InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Buitenland > Rondreis Indië van Jodhpur tot Agra

Rondreis Indië van Jodhpur tot Agra

India is zonder twijfel het land van de Maharadja’s, de eeuwenoude Indiase cultuur met haar prachtige gebouwen en oogverblinde paleizen, een sereen volk dat zich laat leiden door verschillende godsdienstige rituelen. Een land met een uitgestrekte woestijn, miljoenensteden als Delhi en Calcutta, maar ook vissersdorpjes en uiteraard ook het sprookjesachtige Radjasthan.

Jodhpur

Jodhpur is de tweede stad van Radjasthan en heeft als bijnaam de blauwe stad om door de indigoblauwe huisjes die gelegen zijn in de oude binnenstad. Het kleuren van de muren van de huisjes duidde er in eerste instantie op dat deze mensen behoorden tot de Brahmin kaste, vandaag zie je dat er ook andere bewoners hun huisje blauw hebben geschilderd omdat blauw muggen zou tegengaan. De stad is erg populair bij toeristen omwille van de vele paleizen, forten en tempels. De belangrijkste bezienswaardigheden zijn het Mehrangarh Fort dat op een heuvel vlak buiten de stad ligt, het Umaid Bhavan Paleis dat niet zo lang geleden werd gebouwd en diende om de werkloosheid tegen te gaan ten tijde van de grootte droogte. En het Jawsant Thada, een momument gebouwd ter ere van Maharadja Jawsant Sing II.
Vanuit Jodhpur kan je ook Ranakpur bezoeken, dit is één van de meest belangrijke Jaïn-pelgrimsplekken van India. De belangrijkste tempel hier is de Chaumukha een enorm heiligdom, rustend op meer dan 1 400 zuilen waarvan er geen twee hetzelfde zijn.

Udaipur

Deze stad word ook wel eens het Venetië van Rajasthan genoemd, is omringd door drie meren, maar is vooral bekend om het feit dat de James Bond film Octopussy hier werd opgenomen. En het City Palace is het grootste tempelcomplex van Indië. In het midden van het Picholameer is het Jag Niwas gelegen, dit was het paleis van de Maherena en is de dag van vandaag omgetoverd tot een luxueus hotel. In het meer is ook een Jag Mandir gelegen, een kleiner paleis gebouwd in 1620. Een bezoek aan de klassieke Jagdish-tempel gewijd aan Visnoe is zeker aangeraden.

Pushkar

In Pushkar vind je de enige tempel die aan Brahma gewijd is in heel Indië. Ze is uiteraard een belangrijk pelgrimsoord doordat ze door de hindoes als heilige stad wordt beschouwd. De tempelstad is gebouwd rond het Pushkar meer en telt 52 ghats, of trappen die naar het water leiden. Pelgrims komen hier rituele ochtendbaden nemen. Jaarlijks is er ook het Pushkarfestival. Het festival gaat door tijdens de volle maan van Kartik Poornima (in oktober-november). Het festival duurt twaalf dagen en is één van de grootste veemarkten van het land. Er komen hier dan ook bezoekers naartoe van heel ver.

Jaipur

Jaipur is de hoofdstad van Radjasthan, en heeft als bijnaam de roze stad. Dit door de talrijke roze gebouwen die hier te vinden zijn. De stad werd gebouwd uit negen vierkanten, ieder vierkant het symbool is van één van de schatten van Dhanpati, de god van de welvaart. Het Hawa Mahal of Paleis der Winden is een sprookjesachtig en spectaculair bouwwerk dat bestaat uit vijf verdiepingen en 953 ramen en nissen telt. Dit paleis werd zo gebouwd dat de prinsessen die naar buiten konden kijken en een minder opgesloten gevoel hadden. Doordat de prinsessen normaal gesluierd moeten zijn en daardoor niet zomaar buiten konden, konden nu de vrouwen buiten kijken zonder zelf gezien te worden. Het Jantar Mantar, is het grootste astrologisch observatorium in steen ter wereld, behoort tot het paleis, is vlakbij de ingang gelegen en zeker een bezoek waard.

Agra

De belangrijkste bezienswaardigheden in Agra zijn het Rode Fort en uiteraard de Taj Mahal. De Taj Mahal, ook wel bestempeld als het meest indrukwekkende gebouw dat ooit uit liefde gebouwd werd. Had als opdrachtgever Shah Jahan, hij liet dit bouwen voor zijn overleden echtgenote koningin Mumtaz Mahal in 1631, er werkten hier meer dan 20.000 arbeiders gedurende 22 jaar zonder onderbreking aan dit praalgraf. De Taj Mahal is Unesco Werelderfgoed en behoort tot de lijst van de moderne wereldwonderen.
© 2009 - 2018 Beth, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Rondreis Indië van Jodhpur tot Agra"

Infoteur: Beth
Gepubliceerd: 21-07-2009
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Buitenland
Schrijf mee!