InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Buitenland > Landen van de wereld: Afghanistan

Landen van de wereld: Afghanistan

Afghanistan is een republiek in Centraal-Azië die grenst aan Pakistan, Iran, Turkmenistan, Oezbekistan, Tadzjikistan en aan de deelstaat Sinkiang van China. In dit artikel krijgt u beknopte info over dit land.

Afghanistan

De naam Afghanistan wil letterlijk zeggen 'Land van de Afghanen'. De eerste melding van de term Afghaan waarvan de landsnaam is afgeleid komt voor in de Hudud-al-Alam in 982. Het laatste deel van de naam Afghanistan is afkomstig van het Perzische woord stān wat staat of land wil zeggen. Vanaf de 18de eeuw,toen Ahmed Shah Abdali een regering vormde op basis van Pashtun stamrecht werd de naam Afghanistan bedacht. Officieel werd het land Afghanistan genoemd tijdens de heerschappij van Abdur Rahman Khan. Voor die periode werd Afghanistan Khorasan genoemd.

Geschiedenis

Afghanistan heeft sinds de oudheid steeds te maken gehad met invallers van overal. Perzen,Griekstalige Macedoniërs, Arabieren,Turken en de beruchte Mongolen. De Afghaanse stammen verenigden zich ter verdediging in de 18e eeuw onder één enkele leiding. Een volledig onafhankelijke staat kwam er echter pas in 1919. In december 1979 trokken de Russen het land binnen om komaf te maken met de Moedjaheddin. Deze islamitische verzetsstrijders werden door de Russen zwaar onderschat en een bloederige strijd barstte los. De Russen hadden daarmee hun eigen Vietnam gecreëerd. Toen Gorbatsjov in 1985 aan de macht kwam besloot deze de troepen langzaam maar zeker terug te trekken. Pas in Februari 1989 verlieten de laatste Russische troepen het land. Het land ging woelige tijden tegemoet. In de tweede helft van 1994 kwam er plotseling een nieuwe groep op. Gesteund door Pakistan,Saoedi-Arabië en de Verenigde Staten kwamen de fundamentalistische soennitische Pathaanse Taliban studentenstrijders (kortweg Taliban genoemd) aan de macht. Geleid door Mulla Muhammad Omar zetten ze hun bolwerk op in de stad Kandahar. Aanvankelijk zorgde de Taliban rust en orde in het land en de beslissingen werden binnen de Opperste Sjoera democratisch genomen. Mullah Omar werd echter al snel de machtigste man van het land en begon een beetje naast z'n schoenen te lopen. In 1997 werd Omar Emir der Gelovigen en hulde hij zich in de mantel van de profeet Mohammed. De Taliban vormden vanaf dan een strikt religieuze groepering die het naleven van de regels van de islam en de sharia tot in het fanatieke opvolgden. Vrouwen mochten niet meer alleen over straat en moesten zich in een allesbedekkende boerka of tjadori kleden. Meisjesscholen werden gesloten,muziek werd verboden,bioscopen, voetbalstadions en televisiestudio's werden gesloten. Zelfs internet was verboden. In 2001 vielen de Verenigde Staten na de aanslagen van 9/11 Afghanistan binnen omdat ze op zoek waren naar Osama bin Laden die zich in het land zou bevinden en bescherming krijgen. Bin Laden werd echter niet gevonden doch de Talibanregering werd afgezet. In 2004 werd er een nieuwe grondwet opgesteld. Een nieuwe voorlopige regering werd geïnstalleerd. De Leider werd Hamid Karzai van de Popalzai-stam. Deze stam had een belangrijke rol gespeeld in de verdrijving van de Taliban uit Kandahar. Bij presidentsverkiezingen datzelfde jaar werd hij tot president gekozen.

