InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Buitenland > Fietsvakantie in de Ardennen

Fietsvakantie in de Ardennen

Fietsvakantie in de Ardennen Wie aan de heuvels van de Ardennen denkt, denkt niet meteen aan fietsvakantie. In werkelijkheid komt echter elke fietser ten volle aan zijn trekken, want de onbegrensde mogelijkheden van dit gebied hebben iets te bieden voor elke smaak. Hier alvast een viertal suggesties.

De Belgische Ardennen

  • De Hoge Venen, een onbeschrijflijk mooi hoogvenenlandschap met aangrijpende vergezichten, drukken hun stempel op de regio. De Hoge Venen behoren tot de Oostkantons en zijn de onmiddellijke buur van de Duitse Eifel.

  • Het land van Herve wordt gekenmerkt door een zacht glooiend landschap, vol boomgaarden. Oude boerderijen, kastelen en kapellen zijn eigen aan het dal van de Vesder. Aan de uitlopers van het Hertogenwoud ligt Verviers, de arrondissementshoofdplaats, die in de 17e en 18e eeuw bloeide als metropool van de wolweverij. Vandaag is ze de hoofdstad van het water en tevens inkoopcentrum.

  • Het land van de Bronnen (Pays des Sources) is vooral bekend door het kuur- en badenoord Spa. Niet ver van Spa ligt de legendarische Omloop van Spa-Francorchamps en het stadje Stavelot. De streek rond Vielsam, Gouvy, la Roche en Ardenne, Houffalize en Bastenaken vormt het hart van de Ardennen. Wouden, zover het oog reikt, wilde rivieren zoals de Ourthe,de Sûre of de Salm hebben hun weg gebaand door rotsen en gesteenten en in de loop der tijden ongelooflijk bekoorlijk valleien gevormd. Aanhangers van smaakvol eten en lekkere speciale bieren vinden in de gezellige kroegen en restaurants het "savoir vivre" van de Walen!

  • Het Land van Bastenaken
  • bevindt zich op een open hooggelegen plateau, direct grenzend aan de bosrijke Ardennen en kent een hoogste punt van 563 m. De eerste beboste streken zijn goed 15 km van Bastenaken verwijderd.

De fietsnetwerken van RAVel en RV

"Réseau autonome de voies lentes - Autonoom net van langzame wegen" . Door het uitbreken van meer dan 1.600 km voormalige spoorweglijnen ontstond in Wallonië een ongelooflijk potentieel aan bruikbare fiets- en wandelwegen. Deze zo genaamde groene wegen zijn een droom voor elke fietser en bieden hem alleen maar voordelen: ver van verkeer, midden in de natuur en zonder noemenswaardige hellingen (nauwelijks meer dan 2,5%). Natuurlijk zijn nog niet alle voormalige spoorweglijnen omgebouwd, maar veel gedeelten zijn al berijdbaar en bieden puur fietsplezier!

De "RV" (Randovelo) is de Waalse tegenhanger van de "Fernradwege" in Duitsland, de "LF-fietsroutes" in Vlaanderen en Nederland. Zij worden gekenmerkt door een horizontale blauwe en gele balk, doorkruisen daarbij het gehele Ardennengebied en leiden naar de mooiste hoekjes van de regio.

Fietswandelwegennet "Velo Tour Hoge Venen - Eifel"

Een 850 km lang fietswandelwegennet in het Natuurpark van de Hoge Venen-Eifel is opgeklommen tot geheime tip voor dag- en meerdagentochten. Het spitsvondig knooppuntensysteem biedt vrije keus bij de samenstelling van het routeverloop. Stel u een net voor zoals een spinnenweb. Alle kruispunten binnen het net zijn doorlopend genummerd. Die kruisingen noemt men knooppunten. De bewegwijzering is aangegeven voor beide richtingen. Aan elk knooppunt staat een oriëntatiebord met een kaart van het netsysteem en de nummeringen van de knooppunten.
Van hieruit kan elke fietser zijn route vastleggen terwijl hij eenvoudig de nummers van de knooppunten die hij wil aandoen, noteert. Wie er zin in heeft kan ook een van de 18 themaroutes, die worden voorgesteld, gebruiken. Alles kan, niets moet! Op basis van dit advies wordt de fietstocht een belevenis die naar meer zal smaken.

Mountainbike - EI Dorado Ardennen

Elk jaar is de wereldelite van de mountainbikescène met World-Cupmanifestaties te gast in Houffalize, het kleine, sympathieke Ardennenstadje en in Francorchamps, middenin de legendarische Formule l-omloop.
Het hele jaar trekken mountainbikefreaks, als pelgrims, naar het bolwerk van de mountainbikescène in de Ardennen. De MTBbewegwijzering is voor heel België uniform en voert steeds hetzelfde symbool. Enkele stations bieden eveneens GP5-compatibele routes aan.

