InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Buitenland > Landen van de wereld: Algerije

Landen van de wereld: Algerije

Algerije is een land in Noord-Afrika dat tussen Marokko en Tunesië ligt. Deze drie landen samen vormen de zogenaamde Maghreb. In dit artikel krijgt u beknopte info over dit land.

Algerije

Het huidige Algerije was vroeger een kolonie van Frankrijk dat de controle over het land verwierf in het midden van de negentiende eeuw. Tot op dat ogenblik behoorde het gebied toe aan het Ottomaanse Rijk. Het grootste deel van de bevolking is van Arabisch-Berberse oorsprong. Het noorden van Algerije krijgt regelmatig aardbevingen te verwerken die dikwijls zeer verwoestend kunnen zijn. Dat was zo in 1954,1980 en zelfs nog in 2003. Telkens vielen er duizenden slachtoffers. Ongeveer een kwart van de arbeiders in Algerije is actief in de landbouw doch die draagt veel minder bij tot het bruto nationaal product van het land dan de mijnbouw en productie. Algerije is het tweede grootste land van Afrika.

Geschiedenis

Oudheid

Tijdens de oudheid werd Algerije bevolkt door groepen Imazighen (Berbers). Omstreeks de 9de eeuw voor Christus vestigden Feniciërs zich in het gebied en dan vooral in de streek rondom het gekende Carthago. De Romeinen veroverden Noord-Afrika door de Punische Oorlogen en grepen er de macht. Door de val van Carthago ontstonden er echter een heleboel Berberrijkjes doch deze werden al snel bij het Romeinse Rijk gevoegd. Zo werd Algerije de Romeinse provincie Africa. Daardoor was in de tweede eeuw na Christus een groot deel van Noord-Afrika christelijk van geloof. Pas in de achtste eeuw na Christus dook de islam op wat grote veranderingen teweeg bracht. De belangrijksten waren het invoeren van Arabisch als de nieuwe taal en de islam werd het nieuwe geloof. Lange tijd maakte Algerije deel uit van het Arabische Rijk maar in 777 werd het min of meer onafhankelijk onder de dynastie van de Rustamiden. Nog later heersten de Fatimiden,de Almoraviden en de Almohaden. In 1516 veroverde vervolgens het Ottomaanse Rijk Algerije. Dat bleef zo tot het midden van de negentiende eeuw.

De Franse Periode

In het midden van de negentiende eeuw veroverden de Fransen Algerije en koloniseerden het land. Vooral het achterstellen van de lokale bevolking zorgde voor wrijvingen. Dit resulteerde in het feit dat in november 1954 het Front de Libération Nationale (FLN) de oorlog verklaarde aan de Franse machthebbers. Een bloedige periode met vele aanslagen brak aan. De onafhankelijkheidsoorlog duurde uiteindelijk tot maart 1962. Hoewel de Fransen in Algerije er absoluut tegen waren verklaarde de Franse president Charles de Gaulle op 3 juli 1962 dat Algerije onafhankelijk mocht worden. Op 25 september 1962 werd het land officieel een republiek.

De periode na 1962

Na de onafhankelijkheid werd Ahmed Ben Bella - één van de oprichters van het FLN - premier en een jaar later werd hij zelfs president. Op 19 juni 1965 werd er echter een staatsgreep gepleegd. Die stond onder leiding van kolonel Houari Boumédienne. De democratie werd al snel vervangen door een militaire dictatuur die ruim 10 jaar zou duren. Toen verklaarde Boumédienne dat er verkiezingen gehouden moesten worden en door middel van een referendum werd de nieuwe grondwet aangenomen in november 1976. Het was een leep trucje want vermits alleen FLN-leden mee mochten doen met de verkiezingen werd Boumédienne natuurlijk tot president verkozen. In december 1991 werden de verkiezingen gewonnen door het islamistische Front Islamique du Salut dat kortweg FIS genoemd werd. Die overwinning kwam zeer hard aan bij de gevestigde orde en bij Frankrijk dat immers een seculiere staat is. Het leger pleegde vervolgens een staatsgreep waarna het FIS verboden werd. President Bendjedid die de hervormingen had toegezegd werd prompt afgezet. Zijn plaatsvervanger werd Liamine Zéroual. De Franse regering gaf haar steun aan het nieuwe bewind en zeiden dat ondanks het ondemocratische ingrijpen van het leger de democratie gered was. De islamitische wereld was niet zo gelukkig met heel de situatie en reageerde eerder geschokt. De Groupe Islamique Armé (GIA) greep daarom al snel naar de wapens en daarmee begon een acht jaar durende guerrilla oorlog tegen de staat. In deze Algerijnse burgeroorlog zijn naar schatting meer dan 100.000 mensen om het leven gekomen. In 1999 werd Abdelaziz Bouteflika tot president gekozen en is dat vandaag nog steeds. Eén van z'n belangrijkste wapenfeiten was het verlenen van amnestie aan veel van de GIA leden.

