InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Buitenland > Alaska, the last frontier!

Alaska, the last frontier!

Een bezoek aan Alaska is een intensieve ervaring die je je als reiziger levenslang zal blijven herinneren. Mensen die dit ontzaglijk gebied, de thuis van honderden verschillende vogelsoorten en dieren, bezocht hebben zeggen dat eens je hier geweest bent, het beeld van the last frontier in op je netvlies gebrand staat. Hierbij een paar typische voorwerpen en weetjes over deze prachtige 49ste staat!

Maskers

De maskers van de Inuits staan gerangschikt bij de beste en mooiste tribal kunst. Ze werden gedragen door de dansers bij religieuze ceremoniën waarbij ze de goden vroegen om een gunstige jacht op vogels of dieren. De Tinglit indianen en andere stammen vervaardigde hun maskers zelf, het waren maskers met één enkel gezicht. Maskers gemaakt uit been werden gedragen door Aleuts op begrafenissen en werden vernietigd en weggegooid na de begrafenisrituelen.

Hondensleetrektochten of mushing:

Is een lange traditie in Alaska. Het was hun eerste, maar tevens ook belangrijkste vervoermiddel. In 1972 werd mushing de officiële sport van deze staat. Op de dag van vandaag is het een populaire winteractiviteit met internationale erkenning.

Eerste bewoners

Antropologen zijn er van overtuigd dat de originele bewoners van Alaska verder komen van nomadische jagers en gegadigden die de brug overstaken tussen Siberië en Noord-Amerika zo een 15.000jaar geleden. De eerste bewoners ontwikkelden zich in drie groepen: de Inuits, de Aleuts en de indianen.

Totempalen

Een traditionele kunstvorm van de bewoners van zuidoost Alaska. Totempalen worden vervaardigd uit gigantisch ceders. Totems beelden het leven en de geschiedenis uit van lokale clans en vertegenwoordigen de trots en fierheid die zij bezitten tegenover hun voorouders.

Zeepapegaai of puffin

Is de gemeenschappelijke naam voor een duikende vogel van de Alcidae familie. De vogel ziet er een beetje gek uit, met een dik, plat lichaam, groot hoofd en opmerkelijk egale kleuren, briljant blauw, vermiljoen rood en geel. De vogel kan verschillende vissen in zijn bek houden op hetzelfde moment. Ze zijn sublieme zwemmers, maar een beetje onhandig aan land en in de vlucht. Ze leven in kolonies op rotsen op noordelijke eilanden en verhuizen regelmatig.

Artisanaal handwerk

Tegenwoordig vermengt de bevolking de moderne manier van leven met hun eigen cultuur. Maar door het vervaardigen van vroeger handwerk zoals mandjes en uit hout gesneden voorwerpen voorkomen zij dat de traditie van vroegere generaties verloren gaat.

Goud

Een hele tijd na dat de Verenigde Staten Alaska aankocht was er een heel gedoe rond het goed in Alaska. Maar het was pas na 1884 dat de gold-rush hier begon. Het eerste goud werd gevonden in Juneau in de Klondike rivier en op de stranden van Nome. De ontdekkingen trokken de aandacht wereldwijd. Maar toch keurde het Amerikaanse congres de staat Alaska pas in 1959 goed!

Vlag

Deze vlag werd ontworpen in 1927 door Benny Benison, een 13-jarige jongen wiens inzending werd geselecteerd tussen honderden anderen inzendingen in een wedstrijd uitgeschreven voor schoolkinderen. Het eenvoudige design bestaande uit een blauw vlak dat de hemel en het vergeet-me-nietje voorstelt en de poolster in de rechtse bovenhoek, staat symbool als gids naar een positieve toekomst het grotere sterrentapijt staat voor de Grote Beer, het symbool voor Alaska’s sterkte!
© 2008 - 2018 Beth, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Explore

Reageer op het artikel "Alaska, the last frontier!"

Infoteur: Beth
Gepubliceerd: 26-07-2008
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Buitenland
Schrijf mee!