InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Buitenland > Stedentrips: Berlijn

Stedentrips: Berlijn

Stedentrips: Berlijn Berlijn is de hoofdstad van Duitsland en sinds de val van de Muur in 1989 is het één grote stad. Vroeger bestond het uit oost- en zuid-Berlijn. De scheiding tussen Oost- en West-Duitsland liep dwars door Berlijn heen. Nu is het vooral een toeristische stad. Mensen gaan er vooral heen voor de cultuur en de bouwwerken zoals de Berlijnse Muur, maar ook voor de Berliner Dom, de Brandenburger Tor en nog wat andere bezienswaardigheden.

Korte geschiedenis van Berlijn

Berlijn is de op-een-na grootste stad van Europa met zo'n 3,5 miljoen inwoners. Het is een belangrijke stad voor cultuur, creativiteit etc. De stad staat bekend om zijn groenvoorzieningen. De stad bestaat voor een groot deel uit stadsparken, maar het bestaat ook voor een groot deel uit meren, rivieren en andere watervoorzieningen.
In de negentiende eeuw groeide de stad door de grote bevolkingstoename. De stad werd in 1871 de hoofdstad van het Duitse Rijk. Na de Eerste Wereldoorlog ging het allemaal heel goed met Berlijn, het had toen heel veel inwoners. Maar dit veranderde tijdens en na de Tweede Wereldoorlog. Een groot deel van Berlijn werd verwoest, maar de reputatie van Berlijn werd er ook niet beter op. In de loop van de twintigste eeuw ging het steeds beter met Berlijn met een hoogtepunt bij de Val van de Muur in 1989. Inmiddels is de stad een stad voor mensen van verschillende komaf. Op dit moment is het grootste probleem de verpaupering van de stad en de sociale achteruitgang.

Bezienswaardigheden:

Berlijnse Muur

De Berlijnse Muur werd in 1961 gebouwd. Berlijn bestond toen al uit het oostelijke en het westelijke deel. Het westelijke deel was het rijke gedeelte en het oostelijke gedeelte was de slechte kant van de stad. De Muur werd in korte tijd gebouwd en hierdoor konden de oost-Duitsers niet meer naar het westen en ook andersom was dit het geval. Na zo'n 3 jaar werd de Muur opengesteld voor reizigers van het westen naar het oosten, maar andersom was een doodzonde. Dit betekent natuurlijk niet dat het niet gebeurde. Er waren altijd wel mensen die naar het westen probeerden te komen, maar dit was niet zonder risico. De bewakers van de Muur hadden de taak om de mensen die de Muur illegaal overstaken neer te schieten. Het was ook niet zo dat je even om de Muur heen kon lopen, want hij was maar liefst 45,3 kilometer lang!
Zo'n Muur past natuurlijk helemaal niet meer in de hedendaagse cultuur en dat werd ook gevonden in 1989. Op 9 november van dat jaar was dan eindelijk de Val van de Muur. Op dit moment zijn er nog steeds restanten van de Muur te bewonderen in Berlijn.

Berliner Dom

Dit is een van de belangrijkste kerken in Berlijn. Het ligt tegenover het Palast der Republiek. De architect Julius Carl Raschdorff heeft de Berliner Dom ontworpen. De Dom werd gebouwd tussen 1895 en 1905, maar raakte in de Tweede Wereldoorlog zwaar beschadigd. Het was zo erg dat de kerk gerenoveerd moest worden. Dit gebeurde tussen 1975 en 1992. In 1992 werd de kerk heropend. Er werd wel gekozen voor een simpelere opbouw van de kerk en de kerk is nu ook lager dan dat hij voorheen was. De Berliner Dom is 117 bij 73 meter groot.
De graven van de Pruisische koningen zijn in de kerk te vinden. De kerk wordt mooi gemaakt door de mozaïeken en doordat de koepel is verfraaid met een afbeelding van de bergrede van Christus met de 8 zaligsprekingen.
Het orgel in de kerk is zeer beroemd, heet heeft maar liefst 4 klavieren en 113 registers.

Brandenburger Tor

De Brandenburger Tor is de belangrijkste en de meest bekende poort van Berlijn. Het is de enige stadspoort van Berlijn die overgebleven is. De poort is in 1788 gebouwd. De poort is 26 meter hoog, 65,5 meter breed en 11 meter diep. Het beeld dat op de oorspronkelijke poort stond werd door Napoleon als oorlogsbuit meegenomen. Later werd het door een Duitse mark teruggehaald, maar het beeld is toch ten gronde gegaan in de Tweede Wereldoorlog. Inmiddels is er een replica op geplaatst.

Olympiastadion

Het Olympiastadion werd in 1936 gebouwd. Hertha BSC speelt in het stadion. Het stadion is inmiddels al meerdere keren gerenoveerd. De laatste keer was in 2006. Zoals de naam al doet vermoeden is het stadion oorspronkelijk gebouwd voor de Olympische Spelen. Dit was voor de Olympische Spelen van 1936, maar het stadion wordt nu nog steeds gebruikt. Inmiddels zijn er vele grote sportevenementen in gehouden waaronder het WK Atletiek in 2009.
© 2010 - 2019 Mellie, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
De Berlijnse muur in hedendaags BerlijnDe Berlijnse muur in hedendaags BerlijnWanneer men denkt aan Berlijn, denkt men nog altijd automatisch aan de Berlijnse Muur. De Berlijnse Muur die ruim 28 jaa…
Stedentrip naar hoofdstad BerlijnTegenwoordig zijn stedentrips erg in trek bij mensen die van cultuur houden of er gewoon even tussenuit willen. Bekende…
De Berlijnse muurZe is de geschiedenis in gegaan als het symbool van de koude oorlog en de scheiding van Duitsland. De Berlijnse muur wer…
Berlijn - de Muur, het Holocaust Monument en de PoortBerlijn - de Muur, het Holocaust Monument en de PoortDe stad Berlijn met de Berlijnse Muur, het Holocaust Monument en de Brandenburger Tor is een stad met een heftig verlede…
25 jaar ‘Val van de Muur’ in 2014In 2014 is het vijfentwintig jaar geleden dat de ‘Berlijnse Muur’ is gevallen. In 1989 viel de muur die de grens vormde…

Reageer op het artikel "Stedentrips: Berlijn"

Infoteur: Mellie
Gepubliceerd: 03-05-2010
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Buitenland
Schrijf mee!