Beknopt overzicht

  • Officiële Naam: Democratische Volksrepubliek Algerije
  • Naam In De Plaatselijke Taal: Al Jumhuriyah al Jaza'iriyah ad Dimuqratiyah ash Sha'biyah
  • Hoofdstad: Algiers
  • Belangrijke Steden: Oran, Constantine, Batna, Annaba, Setif, Sidi-bel-Abbès, Beskra, Djelfa, Tbessa, Blida, Skikda
  • Aantal Provincies: 48
  • Oppervlakte: 2.381.740 km2
  • Grenzen: Libië (982 km), Mali (1.376 km), Mauritanië (463 km), Marokko (1.559 km), Niger (956 km), Tunesië (965 km),Westelijke Sahara (42 km)
  • Laagste punt: Chott Melrhir (-40 m)
  • Hoogste punt: Tahat (3.003 m)
  • Kustlijn: 998 km
  • Aantal Inwoners (2007): 33.333.216
  • Levensverwachting Mannen: 71,9 jaar
  • Levensverwachting Vrouwen: 75,2 jaar
  • Totaal aantal HIV/AIDS besmettingen (2003): 9.100
  • Totaal aantal HIV/AIDS overlijdens (2003): Minder dan 500
  • Officiële Talen: Arabisch,Berber
  • Bevolkingsgroepen: Arabische Berbers (99%), Europeanen (minder dan 1%)
  • Politiek stelsel: Republiek
  • Religie: Soennitische Islam (99%), Christenen en Joods (1%)
  • Volkslied: Kassaman
  • Nationale Feestdag: 1 November
  • Munteenheid: Algerijnse dinar (DZD)
  • Tijdszone (UTC): +1
  • Internet domeinafkorting: .dz
  • Aantal Internetgebruikers (2005): 1.920.000
  • Landnummer Telefoon: 213
  • Aantal telefoonaansluitingen (2005): 2.572.000
  • Aantal GSM aansluitingen (2005): 13.661.000
  • ISO nummer en code: 012/DZA
  • Luchthavens: 142 waarvan 52 met tarmak
  • Heliports: 1
  • Belangrijkste Haven: Algiers
  • Belangrijkste Rivieren: Chéliff (de enige permanente rivier)
  • Belangrijkste Veerdiensten: Verschillende van aan de Middellandse Zee
  • Spoorwegnet: 3.973 km
  • Wegennet: 108.302 km waarvan 76.028 geasfalteerd
  • Belangrijkste Exportproducten: Petroleum,aardgas en petroleum producten
  • Natuurlijke rijkdommen: petroleum, aardgas, ijzererts, fosfaten, uranium, lood en zink
  • Werkloosheidsgraad: 15,7%
  • Levend beneden de armoedegrens: 25%
  • Staatsschuld (2006): 5 miljard dollar

Klimaat

Alerije heeft aan de kust een subtropisch klimaat met milde natte winters en hete droge zomers. Er heerst steppeklimaat tot aan de hoge plateaus van de Sahara-Atlas en een woestijnklimaat ten zuiden daarvan. In de maand mei is het in de woestijn het heetst met temperaturen tot 55 ºC. Tijdens de zomermaanden blaast de sirocco,een zuidelijke wind die hete en droge lucht uit de Sahara naar het noorden voert regelmatig over het land.

Vlag van Algerije

© 2007 - 2018 Ghostwriter, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Praktische informatie over AlgerijeAlgerije ligt in Noord-Afrika en lijkt de laatste jaren steeds geliefder te worden als vakantiebestemming. Je hebt er vo…
Top 10 landen (oppervlakte, inwoners en gezondheid)Top 10 landen (oppervlakte, inwoners en gezondheid)De wereld is groot, divers en bestaat uit verschillende landen. Welke landen vallen op? Wat zijn de grootste landen, wel…
De Amerikaanse vlag: symbool van AmerikaDe Amerikaanse vlag: symbool van AmerikaDe nationale vlag van de Verenigde Staten heeft dertien rode en witte strepen. In de linker bovenhoek staat een blauwe r…
Vlag van AlbaniëVlag van AlbaniëEen dubbelkoppige adelaar. Een rood vlak. Dit is waaruit de vlag van Albanië bestaat. Het is een vlag die je niet zo vaa…
Tuvalu: het zinkend paradijsTuvalu, een eilandengroep in de Stille Oceaan en een van de meest afgelegen plekken ter wereld, dreigt in de oceaan te v…

Reageer op het artikel "Landen van de wereld: Algerije"

Infoteur: Ghostwriter
Gepubliceerd: 10-05-2007
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Buitenland
Schrijf mee!