InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Buitenland > Landen van de wereld: Andorra

Landen van de wereld: Andorra

Landen van de wereld: Andorra Het Vorstendom Andorra is één van de mini-staatjes in Europa. Het is een klein ingesloten vorstendom in het zuidwesten van Europa met als buurlanden Frankrijk en Spanje. In dit artikel krijgt u beknopte info over dit land.

Andorra

Andorra dat geen lid is van de Europese Unie is het laatste onafhankelijke staatje van de zogenaamde Marca Hispanica of Spaanse marken. Dat waren bufferstaten die gesticht werden door Karel de Grote. Die bufferstaten hadden als doel om de islamitische Moren tegen te houden en ze te beletten toegang tot Frankrijk te krijgen. Vandaag de dag is Andorra vooral gekend als belastingparadijs en verder is het staatje vooral afhankelijk van toerisme (80% van het BNP) met jaarlijks meer dan 12 miljoen toeristen die er verblijven zowel in de zomer als in de winter want Andorra profileert zich de laatste jaren ook als wintersportgebied.

Geschiedenis

Vroeger

Het verhaal wil dat Karel de Grote het volk van Andorra een stuk land gaf in ruil voor hun strijd tegen de Moren. Omstreeks 800 werd diens kleinzoon Karel de Kale en graaf van Urgell benoemd tot heerser van Andorra. Een afstammeling van de graaf droeg het land later af aan het bisdom van Urgell en vanaf toen werd het geleid door de Bisschop van Urgell. In 1933 bezette Frankrijk het mini-staatje omwille van de sociale onrust voor de verkiezingen die het veroorzaakte. De onrust had te maken met een volksbeweging die de kiesconcessie wilde uitbreiden. Op 12 juli 1934 riep de avonturier Boris Skossyreff zich in Urgel uit tot Boris I, soevereine prins van Andorra en verklaarde gelijktijdig de oorlog aan de bisschop van Urgell. Hij werd uiteindelijk door de Spaanse autoriteiten op 20 juli gearresteerd en uit Spanje weggejaagd. In de periode 1936 - 1940 werd een Frans detachement in Andorra gelegerd om invloeden van de Spaanse Burgeroorlog en Franco’s dictatuur geen kans te geven. In 1958 sloot Andorra officieel vrede met Duitsland. Tijdens de Eerste Wereldoorlog stond Andorra aan de zijde van de geallieerden maar men was het mini-staatje vergeten bij ondertekening van het Verdrag van Versailles. Vanuit juridisch standpunt gezien was Andorra dus nog steeds in oorlog met Duitsland tot voor 1958.

Nu

Door z'n geïsoleerde status heeft Andorra weinig recente geschiedkundige feiten op z'n actief. Vandaag de dag kent het mini-staatje echter een bloeiende toeristenindustrie in samenhang met de ontwikkelingen op het gebied van vervoer en communicatie. Daardoor is het land uit zijn isolement gekomen. Het politieke stelsel werd bovendien in 1993 volledig gemoderniseerd met een nieuwe grondwet. Tot 1993 hadden de bisschop van Urgell en de president van de Franse Republiek (co-vorsten genoemd) samen de macht over Andorra. Vanaf 14 maart 1993 is Andorra echter een onafhankelijke staat met een eigen grondwet en zonder het bestuur van de co-vorsten. Andorra is daardoor een soevereine parlementaire democratie geworden die de co-vorsten als staatshoofden behoudt doch het regeringshoofd de uitvoerende macht biedt. Aangezien geen van beide co-vorsten in Andorra woont is hun rol bijna volledig symbolisch. Ze worden wel vertegenwoordigd door een afgevaardigde. Andorra is vandaag op politiek gebied sterk verbonden met de Europese Unie zonder er evenwel lid van te zijn. De euro telt er als betaalmiddel maar het mini-straatje slaat in tegenstelling tot b.v. Vaticaanstad geen eigen munten. In de toekomst zal dit mogelijk wel zo zijn,de onderhandelingen met Europa zijn sinds 2003 bezig. De defensie van Andorra valt onder de verantwoordelijkheid van Frankrijk en Spanje.

