Vliegen naar China

Vliegen naar China China ontwikkelt zich in razend tempo tot een supermacht waarvan ook luchtvaartmaatschappijen profiteren. China wordt een populaire bestemming voor veel vakantiegangers en zakelijke reizigers, die een goedkope vlucht vanuit Europa naar China willen boeken. Maar hoe vlieg je nu het beste naar China?

Beste periode om naar China te vliegen?

Vaak wordt de vraag gesteld wanneer je het best naar China kan vliegen. De meeste vluchten naar Beijing, Shanghai of Guangzhou worden weliswaar in de zomerperiode geboekt, maar de intense hitte van meer dan 35° en een luchtvochtigheid van 80% vormen dan een serieus probleem. Ervaren Chinareizigers raden daarom aan om een vlucht naar China in de herfst te boeken, als het weer nog mooi is, er minder toeristen zijn en goedkope vluchten makkelijker te vinden zijn.

Vroeg boeken of last minute?

Veel China-reizigers hebben door schade en schande moeten ervaren dat men een vlucht naar China het best maar kan boeken zodra de reisdatum bekend is. In de regel schieten de tarieven bij prijsvergelijkers in de laatste maanden vóór de vlucht zodanig omhoog, dat men er haast onpasselijk van wordt. Vroege boeking is dus aan te bevelen; Met het geld dat je daarmee bespaart, kan je op de reisbestemming een hoop extra doen; Of thuis misschien al de basis leggen voor je eerste conversatie in de Chinese taal..

Aanbevolen vliegmaatschappijen voor China-reizen

Doelstelling van de IATA (International Air Transport Association) is een veilig, goedgepland en goedkoop luchtvervoer voor personen en goederen, en bevordering van de samenwerking tussen alle betrokken diensten in de internationale luchtvaart. Agentschappen van de IATA werken uitsluitend met gerenommeerde luchtvaartmaatschappijen. Een aantal luchtvaartmaatschappijen dat geregelde vluchten van en naar China verzorgt, laten we we hier de revue passeren.

Air France/KLM

Al in 2004 fuseerden de Franse en Nederlandse staatsluchtvaartmaatschappijen tot Air France-KLM en daarmee tot de grootste luchtvaartmaatschappij in Europa. Maar tot dusver zijn beide namen en vliegtuigkleuren behouden gebleven. KLM kan er zich bovendien op beroepen de oudste bestaande vliegmaatschappij ter wereld te zijn. Beide bedrijven bezitten van oudsher een sterke positie in de Aziatische markt en maken deel uit van de Sky Team Alliance. Bovendien heeft Air France-KLM ook belangen in tal van andere luchtvaartmaatschappijen zoals Alitalia, Kenya Airways en Transavia.

Lufthansa

De grootste en oudste luchtvaartmaatschappij van Duitsland behoort ook in internationaal opzicht tot een van de belangrijkste luchtvaartmaatschappijen. Lufthansa is een van de oprichters van de Star Alliance en geldt als een van de meest betrouwbare bedrijven in de wereld. Tot de dochterondernemingen behoren onder andere Swiss Airlines en Austrian Airlines. Op de routes naar China worden vooral de Boeing 747-400 ( "Jumbo") en de Airbus A-340 ingezet.

Air China

Air China is de tweede grootste luchtvaartmaatschappij van China en eveneens lid van Star Alliance. Op de vluchten naar Europa zet deze Chinese staatsluchtvaartmaatschappij met name machines van het type Boeing 747-400 ( "Jumbo") en Airbus A-330 en A-340 in. De zitafstand in de economy-class wordt als uitzonderlijk ruim beschouwd en het onderhoud van de machines wordt grotendeels uitgevoerd bij AMECO Peking, een joint venture tussen Air China en Lufthansa.

