InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Buitenland > Rondreis Vietnam van Hoi An tot Ho Chi Minh City

Rondreis Vietnam van Hoi An tot Ho Chi Minh City

Bij een rondreis door Vietnam kies je best voor een traject dat loopt van het authentieke noorden naar het bruisende zuiden. Je zal hier in eender welke periode van het jaar regen tegenkomen bij een grote rondreis, dit is te wijten aan de uitgestrektheid van het land waardoor je steeds door een regenzone zal reizen.

Hoi An

Na een bezoek aan Hué, is Hoi An een prachtige halte. Hoi An was vroeger één van de belangrijkste havens van Zuidoost-Azië. Vandaag is het één van de meest schilderachtige steden van Vietnam waardoor ook deze stad werd opgenomen in de werelderfgoed lijst van Unesco. Er zijn hier vele boeiende gebouwen die getuigen van de rijkdom van weleer. De stad is een unieke versmelting van inheemse en uitheemse invloeden. Éen van de belangrijkste bezienswaardigheden hier is de Japanse brug. In Hoi An kan je voor zeer weinig geld prachtige kleding op maat laten maken in zijde of andere stoffen.

My Son

Vanuit Hoi An kan je een uitstap maken naar My Son waar men na een lange verwaarlozing, de dag van vandaag archeologische opgravingen doet naar een Hindoestaans tempelcomplex dat werd gebouwd tussen de 4e en 12e eeuw. Ook deze site staat op de werelderfgoed lijst van Unesco.

Danang

Je kan een bezoek aan My Son perfect combineren met een bezoek aan Danang. Danang is de kustplaats bij uitstek in Vietnam, het waren de Amerikanen die hier in de oorlog een grote basis plaatsten en van deze stad het centrum wilde maken van bepaalde tactische zones. Er werd hier een volledige oorlogsindustrie uitgebouwd, waardoor hun andere industrie, die in het begin van de 20e eeuw werd uitgebouwd naar een westers systeem en van Danang één van de belangrijkste steden van Vietnam maakten, volledig kwam stil te liggen.
Ook vandaag merk je hier nog de westerse invloeden en zie je hoe ze van deze badplaats een plaats aan het bouwen zijn die volledig overeenkomt met de badplaatsen die wij kennen hier bij ons in het westen.

Ho Chi Minh City

De stad in Vietnam die absoluut niet op je bezoekerslijst mag ontbreken is uiteraard Ho Chi Minh City of Saigon zoals iedereen haar nog steeds noemt. Ho Chi Minh City is zonder twijfel de grootste stad in Vietnam en lijkt in de verste verte niet op de andere steden. De inwoners van deze stad zijn vitaal en bruisend, je ziet hier ook vrouwen gekleed in de traditionele klederdracht, de witte ao dai.
In de stad zelf kan je vanalles bezoeken zoals het paleis van de Hereniging, het museum van Oorlogsherinneringen, de Chinese buurt Cholon, de Bin Thay markt, de Thien Hau pagode, de Kathedraal en het gebouw van de post dat door Eiffel werd gebouwd.

Cu Chi tunnels

Een niet te vergeten excursie hier is een bezoek aan de Cu Chi tunnels, die op ongeveer 35 kilometer van de stad liggen. Deze zullen ongetwijfeld een diepe indruk nalaten! De Cu Chi tunnels zijn een gangenstelsel van meer dan 200km, deze werden in de Vietnamoorlog gebruikt als wapenfabrieken, grootkeukens, leslokalen, commandoposten, woonkwartieren,… door de Vietcong. Maar naast het gebruik als schuilplaats werden deze gangen ook gebruikt om de Amerikanen onverwachts te kunnen aanvallen. Er werden hier veel valse ingangen en valkuilen of beter bekend als de fameuze “boobytraps” gebouwd.
De tunnels zijn voor westerlingen niet bereikbaar doordat ze zo laag en smal zijn, toch kan je als je wil bepaalde korte wandelingen door deze tunnels maken omdat er sommige bij zijn die breder en dieper werden uitgegraven zodat ze nu door ons kunnen bezocht worden. Je krijgt hier een heel goed beeld van hoe de Vietnamezen tijdens de oorlog geleefd hebben.
© 2009 - 2018 Beth, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Vietnam - voor elk wat wils!In Vietnam is voor elk wat wils: cultuur snuiven in de mooie steden, de natuur in, of lekker luieren aan het strand.
Vietnam: omgeving van Ho Chi Minh CityVietnam: omgeving van Ho Chi Minh CityIn Vietnam, in de regio van Ho Chi Minh City liggen een aantal gedenkwaardige bezienswaardigheden. Denk aan de Cu Chi Tu…
De Vietnamoorlog; een koude oorlogsconflictDe Vietnamoorlog; een koude oorlogsconflictDe Vietnamoorlog speelt zich af midden in de koude oorlog. Dit is echter niet het enige verband tussen de Vietnamoorlog…
De aanloop naar de VietnamoorlogVietnam: hoe kon het in dat gebied zo uit de hand lopen? Het midden van de 20e eeuw stond in het teken van de opkomst va…
Zelfmoord of opoffering?Zelfmoord of opoffering?Saigon, 11 juni 1963 – Thich Quang Duc, een boeddhistische monnik, leent van een broeder een turkooizen Austin Westminst…

Reageer op het artikel "Rondreis Vietnam van Hoi An tot Ho Chi Minh City"

Infoteur: Beth
Gepubliceerd: 21-07-2009
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Buitenland
Schrijf mee!