InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Buitenland > Griekenland, vakantie op Chios

Griekenland, vakantie op Chios

Het is een Grieks eiland, maar het ligt maar 8 km voor de Turkse kust. Misschien daarom dat de Turken het eiland in vroegere tijden lang in bezit hebben gehad. Het is een eiland vol met bezienswaardigheden en stranden. Een ideale plaats om vakantie te vieren.

Algemeen

Eén van de Oostelijke Egeïsche eilanden van Griekenland is Chios, het ligt niet ver van de Turkse kust, ongeveer 8 km, bij helder weer is het eiland dan ook goed te zien. Het eiland wordt ook wel Hios of Khios genoemd en is het mysterieuze hart van de Egeïsche zee. Het eiland ligt tussen Lesbos en Samos in. Het eiland heeft een landoppervlakte van 842 km², een kustlijn van 213 km en ongeveer 55.000 inwoners. Het eiland is ongeveer 60 km lang en op het breedste punt ongeveer 20 km. De hoofdstad is Chios-stad en hier wonen ongeveer de helft van alle mensen.

Geschiedenis

Uit archeologisch onderzoek is gebleken dat in het Neolithicum tijdperk, zo ongeveer 4000 jaar v.Chr. al bewoners op het eiland waren. Er zijn ook dorpen gevonden die ongeveer 1000 tot 1500 jaar jonger zijn. Waarschijnlijk behoorde Chios tot dezelfde cultuurkring als de eilanden Lesbos en Lemnos.
Andere bewoners c.q. bezetters van het eiland waren:
  • Ionische Grieken, ongeveer 900 v.Chr.
  • De perzen, 494 tot 334 v.Chr.
  • Spartanen, 334 tot ca.190 v.Chr.
  • Romeinen, vanaf 190 v.Chr.
  • Byzantijnen in de 11e en 12e eeuw
  • Venetianen in de 13e eeuw
  • De Genuezen, van 1346 tot 1566
  • Turken, vanaf 1566 tot 1912

In 1912 sloot het eiland zich definitief aan bij Griekenland.

Chios

Ook Chios heeft zijn eigen legende, namelijk de volgende: toen de Heilige Isidorus (de beschermheilige van het eiland) door de Romeinen naar de plaats gebracht werd waar hij geëxecuteerd zou worden, heeft hij de hele weg zonder berouw, maar diepbedroefd geweend. Zijn tranen hebben de aarde besprenkeld, waar volgens de overlevering geurige mastiekbomen begonnen te groeien. In ieder geval verklaard deze legende het vreemde verschijnsel dat deze bomen, die overigens in het hele Middellandse zeegebied groeien, alleen op dit eiland hun hars (mastiek) voortbrengen. Volgens de inwoners van Chios is dit een gift van hun beschermheilige. Mastiek is naast het toerisme een belangrijke bron van inkomsten.

De eilandbewoners hebben altijd beweerd, maar bewijzen zijn er niet, dat Homerus (800 v.Chr.) op hun eiland geboren is. De belangrijkste werken van de blinde dichter zijn de Oddysse (het verhaal van de laatste 41 dagen van de reis van Odyseus) en Ilias. Wel op het eiland geboren is Hippocrates, geboren in 470 v.Chr. en gestorven in 410 v-Chr. Hij was een geniale wiskundigen, één van de beste meetkundigen uit zijn tijd en heeft grote bijdrage geleverd aan het kwadrateren van de cirkel.

Op het hele eiland zijn bloementuintjes te vinden, maar ook rozenstruiken, brem, wilde tijm en tulpen. Natuurwonderen van de lokale vegetatie vormen een heerlijke geurensymfonie.

Bezienswaardigheden

  • Het Nieuwe Klooster, Nea Moni, werd in 1042 gesticht door de Byzantijnse keizer Constantijn IX Monómahos. Het werd gebouwd op de plaats waar een icoon van de Maagd Maria was gevonden.

  • Mestá, een middeleeuws dorp uit de 2e eeuw, is gebouwd als een labyrint met slechts 2 toegangswegen. Alle daken van de huizen staan met elkaar in verbinding. Dit dorp is één van de best bewaarde mastiekdorpen, met al zijn originele hoektorens.

  • Er zijn op het eiland ongeveer 20 mastiekdorpen, allen in het zuiden van Chios. Deze dorpen landinwaarts (als bescherming tegen piraten) zijn gesticht in de periode dat de Genuezen het eiland in bezit hadden in de 14e en 15e eeuw. In vroeger tijden vormde mastiek een grondstof voor onder andere verf, cosmetica en medicijnen. Tegenwoordig wordt het gebruikt voor kauwgom, likeur, smaakstof voor ijs en tandpasta. Deze dorpen zijn de enige die gespaard zijn van het bloedbad in 1822.

  • Vlak bij het dorp Vrontádos ligt de Lerarenrots, een troon met een kring van gemetselde zitplaatsen. Hier zou de dichter Homerus les hebben gegeven. Archeologen echter zien deze plaats meer als een cultusplaats voor de verering van de oosterse godin Cybele.

Enkele van de andere bezienswaardigheden van het eiland zijn:
  • De beroemde felgekleurde huizen van Pyrigi.
  • De grootste kerk van Chios, de 19e eeuwse Taxiárchis kerk
  • In de buurt van het dorp Vrontádos ligt het graf van de schrijver Ionnis Psycharis
  • De traditionele huizen, de oude markt, het middeleeuwse kasteel in Chios-stad
  • De beroemde molens
  • Stranden zoals Karfa, Agia Fotini, Agios Emilianos, Mavra Volia,
  • Het klooster van Agios Minas (hier werden in 1822 3000 inwoners vermoord)
  • Het dorp Anavatos, waar in 1822 de meisjes zonder succes wegvluchten om aan de Turken te ontsnappen
  • De grotten van Agiogalousena

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Griekse eilanden: Vakantie en reizen eilanden GriekenlandGriekse eilanden: Vakantie en reizen eilanden GriekenlandGriekenland is één van de mooiste en meest diverse landen voor een zonnige en originele vakantie. Bijna iedereen die naa…
Griekenland, vakantie op LipsiHet hele kleine eilandje Lipsi heeft een tropische temperatuur in de zomer, het kan er in de schaduw rond de 40° C worde…
Griekenland en zijn geschiedenisGriekenland is een land met een zeer rijke voorgeschiedenis. Het ligt in Zuid-Europa, en enkele eilanden behoren hier oo…
Griekenland, vakantie op KarpathosEen eiland met één van de mooiste stranden van Zuid Europa is Karpathos. Een eiland waar een rustige vakantie gevierd ka…
Griekenland, vakantie op NissirosEén van de kleinste eilanden van de Dodekanese eilanden is Nissiros. Net als bijna alle eilanden van Griekenland, heeft…

Reageer op het artikel "Griekenland, vakantie op Chios"

Infoteur: Storm
Laatste update: 27-08-2009
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Buitenland
Schrijf mee!