Bretagne: Gorges de Toul-Goulic

Bretagne: Gorges de Toul-Goulic Nabij Trémargat liggen de Gorges de Toul-Gouric. Niet erg groot, maar wel spectaculair. De rivier Blavet verdwijnt over 300 meter volledig onder de rotsen, die hier al meer dan 300 miljoen jaar liggen. Een mooie, aangename wandeling met een beetje fysieke inspanning. Ook de omgeving is mooi. Onderweg komt u een heel mooi Bretoens kruisbeeld tegen (calvaire) en even verderop ligt een mooi kunstmatig meer. Een paradijs voor kanoliefhebbers en vissers.
In de buurt van Trémargat liggen de Gorges de Toul-Gouric, de haute vallée du Blavet en het meer van Kerné Uhel. Ook de weg er naar toe is bezaaid met mooie verrassingen. Trémargat ligt op 13 kilometer van Rostrenen en ten zuiden van Callac en heet in het Bretoens Trémargad.

Op weg naar de Gorges de Toul-Gouric

Wanneer u van het Noorden komt, komt u voorbij de monding van de Blavet, nabij het dorpje Saint-Norgan. Even verderop ligt een meertje dat de naam van de rivier draagt. Een super plaats om te vissen. Wanneer u verder naar beneden gaat, komt u voorbij de "Chaire des druides", een indrukwekkende concentratie rotsen, bedekt met mos. Op het eerste zicht niets bijzonders, maar wanneer men een beetje naderbij gaat kijken, ziet men in een van de rotsen een soort kommetje, dat zou gediend kunnen hebben om het bloed van de slachtoffers op te vangen. Mythe of waarheid? Aan u om te beslissen... . Wanneer men in Bretagne is, moet men over een flinke dosis verbeelding bezitten! Eén van de rotsen is helemaal omgeven door de wortels van een boom. Fascinerend! Wanneer u doorrijdt, komt u bij het kunstmatige meer van Kerné Uhel in Peumerit-Quintin. Een prachtig meertje, met kleine zandstrandjes. Een waar paradijs voor vissers. U kan hier ook kano's huren voor een tochtje over het meer. Zwemmen is in principe verboden, want er is geen bewaking. Aan de oevers van het meer kan u heerlijk picknicken. Of u kan een wandeling rond het meer maken. Voor elk wat wils dus.

Van Trémargat naar Lanrivain

Even verderop vindt u de kapel Saint-Antoine, uit de 15de eeuw. En dan, aan de kant van de weg, een prachtig Bretoens kruisbeeld (calvaire) uit de 17de eeuw. Het zou kunnen dat het werd opgericht tegen de pest. Daarna langs een kleine weg, de D110. U komt een eerste parking tegen, tussen enorme rotsen. Wanneer u doorrijdt, komt u bij een tweede parking. Hier staat een infobord over de Gorges de Toul-Gouric. Honden mogen mee, maar aan de lijn, zodanig dat ze de dieren niet opschrikken en de planten niet beschadigen. Er wordt ook gevraagd om de rust niet te verstoren, niet te roepen en geen vuil achter te laten.

De Gorges de Toul-Gouric

Langs een klein weggetje tussen de bomen bent u binnen 5 minuten bij de rivier Blavet, de tweede grootste rivier van Bretagne. U hoort de rivier , maar u ziet hem niet! Inderdaad, overal liggen enorme rotsblokken, al meer dan 300 miljoen jaar. En dit over een afstand van ongeveer 300 meter. U kan een weggetje volgen naar rechts, dan komt u na een tijdje bij de rivier. U kan over de rotsen, naar de andere oever. Ook daar kan u weer een eindje lopen naast de rotsen. Of u kan naar links en dan loopt u lichtjes omhoog naast de rotsen. U kan er ook over lopen als u wil. Er is geen richting aangegeven en op een bepaald moment lopen alle wegen dood, hetzij op een enorm rotsblok, hetzij op een afgrond. U moet dus steeds op uw passen terugkeren. In het dal vindt u twee stenen bruggetjes, waarvan men verkeerdelijk zegt dat ze Romeins zijn.

Natuur en legendes

Volgens de legende wonen er tussen de grote rotsblokken corandons, kaboutertjes die een schat bewaren. Kijk eens goed rond. De natuur is hier schitterend. Varens, mossen in alle variëteiten groen, bomen waarvan de stam helemaal omwikkeld is met mos, paddenstoelen in het najaar, droge boomstammen met allerlei plantjes in... . Geef je ogen de kost en geniet van de natuur en de rust.
Gerelateerde artikelen

Bronnen en referenties
  • Guide du Routard, Bretagne Nord , 2010
  • Côtes d'Armor, 50 sites incontournables - balades et circuits

Reageer op het artikel "Bretagne: Gorges de Toul-Goulic"

Reactie

Herborist (infoteur), 08-08-2014 18:45 #1
Leuk. Ik woon zelf gedeeltelijk in Bretagne bij Huelgoat. Reactie infoteur, 09-08-2014
Ja, wij zijn er vier jaar geleden geweest. Was er tof en we hebben er onze épagneul breton gekocht in Callac.

Veel plezier verder in la douce France!

Infoteur: Mapa
Laatste update: Juni 2015
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Buitenland
Special: Bretagne
Reacties: 1
Schrijf mee!