Coober Pedy - de opaalhoofdstad van Australië

Coober Pedy - de opaalhoofdstad van Australië Coober Pedy ligt in de Australische Outback. Meer dan de helft van de bewoners leeft hier onder de grond, omdat de temperaturen boven de grond kunnen oplopen tot ver boven de 40 graden Celsius. Deze stad biedt unieke ervaringen aan als het slapen in een oude mijn, het slapen onder de grond en tours door werkende opaalmijnen.

Algemene informatie

Coober Pedy telt 3500 inwoners en ligt in het noorden van de staat South Australia. De naam Coober Pedy stamt het uit Aboriginal Kupa Piti wat ‘witte man in gat’ betekent. Het ligt aan de Stuart Highway, de enige goede weg die door de Outback loopt. Vanwege de extreme weeromstandigheden leven de meeste mensen (ruim 60%) onder de grond. In de winter, als de temperatuur rond het nulpunt ligt is het onder de grond rond de 20 graden. In de zomer, als het buiten 45 graden is, is het onder de grond rond de 28 graden. Cooper Pedy staat verder beter bekend als dé opaalhoofdstad van de wereld. Opaal is een edelsteen en wordt gewonnen in de de omgeving van de stad. De meeste activiteiten die voor toeristen toegankelijk zijn zijn gericht op de opaalwinning en het leven ondergronds. Tevens zijn er diverse films opgenomen in deze kleine stad. Onder andere Mad Max 3, The adventures of Priscilla, Queen of the desert en Pitch Black.

Bereikbaarheid

De stad ligt 846 kilometer van de stad Adelaide af en is via de Stuart Highway te bereiken met de auto. Ook heeft de stad een klein vliegveld waar dagelijks binnenlandse vluchten vanaf Adelaide, Darwin en Sydney aankomen. Mocht je met de auto naar Coober Pedy reizen is het aan te raden om voldoende benzine, eten en drinken mee te nemen voordat je vertrekt. Dit omdat er onderweg weinig winkels en benzinestations aanwezig zijn.

Bezienswaardigheden

De opaalindustrie draait op volle toeren in de stad en meer dan de helft van de bevolking werkt nog steeds in de mijnen rondom de stad.

Musea

Altijd al willen weten hoe een mijn ontstaat en hoe het leven ondergronds eruit ziet? In het stadje vindt je meerdere musea die hier een duidelijk beeld over geven. The Oldtimers Mine kun je vinden in de hoofdstraat van het dorp en met de duidelijke reclameborden kan dit eigenlijk niet missen. Je krijgt hier een goed beeld over het reilen en zeilen van een oude mijn.

Kerken

Men leeft grotendeels ondergronds in Coober Pedy. Ook de kerken zijn ondergronds gebouwd. De Anglicaanse kerk aan de Catacomb road is dan ook zeker een bezoekje waard. De temperatuur is aangenaam en het is een indrukwekkend geheel. Je betaald geen entreekosten, maar krijgt wel de mogelijkheid om een donatie te maken. Naast deze Anglicaanse kerk zijn er vier andere kerken in deze straat die de moeite waard zijn om te bezoeken.

Drive – in

De Coober Pedy Drive In bevindt zich midden in het centrum van de stad en hier worden recente films in de buitenlucht gedraaid. Er draait er twee keer per week een film (woensdag en vrijdag).

Accomodatie

Een nacht slapen onder de grond is een prachtige ervaring en daar maken de aanbieders van accomodatie ook dankbaar gebruik van. Je slaapt in een oude mijn, omgebouwd tot hotel. De goedkoopste optie is Radeka’s backpackers. Je krijgt hier een unieke ervaring voor weinig geld, maar de luxe ontbreekt. Voor een duurdere optie kun je naar het Desert Cave hotel
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Coober Pedy - de opaalhoofdstad van Australië"

Infoteur: Eddwin
Laatste update: Maart 2015
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Buitenland
Schrijf mee!