InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Buitenland > Rondreis Vietnam van Haiphong tot Hué

Rondreis Vietnam van Haiphong tot Hué

Bij een rondreis door Vietnam kies je best voor een traject dat loopt van het authentieke noorden naar het bruisende zuiden. Je zal hier in eender welke periode van het jaar regen tegenkomen bij een grote rondreis, dit is te wijten aan de uitgestrektheid van het land waardoor je steeds door een regenzone zal reizen.

Haiphong

Ondanks het feit dat Haiphong de meest belangrijke havenstad is van het noorden en één van de belangrijkste havensteden van Zuidoost Azië, beschikt deze stad toch over alles wat ze nodig heeft om haar bezoekers te charmeren! Het waren de Fransen die hier in de 19e eeuw een marinebasis bouwden en zo van de stad de belangrijkste stad van de Unie van Indochina maakte. In 1946 kwam de stad zwaar onder vuur te liggen tijdens de Eerste Indochinese Oorlog, maar ook tijdens de Vietnamoorlog werd ze zwaar gebombardeerd door de Verenigde Staten waardoor de spoorverbinding met Hanoi werd verbroken, het industriële district en duizenden huizen werden vernietigd. Het is dan ook in de wederopbouw dat deze stad erg gemoderniseerd werd. Toch beschikt het nog steeds over een oud stadscentrum, een mooi Franse wijk en een authentieke Chinees-Vietnamese wijk.

Een andere leuke uitstapmogelijkheid is een fietstocht langs de pittoreske dorpjes die gelegen zijn aan de ondergelopen rijstvelden, tijdens deze tocht zie je heel veel pagodes en prachtige landschappen. Dit is ongetwijfeld de leukste en beste manier om de buurt van Haiphong te leren kennen!

Ha Long baai

Bij de start van je rondreis in Haiphong is een absolute aanrader een cruise met een overnachting aan boord van het schip. De baai van Ha Long is een waar natuurwonder, dat werd opgenomen in de lijst van UNESCO Werelderfgoed, met meer dan 1200 eilanden die bezaait zijn met kliffen en rotsen. De bizarre rotsformaties duiken op uit het heldere water en zijn prachtig om te zien. De schepen zelf beschikken over een basiscomfort, alle kajuiten hebben een kleine badkamer met een toilet en douche. Vinh Ha Long of Ha Long baai betekent in het Vietnamees baai van de dalende Chinese draak.

Hanoi

Na een bezoek aan Haiphong en omgeving kan je best een halte maken in Hanoi, de hoofdstad van het herenigde Vietnam. In deze regio regent het ongeveer acht maanden per jaar, de zomers zijn vochtig en zwoel, de winters droog en koel. Deze koloniale parel dankt haar charme aan de verschillende pagodes en tempels, het heeft tal van kleine meertjes, is vlak aan de Rode rivier gelegen en beschikt over heel wat koloniale huizen, die gelegen zijn aan brede lanen. Deze stad laat je zo terugkeren in de tijd van de Franse overheersing. Je kan hier naast een bezoek aan het centrum zelf ook een bezoek brengen aan het mausoleum en het huis van Ho Chi Minh. In de oude Corporatiewijk zijn alle winkels nog steeds per sector of gilde gegroepeerd, je kan de wijk te voet of met een riksja gaan ontdekken.

Hoa Lu

Je kan vanuit Hanoi ook de baai van Hoa Lu bezoeken, hier ontdek je de beelden uit de beroemde film “Indochine”. Ook hier maak je een boottocht in een adembenemend en mysterieus landschap. Deze regio wordt ook wel “baai van Halong op aarde” genoemd.

Hué

Hué is zonder twijfel de mooiste stad van Vietnam, ze is ook de oude keizerlijke hoofdstad en is gelegen aan de Parfumrivier, heeft indrukwekkende keizerlijke praalgraven, prachtige pagodes en beschikt over ruïnes van de Verboden Stad, die nagebouwd zijn naar Peking. Ten tijde van de Nguyen-dynastie, die onder invloed stonden van de Fransen, werd deze stad het politieke centrum van het land en het symbool van een uitgebreid cultureel leven. Ook deze stad werd opgenomen in de Werelderfgoedlijst van Unesco. Tijdens de Vietnamoorlog werd er in deze stad zwaar gevochten waardoor er een groot stuk van het Keizerlijk paleis vernietigd werd.

Éen van de mooiste Pagodes van het land is die van Thien Mu, dit is een achthoekige tempeltoren met zeven verdiepingen en gewijd aan de zeven boeddha’s! Bij een boottocht op de rivier zal je hier ongetwijfeld varen langs de belangrijkste sites zoals het mausoleum van Minh Mang en dat van Khai Dinh. Je kan ook een bezoek brengen aan andere ruïnes zoals die van de citadel en de Verboden Purperen Stad, deze was voorbehouden voor het privéleven van de keizer.
© 2009 - 2017 Beth, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Hanoi, reizen naar de Vietnamese hoofdstadHanoi is de prachtige nostalgische hoofdstad van Vietnam. Wanneer u door Vietnam reist zal deze prachtige stad zonder tw…
Vietnam - voor elk wat wils!In Vietnam is voor elk wat wils: cultuur snuiven in de mooie steden, de natuur in, of lekker luieren aan het strand.
Het Tonkin-incident, waargebeurd of verzonnen?Het Tonkin-incident vond plaats op 2 augustus 1964. Twee jaar ervoor had Johnson het Congres er toe gebracht hem onbeper…
Goedkoop vliegen naar Vietnam met Vietnam AirlinesGoedkoop vliegen naar Vietnam met Vietnam AirlinesAls je goedkoop vliegen wil naar Vietnam, dan doe je dat niet vanaf Amsterdam. Je zal het dan over de grens moeten zoeke…
Zelfstandig reizen in Vietnam, een aanraderVeel mensen zien er tegenop om zelfstandig te reizen. Je moet alles zelf uitzoeken en men vraagt zich af of het een geva…

Reageer op het artikel "Rondreis Vietnam van Haiphong tot Hué"

Infoteur: Beth
Gepubliceerd: 21-07-2009
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Buitenland
Schrijf mee!