China Eastern Airlines

Anders dan wat de naam doet vermoeden, is dit bedrijf niet alleen regionaal actief. Integendeel, het is een van de drie grootste luchtvaartmaatschappijen in China met een sterke aanwezigheid op internationaal vlak. Ze werkt onder meer samen met Air France, Japan Airlines en de Australische maatschappij Qantas. Wat passagiersaantallen betreft is China Eastern inmiddels de tiende grootste luchtvaartmaatschappij ter wereld. Naar Europa vliegt ze in de regel met de Airbus A-330.

Cathay Pacific

De service van de in Hong Kong gevestigde maatschappij Cathay Pacific geldt als een van de beste in de wereld en wordt regelmatig bekroond met vak-awards. Het bedrijf, dat in de veiligheidsstatistieken steevast op de een van de eerste plaatsen wordt vermeld, bedient de routes naar Europa meestal met machines van het type Boeing 747-400 ( "Jumbo"). Momenteel worden de cabines in de economy-class met de meest innovatieve zitsystemen uitgerust.

Hainan Airlines

Hainan Airlines werd in 1993 opgericht onder de naam Hainan Province Airlines. Het imago van een puur regionaal geörienteerde luchtvaartmaatschappij werd echter al snel afgeworpen en daarmee ook het daarop duidende deel van de naam. Momenteel geldt Hainan Airlines als de modernste luchtvaartmaatschappij van China en was ooit de eerste Chinese luchtvaartmaatschappij die toetrad tot de internationale luchthaven-management-organisatie. Het bedrijf verzorgt routes naar Europa onder andere met toestellen van het type Airbus A-330.

Finnair

Het al in 1923 opgerichte Finnair is lid van de Oneworld-alliantie en kan vanwege de geografische ligging van thuishaven Helsinki, bijzonder korte vluchten naar China bieden. De maatschappij wil haar vlootvernieuwing voor langere trajecten met de Airbus A-330 in 2010 afronden. Tot dan wordt eveneens de ruime MD-11 ingezet. Finnair, eerste besteller van de nieuwe Airbus A 350, vliegt al meer dan vier decennia zonder een enkel ongeval en geldt in de statistieken als een van de vijf veiligste luchtvaartmaatschappijen ter wereld.

Emirates

Emirates, de bekende luchtvaartmaatschappij met hoofdzetel in Dubai, is een van de snelst groeiende luchtvaartmaatschappijen in de wereld. Opzien baarde Emirates onder andere door de grootste klant voor de Airbus A 380 te worden, het grootste passagiersvliegtuig ter wereld. Emirates heeft 58 vliegtuigen van dit type besteld.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bestaan goedkope last minutes nog wel?Bestaan goedkope last minutes nog wel?Wat wordt nu precies onder een last minute verstaan? Bestaat de last minute eigenlijk nog wel? Waar moet ik op letten bi…
Hoe vind je goedkope vliegtickets?Hoe vind je goedkope vliegtickets?Wist je dat je flink wat geld kunt besparen op je vliegtickets? Vliegtickets kunnen behoorlijk aan de prijzige kant zijn…
Thailand reizen: goedkoop vliegen naar ThailandThailand reizen: goedkoop vliegen naar ThailandThailand is met haar natuurschoon, haar cultuur en haar immer glimlachende bevolking een populaire toeristische bestemmi…
Lastminute vakanties en vliegtickets: wat, hoe en waar?Lastminute vakanties en vliegtickets: wat, hoe en waar?"Lastminute" of "last minute" is een begrip in de reiswereld. In dit artikel wordt uitgelegd wat lastminute vakanties en…

Argentinië, van de Andes tot aan Vuurland, land van MaximaArgentinië, van de Andes tot aan Vuurland, land van MaximaAls tweede grootste land van Zuid-Amerika strekt Argentinië zich uit van de Pilcomayo rivier in het noorden tot Kaap Hoo…
Nationale parken in Amerika, genieten van de natuurNationale parken in Amerika, genieten van de natuurIn Amerika zijn meer dan 500 nationale parken. Tijdens een vakantie in Amerika zal iedereen wel een of meerdere parken b…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Vliegen naar China"

Infoteur: Serkozy
Laatste update: 03-08-2011
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Buitenland
Special: Made in China
Schrijf mee!