Beknopt overzicht

  • Officiele Naam: Islamitische Staat Afghanistan
  • Naam In De Plaatselijke Taal: Afġānistān / Afġānestān
  • Hoofdstad: Kaboul
  • Belangrijke Steden: Kandahar,Herat,Mazar-e Sharif,Jalalabad, Konduz,Baghlan,Meymanch
  • Aantal Provincies: 34
  • Oppervlakte: 647.500 km²
  • Grenzen: China (76 km),Iran (936 km),Pakistan (2.430 km),Tajikistan (1.206 km),Turkmenistan (744 km), Uzbekistan (137 km)
  • Laagste punt: Amu Darya (258 m)
  • Hoogste punt: Nowshak (7.485 m)
  • Aantal Inwoners (2007): 31.889.923
  • Levensverwachting Mannen: 43.6 jaar
  • Levensverwachting Vrouwen: 43.9 jaar
  • Talen: Pashtu (35%),Dari (50%),Turks (11%) en een 30 tal dialecten zoals Balochi en Pashai (4%)
  • Bevolkingsgroepen: Tadzjieken (25%), Pathanen (38%), Hazara (22%), Oezbeken (13%), Aimak, Nuristani, Baloetsji, Turkmenen en Kirgiezen.
  • Politiek stelsel: Islamitische republiek
  • Religie: Soennisme (79%),Shiisme (20%)
  • Volkslied: Sououd-e-Melli
  • Nationale Feestdag: 19 Augustus
  • Munteenheid: Afghani (AFN)
  • Tijdszone (UTC): + 4:30
  • Internet domeinafkorting: .af
  • Aantal Internetgebruikers (2005): 30.000
  • Landnummer Telefoon: 93
  • Aantal telefoonaansluitingen (2005): 280.000
  • Aantal GSM aansluitingen (2005): 1,4 miljoen
  • ISO nummer en code: 004 / AFG
  • Luchthavens: 46
  • Heliports: 9
  • Belangrijkste Havens: Kheyrabad en Shir Khan
  • Belangrijkste Rivieren: Koendoez, Amu Darja, Indus, Kabul, Panjsir, Alisjang,Koenar, Hariroed, Helmand, Hindoekoesj
  • Belangrijkste Veerdiensten: Geen
  • Spoorwegnet: 24.6 km
  • Wegennet: 34.782 km
  • Belangrijkste Exportproducten: Opium,fruit,noten,handgeweven tapijten,wol en katoen
  • Natuurlijke rijkdommen: Aardgas, petroleum, steenkool, koper, talk, solfer, lood, zink en zout
  • Werkloosheidsgraad: 40%
  • Levend beneden de armoedegrens: 53%
  • Staatsschuld (2004): 8 miljard dollar

Klimaat

Het klimaat in Afghanistan varieert zeer sterk. Het grootste deel van het land is droog is doch algemeen kent het land een continentaal steppeklimaat. Zeeën en oceanen liggen ver verwijderd en daardoor geeft dit droge hete zomers en koude winters. De meeste neerslag valt in het oosten maar ook in de bergstreken. In het uiterste noorden en het zuiden van Afghanistan is er een halfwoestijn tot woestijnklimaat.

Bekende personen

  • Hamid Karzai (huidige president)
  • Mullah Omar (talibanleider)
  • Mohammed Zahir Shah (Voormalige koning)

Vlag van Afghanistan

© 2007 - 2018 Ghostwriter, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Interessante informatie over de Faeröer eilandenVelen hebben waarschijnlijk nog nooit van de Faeröer eilanden gehoord. De Faeröer eilanden horen bij Denemarken. Maar wa…
Vlag van AlbaniëVlag van AlbaniëEen dubbelkoppige adelaar. Een rood vlak. Dit is waaruit de vlag van Albanië bestaat. Het is een vlag die je niet zo vaa…
De Amerikaanse vlag: symbool van AmerikaDe Amerikaanse vlag: symbool van AmerikaDe nationale vlag van de Verenigde Staten heeft dertien rode en witte strepen. In de linker bovenhoek staat een blauwe r…
Vlag van FinlandVlag van FinlandEen wit vak met een blauw Scandinavisch kruis. Zo ziet de Finse vlag eruit. De Finnen hebben deze vlag zelfs een eigen n…
Vlag van IerlandVlag van IerlandIs het de Italiaanse vlag die je daar in de verte ziet? Je kijkt beter. Nee, deze vlag is groen, wit, oranje. Even denk…

Reageer op het artikel "Landen van de wereld: Afghanistan"

Infoteur: Ghostwriter
Gepubliceerd: 01-05-2007
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Buitenland
Schrijf mee!