InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Buitenland > Waarom Israël een fantastisch vakantieland is

Waarom Israël een fantastisch vakantieland is

Waarom Israël een fantastisch vakantieland is Uit cijfers van het Israëlische CBS, die door het Israëlische Nationaal Bureau voor Toerisme werden gepubliceerd, blijkt dat het toerisme naar Israël weer in de lift zit. In de eerste helft van 2017 bezochten 3,6 miljoen toeristen het Heilige Land. Dat is 25 procent meer dan in dezelfde periode het jaar ervoor. Duidelijk is dat de relatieve rust in Israël gezorgd heeft voor deze stijging. Gelukkig maar, want Israël is een mooi toeristische trekpleister voor allerlei soort toeristen.

Toerisme naar Israël stijgt sterk in 2017

3,6 miljoen toeristen bezochten Israël in 2017, 25% meer dan in 2016 en een absoluut record, meldt de financiële krant Globes. Het ministerie van Toerisme is van mening dat inkomend toerisme 20 miljard sjekels heeft bijgedragen aan de Israëlische economie. Het land waaruit het grootste aantal toeristen naar Israël komt, is de VS - meer dan 700.000 toeristen, 21% meer dan in 2016. Rusland stond op de tweede plaats met 307.000 toeristen, een stijging van 26%. De toename van het toerisme uit Rusland is te danken aan de groei van routes en vluchten van Rusland naar Israël, waarvan sommige worden gerund door goedkope luchtvaartmaatschappijen, en de uitsluiting van Turkije van de Russische toeristenkaart in de afgelopen jaren, merkte Globes op. Het land met het op twee na hoogste aantal toeristen naar Israël in 2017 was Frankrijk met 284.000 toeristen, 8% meer dan in 2016, gevolgd door Duitsland op de vierde plaats met 202.000 toeristen, een stijging van 34% in 2016, en het Verenigd Koninkrijk, dat 185.000 toeristen naar Israël leverde, 10% meer dan in 2016. Andere belangrijke bronnen van inkomend toerisme waren Oekraïne met 137.000 toeristen, China met 105.000 - een land dat door het Ministerie van Toerisme wordt benadrukt vanwege zijn enorme potentieel als bron van toerisme, Italië (93.000), Polen (85.000) en Canada (75.000). 59% van de toeristen die dit jaar Israël bezochten, kwam voor het eerst. 25% beschreef het doel van hun bezoek als religieus, wat betekent een pelgrimage, 23% als toeren en wandelen, en 10% als entertainment en plezier. 24% kwam familie en vrienden bezoeken, en 11% voor zaken. 30% van de toeristen kwam via georganiseerde reizen en 64% zelfstandig, terwijl 6% toeristische pakketten kocht.

Waarom is Israël zo'n fantastisch vakantieland?

Israël is om een aantal redenen een fantastisch vakantieland:
  • Een gunstig klimaat het hele jaar door
  • Mooie stranden
  • Land vol met historische artefacten
  • Veel heilige plaatsen
  • Werkmogelijkheden in een kibboets

Een gunstig klimaat het hele jaar door

Vanwege mijn studie heb ik Israël het hele jaar door kunnen meemaken. Eerder maakte ik alleen kennis met de warme zomers, maar tijdens mijn studie kon ik ook genieten van de korte herfst (nazomer), de milde winter, en het prachtige voorjaar. De meeste individuele toeristen zullen in de zomer naar Israël komen voor de zon. Het zomerklimaat verschilt nogal per streek. Aan de kust is het zweterig warm, terwijl in het binnenland, zoals Tiberias, de Dode Zee en Eilat, de lucht droog aanvoelt. Persoonlijk houd ik vooral van de droge lucht. De hitte in Eilat is dan ook best te verdragen, hoewel u natuurlijk niet te lang in de zon moet blijven zitten. In de herfst is het eigenlijk prachtig nazomer weer. Je kan nog steeds zonder jas rondlopen. Het regent nauwelijks. Pas in de winter begint het regenseizoen, hoewel de hoeveelheden regen die naar beneden komt eigenlijk te weinig is om te voldoen aan Israëls waterhuishouding. De winter vind ik persoonlijk wel de prettigste periode om het land door te trekken. Maar ook de herfst en de lente mogen er zijn. Niet voor niets zie je veel reisgezelschappen in de herfst en de lente. Vooral de lente is mooi, wanneer heel Israël in bloei staat.

Mijn persoonlijke reisadvies voor toeristen is het volgende. Houdt u van zon, zee en strand dan is vooral de zomer aantrekkelijk om Israël te bezoeken. Voor Eilat geldt een uitzondering. Daar is het 's winters nog behoorlijk warm. Je ziet dan ook veel buitenlandse toeristen die 's winters naar Eilat trekken. Wanneer u op pelgrimsreis gaat zijn vooral de nazomer en de lente aantrekkelijk. Het is dan niet al te warm en u kunt volop genieten van alle heilige plekken die het land rijk is. Bent u meer een natuurtoerist, en Israël heeft qua natuur heel veel te bieden, dan raad ik u aan om in de winter en het voorjaar Israël aan te doen. In deze periode trekken namelijk ook veel bijzondere vogels over het land.

