InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Buitenland > Gratis Internet in Australië – Reizen met je laptop

Gratis Internet in Australië – Reizen met je laptop

Ik zwerf al enige tijd over de hele wereld, mijn laptop een trouwe reisgezel. Ik gebruik m’n laptop vooral om online te werken, artikelen en blogs te schrijven. Maar uiteraard ook voor het contact houden met het thuisfront via de mail en via skype. Gelukkig is er in Australië erg veel gratis internet te vinden, en dat maakt het updaten van een blog erg simpel.

Reizen met je laptop

De meerderheid van de backpackers en reizigers die ik onderweg tegen kom heeft zijn eigen laptop bij zich. Een paar jaar geleden was dat wel anders. Maar tegenwoordig is het zo makkelijk om overal onderweg in te loggen op het wereldwijde web. En blijkbaar leven we nu in een samenleving waarin dat ook zeer belangrijk is. Het is ook een kwestie van gemak. Het is zo simpel om even je mail te checken en een update van je avonturen naar huis te sturen, foto’s op je hyves of facebook te zetten zodat iedereen kan meegenieten, of gratis naar huis bellen met skype, inclusief videoverbindiing zodat je elkaar ook nog kunt zien.

Elk dorp en elke stad in Australië heeft internet. Er is altijd wel een internetcafe, of een bar waar ze een draadloos netwerk hebben. Meestal hebbende kleine 24-uurs supermarktjes ook weel 1 of 2 computers met internet. Praktisch alle hotels en hostels hebben ook internet. Hostels hebben meestal een aantal vaste computers en een draadloos netwerk, hotels meestal alleen een draadloos netwerk. Soms is het gratis om hier te internetten, maar meestal moet je een coupon met een wachtwoord kopen bij de receptie. Dit kost gemiddeld tussen de 3 en 5 dollar per uur. Deze netwerken zijn vaak high-speed internet, dus snel internet om je mail te checken, maar ook om zonder gedoe te skypen en foto’s te uploaden.

Ik heb nog nooit problemen gehad met gestolen spullen, maar desalniettemin wil ik toch aanraden goed op je laptop te passen. Als het mogelijk is in je hotel of hostel, berg de laptop dan op achter slot en grendel. Vaak zijn er kluisjes aanwezig, of zet een slot op je koffer of rugzak. En tot slot hebben ze in Australie een ander stroomnetwerk. Je moet dus ook een transformator hebben, zodat je je laptop wel kunt opladen. Deze zijn voor onder 10 euro te koop bij onder andere de ANWB of op vliegvelden.

Gratis internet

In de bibliotheek

De meeste grotere steden in Australië bieden gratis internet aan in hun bibliotheken. Ze hebben daar computers die je kunt gebruiken, meestal met een maximum van 1 tot 5 uur per dag. Je kunt ook met je eigen laptop inloggen op hun draadloze netwerk. Hier kun je over het algemeen de hele dag gratis gebruik van maken. De grootste bibliotheken vind je in Sydney, Adelaide, Brisbane, Darwin, Perth and Melbourne.

McDonald's

De McDonald's in Australië probeert meer klanten te winnen door gratis draadloos internet aan te bieden. Dit geldt voor alle vestigingen in Australie, en elke stad en ook de meeste dorpen hebben ten minste 1 McDonald's. Menige vestiging zit dan ook regelmatig tjokvol met laptop gebruikers. Het internet is echter niet zo snel, en veel meer dan je e-mail checken zou ik niet aanraden. De connectie is te onstabiel en te langzaam voor het uploaden van foto’s of om te skypen. En hoe meer anderen ook zijn ingelogd op het netwerk, hoe langzamer het is. De meeste McDonald’s hebben geen stopcontacten, dus zorg dat je laptop volledig is opgeladen voor je vertrekt.

Gloria Jeans Coffee and Starbucks

Ook de Gloria Jeans Coffee en de Starbucks bieden allebei internet aan. Beiden zijn vergelijkbare ketens van koffiehuizen. Beiden hebben veel snellere netwerken als de McDonald's, en ook betere koffie, broodjes en gebak. Bij beiden zul je meestal wel stopcontacten vinden, en ze hebben allebei meestal heerlijk comfortable stoelen en banken.

De Gloria Jeans Coffee heeft een gratis netwerk, waar je zonder enige moeite op kunt inloggen. Bij de Starbucks moet je helaas wel betalen, en dat kan alleen online met een credit card. De staf van de Starbucks kan je geen wachtwoord of code geven. Maar als je je internet browser start, komt er vanzelf een scherm op wat je meer informatie zal geven.

Onbeveiligde netwerken

Vooral in de grotere steden kun je vaak op onbeveiligde netwerken van anderen inloggen. Het zal je verbazen hoeveel mensen hun netwerken nog steeds niet beveiligen met een paswoord. Vraag andere backpackers of reizigers met computers of ze weten waar je moet zijn. Wees wel zeer voorzichtig als je netwerken van anderen gebruikt. Wees respectvol en haal geen illegale geintjes uit. Wees ook voorzichtig met skypen en downloaden.

Lees verder

© 2010 - 2019 Mieka, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Draadloos internet versterkenDraadloos internet versterkenDraadloos internet wordt steeds vaker toegepast in huizen. Het is ook logisch, want alle kabels maken het overzicht niet…
Wii aansluiten op internetWii aansluiten op internetVeel mensen hebben tegenwoordig een Wii. Met de Wii kun je ook online gaan en spelletjes spelen tegen elkaar spelen of g…
Netflix op je tv met Wii of Wii UHeb jij een Netflix-account? Dan wil je misschien je favoriete series en films niet alleen op je computer kijken, maar o…
EBuddy XMS de Gratis Mobile messenging op uw smartphoneEBuddy XMS de Gratis Mobile messenging op uw smartphoneEbuddy XMS is een mobile messaging software van eBuddy voor uw smartphone. Dit stukje software is voor iPhone en Android…
Is Wifi in de trein veilig?Is Wifi in de trein veilig?In veel intercity's van de NS kun je gebruik maken van gratis Wifi. Je zit dan op het netwerk van T-Mobile. Doordat gebr…

Reageer op het artikel "Gratis Internet in Australië – Reizen met je laptop"

Infoteur: Mieka
Gepubliceerd: 31-03-2010
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Buitenland
Schrijf mee!