InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Buitenland > Backpack tips - Auto kopen in Sydney

Backpack tips - Auto kopen in Sydney

Backpack tips - Auto kopen in Sydney Als je in Australië aan het backpacken bent dan is het geweldig om over eigen vervoer te beschikken. In Sydney kun je op diverse manieren aan een goedkope auto komen om te kopen en later weer te verkopen. Dit kan echter wel een tijdrovend proces zijn. Hoe kun je het beste je auto kopen en waar moet je opletten?

Sydney

De wereldstad met het Opera House, Harbour Brigde en de backpackerswijk King's Cross. Deze metropool is de grootste en oudste stad van het land en telt rond de 3.7 miljoen inwoners. Het is tevens de hoofdstad van de deelstaat New-South-Wales in Australië. Een goedkoop hostel is hier zo gevonden en het leeft er altijd op straat. Een auto kopen of verkopen kan binnen een week geregeld zijn, maar het vereist wel wat voorbereiding.

Waar moet je op letten tijdens het kopen?

Een aantal kleine punten waar je op kunt letten:
  • Neem de tijd en kijk rustig rond bij de auto
  • Kijk naar de buitenkant algemeen
  • Zitten er krassen, deuken of roestvlekken?
  • Kijk onder de motorkap of er teveel olie ziet (dit kan een lek zijn)
  • Is er zichtbaar schoongemaakt onder de motorkap
  • Maak een proefrit
  • Vering auto
  • Genoeg profiel onder de banden?
  • Hoe lang loopt de rego nog?
  • Laat de auto bij twijfel door een garage keuren!

Soorten auto's

Onder de backpackers zijn een paar soorten auto's enorm in trek. Denk goed na wat je zelf wilt hebben. De campervan: slapen in je busje en overdag rondtouren door het land. De beste optie voor de rondreizende backpacker, maar duurder dan een personenauto en duurder in onderhoud. De personenauto: Je kunt hier eigenlijk niet in slapen (in ieder geval niet comfortabel), maar je bent wel goedkoop uit qua onderhoud. Ideaal om van hostel naar hostel te reizen of om een tent in mee te nemen en te gaan kamperen.

Auto kopen

Een auto kopen in Sydney lijkt makkelijk dan het is. Je kunt op verschillende manieren op zoek gaan naar een auto. De drie belangrijkste zijn; Car Market, Folders en advertenties, rondlopen in de stad zelf. Hieronder volgt een duidelijke uitleg per soort.

Kings Cross Car Market

In de wijk Kings Cross (dé backpackerswijk) zit een automarkt waar je kunt kijken voor een auto. Vroeger hadden ze een grote garage, maar sinds 2007 zijn ze verhuisd naar een kleinere locatie. Ze zijn te vinden in de straat achter Victoria Street en te herkennen aan de reclameborden die buiten hangen. Hier worden auto's van backpackers te koop gezet en vaak zit er ook een backpacker bij die de informatie kan verschaffen. Het is wel een klein beetje duurder dan op straat een auto kopen, maar er zit vaak een keuring bij inbegrepen. Dit is de meest zekere manier om een auto te kopen in Sydney.

Folders en advertenties

In de hostels die liggen in de wijk Kings Cross is er voldoende plek gereserveerd voor de advertenties (vaak op A4 formaat) van de campervans en andere backpacker voertuigen. Sommige hostels hebben er ook een apart boek voor liggen. Je kunt hier in rondbladeren en de verschillende auto's vergelijken.

Rondlopen

In de stad zelf staan langs de weg letterlijk tientallen auto's te koop. Soms zitten de eigenaren er de gehele dag bij om potentiële verkopers aan te spreken. Ben je op zoek naar een auto, maar het wil even niet lukken? Schep een luchtje en kijk rustig in het rond bij de diverse aanbieders langs de weg.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Backpack tips - Auto kopen in Sydney"

Infoteur: Eddwin
Laatste update: 13-07-2015
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Buitenland
Schrijf mee!