InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Buitenland > Mombasa, gemoedelijke Afrikaanse stad

Mombasa, gemoedelijke Afrikaanse stad

Met 900.000 inwoners is Mombasa na Nairobi de op één na grootste stad van Kenia. De vliegverbindingen vanaf Amsterdam met Nairobi of Mombasa zijn goed. Dat maakt deze gemoedelijke, Afrikaanse stad ideaal om in te plannen tijdens voor een safari vakantie in Kenia. Mombasa is een mooie stad aan zee. Het herbergt verschillende culturen. Bovendien is het een gezellige stad waar je lekker kunt eten en leuk kunt winkelen.

Inhoud:

Stad met internationaal verleden

Mombasa is een leuke stad om te bezoeken aan de Keniase kust. Het is een stad met veel invloeden van verschillende culturen. Je vindt er invloeden van de bouwstijl uit India, de Arabische landen, Engeland, Portugal, en natuurlijk Afrika. Mombasa wordt al vernoemd in Griekse literatuur van Diogenes en Ptolemeus van 2500 jaar geleden. De stad is gelegen aan de kust van de Indische oceaan. Het grootste deel van de stad is op een eiland gebouwd. Als je Mombasa bezoekt kun je kiezen of een hotel in de stad of een resort buiten de stad.

Indische oceaan

De kust waaraan Mombasa ligt is erg mooi. Over een groot gedeelte van het strand staan baobabbomen die veel schaduw geven. Je kunt er ook goed snorkelen en duiken. Dan moet je wel een bootje huren en een gids die je meeneemt naar de mooie koraalriffen.

Bedrijvigheid

Mombasa is een stad die veel bedrijvigheid kent. Er zijn grote markthallen waar mensen door elkaar krioelen. Er wordt van alles verkocht groenten, vlees en kruiden. Niet alleen voor oog en oor maar ook voor de neus is deze stad een ontdekkingstocht, want de heerlijke geur van kruiden komen uit de verkoopkraampjes. Op straat is het druk. Voor minder dan een euro kun je een taxirit nemen naar een ander gedeelte van de stad. Alle bezienswaardigheden zijn binnen de stad op loopafstand. De oude stad is zeker een bezoekje waard. Hier zijn veel kleine souvenirwinkeltjes in een wirwar van steegjes. Op straat zitten soms kleermakers en schoenmakers op een rij met naaimachines. Het kost 10 eurocent om een losse zool aan je schoen te naaien, inclusief doorstikken. Mombasa kent, in tegenstelling tot de hoofdstad van Kenia, weinig of geen criminaliteit.

Fort Jesus

Fort Jesus is een immens stevig gebouwd fort wat wisselend in handen is geweest van de Arabieren, Engelsen en Portugezen. Het is door de Portugezen in 1592/93 gebouwd uit veiligheidsoverwegingen. Ze wouden de handelsroutes in de regio beschermen. Het fort is vaak onderwerp van strijdtoneel geweest. Arabieren hebben onder andere de stad Mombasa bezet in 1696. De Portugezen in het fort werden niet belegerd maar uitgehongerd. Ze kregen het fort na bijna 3 jaar in handen. De Arabieren dreven handel vanuit Mombasa waaronder slavenhandel. Arabieren uit de 17e eeuw waren de grootste slavenhandelaars ter wereld. Ze inspireerden westerse mogendheden om de lucratieve slavenhandel over te nemen. Uiteindelijk heeft het Britse koninkrijk in Kenia geregeerd, na een bombardement van fort Jesus in 1875. Het fort heeft 63 jaar onder Brits bestuur als gevangenis gediend, voordat het voor het publiek werd open gesteld.

Romantisch park

Achter fort Jesus is een park waar altijd veel mensen zitten onder de baobab bomen en palmbomen. Vanaf hier kijk je vanaf een hoge rots over de zee uit. Het is een prachtig vergezicht. Aan de rechterkant ligt de Likoni veerpont. In de dagen rond volle maan stroomt het hier vol met stelletjes die samen de opkomst van de maan willen zien.

Likoni ferry

Naast dit park komt de Likoni ferry aan die genoemd is naar de rivier die hij oversteekt. Op deze veerboot is het een drukte van belang met mensen, auto’s, busjes, vrachtwagens en fietsen. Iedereen komt hier twee maal per dag bijeen. De foto bij dit artikel is daar genomen.

Aan de kust

Er zijn veel luxe hotels aan de kust. Er worden ééndag safari’s georganiseerd vanuit elk hotel om de wilde dieren in Kenia te bekijken. Het Tsavo reservaat ligt 160 kilometer verderop. Je kunt ook een strandwandeling maken langs de kust. Eventueel kun je zelfs een strandwandeling per kameel maken. Een paar meter verder landinwaarts kom je cashewnootbomen tegen, naast papaya’s en bananenbomen.

Nachttrein

Je kunt een treinreis nemen met een nachttrein die je van Mombasa naar Nairobi brengt of omgekeerd. Dan rijd je door een natuurgebied. Omdat het de eerste uren nog licht is beleef je dan een treinsafari en zie je allerlei olifanten, giraffen en zebra’s vanuit de trein. Dat is weer wat anders dan een wandelsafari of een safari per olifant.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Kenia, combinatie van strand en safariHet is Kenia gelukt om als eerste als één van de Afrikaanse landen belangstelling te wekken voor de toeristische mogelij…
El Jadida bij Casablanca in Marokko: werelderfgoed!El Jadida (voor de Portugezen Mazagan) was lange tijd de enige nederzetting in West-Afrika voor de Portugezen. Deze werd…
Israëlische elite eenheden: verzet tegen Britten (1946-1948)Israëlische elite eenheden: verzet tegen Britten (1946-1948)Gedurende de jaren 1946-1948 strijden drie joodse verzetsgroepen tegen het Britse Mandaat en de Arabieren in Palestina.…
De WIC: slavenhandel en machtIn de Gouden Eeuw was Nederland een rijk en machtig land. Er was veel welvaart en rijkdom. Deze rijkdom had echter ook e…
Koloniaal verleden PortugalPortugal heeft een rijk koloniaal verleden. Het land heeft als eerste Europees land met vele Aziatische en Afrikaanse ge…
Bronnen en referenties
  • Bezoek Mombasa

Reageer op het artikel "Mombasa, gemoedelijke Afrikaanse stad"

Infoteur: Tom008
Laatste update: 16-06-2015
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Buitenland
Special: Afrika
Schrijf mee!