InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Buitenland > Eilanden; Johnston-atol

Eilanden; Johnston-atol

In de noordelijke Stille Oceaan, op 1.328 km zuidwestelijk van Hawaï ligt het atol Johnston. Het is eigendom van de Verenigde Staten van Amerika. Het eiland heeft een omtrek 2,8 km² en heeft een totale omtrek van 34 km.

Algemeen

Tot aan het begin van de 20e eeuw hebben de Verenigde Staten guano op het eiland gewonnen, bepaald in de akte van guano van 1856. Guano is een natuurlijke afzetting bestaande uit de gedroogde ontlasting van dieren. Het is bekend om de zeer hoge concentratie meststoffen die erin zitten. In 1926 tot aan 1934 was het eiland een reservaat.

In 1934 nam de US Navy (de Amerikaanse Marine) het eiland over. In 1938 begon de marine met het ontwikkelen van een basis, landingsbaan en een mogelijkheid voor bijtanken voor vliegtuigen. Dit was een belangrijk strategisch punt in de Tweede Wereldoorlog tussen Hawaï en de westelijke Stille Oceaan. Het eiland werd tevens gebruikt als inname punt voor onderzeeërs.

In 1948 ging het commando over in handen van de US Air Force (de Amerikaanse luchtmacht). Het Ministerie van de Luchtmacht ondertekende op 1 juli 1973 een overeenkomst met het Kernagentschap van Defensie, het eiland te beheren. Op het eiland werden tests uitgevoerd op het gebied van nucleaire en chemische wapens. Tot in de jaren 50 gingen deze tests door. In 1990 werd begonnen met de vernietiging van de wapens waarna het tot 2000 een opslagplaats was van (thermo)nucleaire en chemische wapens. In 2000 waren de 400.000 raketten, projectielen, bommen, mortieren en mijnen vernietigd c.q. ontmanteld. In 2001 werd begonnen het leger hier weg te halen.

Het eiland

Ten tijde van de werkzaamheden door de Amerikaanse Marine en Luchtmacht hebben er ongeveer 1.100 militairen en burgers op het eiland gebivakkeerd. Nu zijn er nog ongeveer 400 mensen aanwezig.

Het klimaat op het eiland is tropisch, maar vooral en meestal droog. Er heerst een constante noord-oostelijke passaatwind met weinig schommelingen in de temperatuur door de seizoenen heen.

In de wateren rondom de atol zijn rond de 195 soorten vissen geregistreerd, alsmede zeeschildpadden. Meer dan 50.000 vogels maken gebruik van het eilanden en nestelen hier. De dieren worden wel in de gaten gehouden of de schadelijke stoffen uit de tijd van de wapenopslagplaats geen bedreiging gaat vormen.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Eilanden; Johnston-atol"

Infoteur: Storm
Gepubliceerd: 26-04-2007
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Buitenland
Schrijf mee!