konden worden. Tot het begin van 2003 gebruikte Coca Cola een aantal beamers om hun reclame te laten bewegen, maar dat is nu vervangen door een LED scherm. Het aantal schermen is overigens nog meer afgenomen omdat gezien de bekendheid de huurkosten hoger geworden zijn.

Het standbeeld en de fontein

Op het plein staat een heel groot beeld van de Griekse god Eros. Het beeld is eigenlijk een afbeelding van Antheros, de tweelingbroer van de liefdesgod Eros, maar het word in het dagelijks gebruik overal het beeld van Eros genoemd. Het beeld is opgedragen aan Lord Shaftesbury die tegen kinderarbeid vocht. De fontein werd vanwege de het opdragen aan Lord Shaftesbury aangelegd als monument. Het beeld is in 1893 gebouwd stond eerst midden op het plein. Al eind jaren 30 zagen de Britten de bui uit Duitsland al aankomen en hebben ze het beeld weggehaald. Na de oorlog is het beeld in het Zuidwesten van het plein teruggezet. Bij de aanleg was er overigens wel het een en ander over het beeld en het monument te doen, omdat Piccadilly Circus in de 'theaterbuurt' ligt.

De winkels

Piccadilly Circus heeft ook een aantal bekende winkels. Er zitten een aantal platenzaken, waarvan de Virgin Megastore de bekendste is. Deze is zelfs te bereiken door het metrostation. Deze winkel zit net zoals zijn concurrenten direct aan het plein. Een andere bekende winkel is Lillywhites. Dit is een grote winkel in sportartikelen. Verder hebben onder andere de drogist Boots en het fastfoodrestaurant McDonalds een filliaal.

De theaters

Op Piccadilly Circus zijn twee theaters; Criterion Theatre en de London Pavilion. De laatste is helaas al een tijd geleden omgebouwd tot een onderdeel van een groter winkelcentrum met een theater voor toeristen. Het Criterion Theatre is een bekende plek waar West End Theatre word opgevoerd. Het bijzondere aan het theater is dat alleen de ingang van het theater op straatniveau ligt. De rest is onder de grond. Hierdoor staan er al sinds de bouw in 1870 twee grote pilaren in de zaal om de twee ringen steun te geven.

Een beknopte geschiedenis

De naam Piccadilly kwam voor het eerst voor in 1626 als Pickadilly Hall, genoemd naar een huis van Robert Baker, dat in de buurt stond. In 1743 kreeg het de naam Piccadilly. Met de aanleg van Regent Street in 1819 werd het Piccadilly Circus. Er stonden toen al gebouwen. De gebouwen zijn in de loop der tijd groter geworden en de huidige stammen uit de laatste helft van de 19e eeuw. Er begon toen al reclame op de gebouwen te komen voor toneelstukken.

De Underground

Piccadilly Circus is makkelijk te bereiken met de metro. Op iedere hoek van het plein zit een uitgang van de tube. Het station ligt aan de Piccadilly Line en de Bakerloo Line. Het station is volledig ondergronds.

Lees verder

© 2007 - 2018 Da-peer, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Piccadilly Circus"

Reactie

George Herting, 10-04-2012 07:24 #1
Ik bezocht dit plein voor het eerst midden jaren '60. Toen kon het verkeer, dat voornamelijk rode dubbeldeks bussen en zwarte taxi's bestond, nog rond het standbeeld heen rijden. Verder is het plein in die halve eeuw niet veel veranderd en ga ik telkens als ik in Londen ben even op de treden van de fontein zitten.

Infoteur: Da-peer
Laatste update: 03-03-2008
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Buitenland
Special: Londen
Reacties: 1
Schrijf mee!