InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Buitenland > Nijlcruise in Egypte: cultuurstad Luxor als vertrekplaats

Nijlcruise in Egypte: cultuurstad Luxor als vertrekplaats

Nijlcruise in Egypte: cultuurstad Luxor als vertrekplaats Als je in Egypte een Nijlcruise maakt is het alsof je teruggaat in de tijd. Het machtige Egyptische Rijk had haar welvaart te danken aan deze rivier, die de langste rivier van Afrika is. Ook nu vind je nog prachtige overblijfselen uit dat rijke Egyptische tijdperk, waaronder tempels en graven. De mooiste archeologische vondsten zijn te bewonderen in Luxor, Karnak en de Vallei der Koningen. Bij het maken van een Nijlcruise kom je onvermijdeljk terecht in de sublieme cultuurstad Luxor. Luxor is het belangrijkste centrum van de oude Egyptische cultuur en je vind er dan ook tal van hotels en winkels die gericht zijn op het toerisme. Absoluut paradepaardje van de hotels in Luxor is het wereldbekende "Winter Palace" Hotel. Vanaf Luxor kan je met een typische Nijlboot een onvergetelijke Nijlcruise maken in de door palmbomen omgeven vallei. Vergeet ook niet om een bezoekje te brengen aan stuwdam van Aswan en de tempels van Aboe Simbel.

Nijlcruise Egypte

Langste rivier

De Nijl is een van de langste en meest tot de verbeelding sprekende rivieren van de wereld. Tal van romans en films spelen zich af met de Nijlvallei als adembenemende achtergrond. De Nijl is de langste rivier van Afrika en bestaat eigenlijk uit twee rivieren: de Blauwe Nijl en de Witte Nijl. Niet voor niets beschrijven sommigen een Nijlcruise als een belevenis die je ooit eens moet hebben meegemaakt.

Egypte

De Blauwe Nijl ontspringt in het Tanameer in Ethiopië en de Witte Nijl in het Victoriameer in het midden van Afrika, ter hoogte van de evenaar. De Blauwe Nijl en de Witte Nijl komen samen in Khartoem, de hoofdstad van Soedan. Vanaf Khartoem loopt de Nijl verder door tot Egypte om uit te monden in de Middellandse Zee. De cruises die je kan doen op de Nijl brengen je tot in Luxor, Aswan en Aboe Simbel.

Cultuurstad Luxor

"Winter Palace Hotel"

In Luxor was in de tijd van de farao's het oude Thebe gevestigd. Niet te missen in Luxor is de prachtige Corniche, de promenade die langs de Nijl loopt. Aan de Corniche vind je het museum van Luxor, waar je archeologische vondsten kan bewonderen van de sites van Luxor en Karnak, zoals beelden en bustes van farao's en mummies en muurschilderingen. In de moderne stad vind je winkels en hotels, waaronder het befaamde Winter Palace Hotel.

Tempel van Luxor

In de omgeving van de hotels vind je ook smalle straatjes die je naar de soeks brengen, waar je naar hartelust kan kuieren en winkelen. Maar de meest indrukwekkende bezienswaardigheid van de stad is de tempel van Luxor, waar je de grootse sfeer van het tijdperk van de farao's kan opsnuiven. Aan de ingang van de tempel word je verwelkomd door gigantische stenen faraobeelden, waar je meteen stil van wordt. Ook de tempel zelf is een monumentale belevenis, waar je onder meer hiërogliefen en reliëftekeningen kan terugvinden.

Vallei der Koningen

Enkele kilometers ten noorden van Luxor kom je in Karnak. De tempel van Karnak is al even indrukwekkend als die van Luxor en verkeert in een goed bewaarde staat. Op de westelijke Nijloever vind je de majestueuze Vallei der Koningen, waar de farao's uit het Nieuwe Rijk begraven liggen. Daar vind je onder meer de tempel van Hatchepsoet, een subliem bouwwerk dat tegen een berg gelegen is. In de Vallei der Koningen werd in 1922 het kostbare graf van de jong gestorven farao Toetanchamon ontdekt.

Aswan

Als je verder zuidwaarts gaat op de Nijl, brengt de cruise je in de stad Aswan. In Aswan werd in het begin van de twintigste eeuw een gigantische stuwdam gebouwd. Ook in Aswan meren heelwat cruiseschepen aan met toeristen. Een van de bekendste hotels van de stad is de Old Cataract, een overblijfsel van het machtige Britse koloniale rijk. Het hotel heeft prachtig aangelegde tuinen aan de Nijloever en is bekend bij de liefhebbers van de boeken van Agatha Christie.

Aboe Simbel

Vanuit Aswan wordt er een uitstap georganiseerd naar de tempels van Aboe Simbel. De trip naar Aboe Simbel gaat meestal 's nachts en onder escorte van militairen, die het konvooi toeristenbussen begeleiden. De bedoeling is om bij zonsopgang bij de tempels van Aboe Simbel aan te komen, omdat het licht dan fenomenaal mooi is. De stenen beelden van de tempel zijn een fantastisch spektakel wanneer het zonlicht er in volle glorie op schijnt.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Cruisend over de Nijl de oudheden van Egypte bekijkenEen Nijlcruise door Egypte is een heel bijzondere manier om het land te ontdekken. De Egyptenaren noemen de Nijl het ges…
Luxor: de rijke geschiedenis en bezienswaardighedenLuxor is een stad gelegen aan de Nijl in het midden van Egypte. De stad heeft een rijke geschiedenis en vele bezienswaar…
De schatten van EgypteEgypte is vooral bekend om haar rijke geschiedenis. De koningsgraven in de vorm van piramide’s, de dodenmaskers en de ve…
Egypte: symboliek van de NijlEgypte: symboliek van de NijlDe Nijl wordt wel de "levensader" van Egypte genoemd. Wie al eens heeft rondgetrokken door het Egyptische landschap, zal…
Kate Pullinger: Een liefde in LuxorrecensieKate Pullinger: Een liefde in LuxorEen Liefde in Luxor van de Canadese schrijfster Kate Pullinger is een meeslepend verhaal over macht en liefde in het neg…
Bronnen en referenties
  • https://www.egypte.nl/, bezocht op 13/10/2015.
  • http://www.sofitel.com/gb/hotel-1661-sofitel-winter-palace-luxor/index.shtml, bezocht op 13/10/2015

Reageer op het artikel "Nijlcruise in Egypte: cultuurstad Luxor als vertrekplaats"

Infoteur: Verdanov
Laatste update: 14-10-2016
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Buitenland
Special: Hotelvakanties Egypte
Schrijf mee!