Fietsen in het land van Bastenaken

Het Land van Bastenaken bevindt zich op een open hooggelegen plateau grenzend aan de bosrijke Ardennen en met een hoogste punt van 563 m. De eerste beboste streken zijn goed 15 km van daar verwijderd en liggen in de gemeenten Bertogne, Fauvillers, Sainte-Ode en Vaux-sur-Sûre.

De streek is aan diverse klimatologische invloeden blootgesteld: bij winderige weercondities gegeseld door wind, regen, hagel en sneeuw. Bij mooi weer echter brandt de zon krachtig aan de hemel. Zoveel natuurlijke elementen zetten aan tot intense beoefening van de wielersport met racefiets, trekkingfiets of mountainbike, en bezitten daardoor een bijzondere aantrekkingskracht. In de loop van het jaar wisselt de natuur in het Land van Bastenaken dikwijls van kleed maar blijft altijd mooi!

De fietspiste "Bastogne-Wiltz" vertrekt aan het voormalig Zuidstation van Bastenaken. In omgekeerde richting, van Wiltz naar Bastenaken, lijkt er aan het 21,5 km lang parcours met lichte en onopvallende stijging geen einde te komen en zelfs sportieve fietsers worden er door verrast. De route loopt door schilderachtige dorpen, een oude stenen tunnel en langs voormalige spoorwegstations. Geen wonder, want ze volgt de loop van de toenmalige spoorweglijn.

De Bastenaken "Bike-Tour": Ontdek een onbekend Bastenaken, rijk aan historische schouwtonelen en kleine idyllische dorpen. Een dag vol ontspanning, midden in landerijen en op rustige wegen, wacht op u. Niet te vergeten natuurlijk: de musea bezoeken en de regionale producten! Drie routes zijn in een gids voor fietsers beschreven (9 km - 33 km - 36,5 km). Deze rondritten kronkelen zich door het land of op de fietspiste en zijn allemaal voor uitstappen met kinderen geschikt.

De "Route de la Sûre" biedt de gelegenheid, op een uiterst aangename manier, het dal van de Sûre en zijn schilderachtige dorpen te ontdekken. Bezienswaardigheden op het parcours zijn: de brug van Fosset, de kerk van Houmont, het kasteel van Losange (dat toebehoort aan de familie van prinses Mathilde), het paddestoelenmuseum van Rechimont, de "Pachis" van Fauvillers en vele andere...

De tocht bestaat uit 4 etappes:
  • 1 e Etappe: Amberloup - Villers-Ia-Bonne-Eau 24,8 km
  • 2e Etappe: Villers-Ia-Bonne-Eau - Martelange 18,2 km
  • 3e Etappe: Martelange - Vaux-sur-Sûre 24,3 km
  • 4e Etappe: Vaux-sur-Sûre - Amberloup 28,7 km

Emigreren naar België

België is samen met Duitsland het meest favoriete emigratieland voor Nederlanders. In het jaar 2009 trokken niet minder dan 9000 landgenoten de grens over om een blijvend bestaan bij onze zuiderburen op te bouwen. Waren het vroeger vooral fiscale redenen om zich in België te vestigen, tegenwoordig vindt men er vooral goedkopere woningen, meer woongenot en meer ruimte. Én, niet onbelangrijk, geen knellende bouwvoorschriften. Als er jaarlijks bijna 10.000 Nederlanders naar België verhuizen, is dat niet zonder reden; Emigeren naar België heeft vele voordelen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Ardennen verkennen met fiets, mountainbike en motorDe Ardennen verkennen doe je het best met fiets, mountainbike of motor. Zo zijn er enkele prachtige fietsroutes zoals de…
Hoge Venen: het grootste natuurgebied van België‘Weet u het verschil tussen hoogveen en laagveen?’Op het ontkennend schudden volgt de uitleg. ‘Hoogveen ligt hoog t.a.v.…
Wandelen en fietsen in de ArdennenWaarom zouden de Ardennen alleen mooi zijn bij mooi weer? Een fiets- of wandeltocht in de Oostkantons bewijst het tegend…
Aders (venen) en spataders (varicose venen)De aders vervoeren het bloed vanuit de capillairen richting het hart. Ondanks dat de bloeddruk in de venen laag is, is d…
Aandoeningen: varices, spataderenSpataderen, iedereen heeft er wel eens van gehoord. Een ander woord voor spataderen is varices of varicose. Spataderen i…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Fietsvakantie in de Ardennen"

Infoteur: Serkozy
Laatste update: 24-05-2010
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Buitenland
Special: Fietssport
Schrijf mee!