Beknopt overzicht

  • Officiële Naam: Het Vorstendom Andorra
  • Naam In De Plaatselijke Taal: Principat d'Andorra
  • Hoofdstad: Andorra la Vella
  • Belangrijke Steden: Geen, Andorra is ingedeeld in 7 parochies
  • Aantal Provincies: 7 (parochies)
  • Oppervlakte: 468 km2
  • Grenzen: Frankrijk (56,6 km) en Spanje (63,7 km)
  • Laagste punt: Riu Runer (840 m)
  • Hoogste punt: Coma Pedrosa (2.946 m)
  • Kustlijn: Geen
  • Aantal Inwoners (2007): 71.822
  • Levensverwachting Mannen: 80,6 jaar
  • Levensverwachting Vrouwen: 86,6 jaar
  • Totaal aantal HIV/AIDS besmettingen: Onbekend
  • Totaal aantal HIV/AIDS overlijdens: Onbekend
  • Officiële Talen: Catalaans
  • Bevolkingsgroepen: Spanjaarden (43%), Andorrezen (33%), Portugezen (11%), Fransen (7%), Anderen (6%)
  • Politiek stelsel: Parlementaire democratie (of monarchie)
  • Religie: Overwegend Rooms-katholiek
  • Volkslied: El Gran Carlemany, mon pare
  • Nationale Feestdag: 8 september
  • Munteenheid: Euro
  • Tijdszone (UTC): +1
  • Internet domeinafkorting: .ad
  • Aantal Internetgebruikers (2005): 21.900
  • Landnummer Telefoon: 376
  • Aantal telefoonaansluitingen (2005): 35.400
  • Aantal GSM aansluitingen (2005): 64.600
  • ISO nummer en code: 020/AND
  • Luchthavens: Geen
  • Heliports: Geen
  • Belangrijkste Haven: Geen
  • Belangrijkste Rivieren: Valira
  • Belangrijkste Veerdiensten: Geen
  • Spoorwegnet: Geen
  • Wegennet: 269 km waarvan 198 km geasfalteerd
  • Belangrijkste Exportproducten: Tabaksproducten en meubels
  • Natuurlijke rijkdommen: Waterkracht,mineraal water,hout,ijzererts en lood
  • Werkloosheidsgraad: Onbekend,vermoedelijk ergens tussen de 0,1% en 0,5%
  • Levend beneden de armoedegrens: Onbekend en vermoedelijk onbestaand
  • Staatsschuld: Onbekend,vermoedelijk geen of zeer laag

Klimaat

Andorra heeft een gematigd klimaat. Meestal koude winters met sneeuw en droge hete zomers. In de winter is er soms gevaar voor sneeuwlawines.

Bekende personen

Eén van de bekendste onderdanen van Andorra is ongetwijfeld de Belgische Plastische Chirurg Jeff Hoeyberghs die officieel in Andorra woont (voor het goede weer natuurlijk dat is wel duidelijk) en er zijn nog een hele rits grootverdieners die er hun heil gezocht hebben dikwijls enkel met postbusadressen evenwel of een bedrijfsadres.

Vlag van Andorra

Bron: HansenBCN, Wikimedia Commons (Publiek domein)Bron: HansenBCN, Wikimedia Commons (Publiek domein)
© 2007 - 2018 Ghostwriter, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Wikipedia, Wikimedia Commons (Publiek domein)
  • Afbeelding bron 1: HansenBCN, Wikimedia Commons (Publiek domein)

Reageer op het artikel "Landen van de wereld: Andorra"

Infoteur: Ghostwriter
Gepubliceerd: 11-05-2007
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Buitenland
Schrijf mee!