Mooie stranden

Eigenlijk is de hele Middellandse Zeekust een mooi strandgebied. Voor mij persoonlijk zijn er een paar plekken waar hele mooie stranden zijn:
  • Gordon Strand bij Tel Aviv: Een erg toegankelijk strand met douches. U vindt hier een vrolijke mengeling van Israëliërs en toeristen. Er zijn veel plekken waar iets kan worden gegeten en het zand is schoon.
  • Mikmoret Strand (tussen Netanja en Caesarea): Het is een strand dat een beetje beschut ligt. Er is een restaurant in de buurt, douches en omkleedhokjes. Naar het zuiden toe kunnen lange wandelingen worden gemaakt.
  • Aquaduct Strand (ten noorden van Caesarea): Het is een rustig strand dat alleen druk is in de zomer weekenden wanneer verkopers drinken en snacks verkopen. Wanneer de zee rustig is, is het aardig om er te zwemmen.

Ook op andere plekken zijn mooie stranden te vinden:
  • Ein Gev Strand (bij het Meer van Galilea): U kunt hier alleen maar komen als gast van het Ein Gev vakantiedorp. Het water van het Meer van Galilea is schoon en warm. Ook op andere plekken langs het Meer van Galilea kunt u heerlijk verblijven.
  • Ein Gedi Strand (bij de Dode Zee): Zwemmen in de Dode Zee is een ervaring apart. Je kan er namelijk niet zwemmen, alleen drijven vanwege het hoge zout-gehalte. Blijf er niet te lang in, anders gaat het zout prikken aan uw lichaam. Zorg dat u uit het water een douche neemt om het zout weg te spoelen.
  • Koraal Strand Natuur Reservaat (Eilat): Hier kunt u snorkelen of duiken en de meest fantastische vissen zien.
  • Dolfijn Rif Strand (Eilat): Hier kunt u onder begeleiding met dolfijnen zwemmen.

Land vol historische artefacten

Israël kent een hele lange geschiedenis en veel daarvan is door archeologische opgravingen onderbouwd. Voor toeristen die geïnteresseerd zijn in de geschiedenis van het land met haar vele overheersers en dus vele invloeden van culturen (Joods, Kanaänietistisch, Grieks, Romeins, christelijk, islamitisch, etc.) is Israël een walhalla. Het land heeft vele (openlucht) musea. Sommige steden zijn als het ware openlucht musea. Vooral Jeruzalem, maar ook andere plaatsen ademen de sfeer van het verleden uit.

Veel heilige plaatsen

Geen land ter wereld heeft zoveel te bieden voor pelgrims als Israël. Allereerst is heel het Land Israël heilig voor Joden. Bekende heilige Joodse plaatsen zijn Jeruzalem, Hebron, Sichem (Nabloes), Massada, Meron en Tiberias. Voor christenen zijn naast Jeruzalem ook plaatsen zoals Bethlehem, Nazareth, het Meer van Galilea van belang. Voor moslims is Jeruzalem en Hebron heilig.

Veel reisorganisaties hebben zich gespecialiseerd in groepsreizen voor Joden of christenen. Op deze manier bent u ervan verzekerd dat u door specialisten wordt rondgeleid. Maar uiteraard kunt u ook op eigen gelegenheid gaan.

Werk- en logeermogelijkheden in een kibboets

Voor jonge toeristen is werken in een kibboets een leerzame periode om kennis te maken met het land. Voor oudere toeristen zijn er logeermogelijkheden. De laatste jaren zijn er veel kibboetsiem die zich hebben toegelegd op het toerisme. Ze bieden eenvoudige maar praktische slaapgelegenheid aan. Zelf heb ik vier maal in een kibboets gewerkt en heb er fantastische ervaringen opgedaan.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Kibboets hotels: Kust, Jeruzalem, Dode Zee, EilatOveral in Israël bevinden zich kibboets hotels. Dit zijn hotels die in een landelijke omgeving liggen. In dit artikel aa…
Toerisme Israël: een paradijs voor vogels en vogelspottersToerisme Israël: een paradijs voor vogels en vogelspottersElke herfst is de lucht van Israël gevuld met zo'n 500 miljoen vogels die vanuit Zuid-Europa naar warme klimaten in Azië…
Websites kibboetsiem: websites van kibboetsen in IsraëlWebsites kibboetsiem: websites van kibboetsen in IsraëlOp deze lijst geven we u de websites van kibboetsiem in Israël. Niet elke kibboets heeft een website, vandaar dat hier s…
Joodse Bijbel: Koning David regeert over IsraëlJoodse Bijbel: Koning David regeert over IsraëlDavid wordt in Hebron tot koning gekroond. Hij is bij alle inwoners van Israël geliefd. Na 7,5 jaar in Hebron te hebben…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Walkerssk, Pixabay
  • Tourism at all-time high in 2017 Ė INN (https://goo.gl/atYmr2)

Reageer op het artikel "Waarom Israël een fantastisch vakantieland is"

Infoteur: Etsel
Laatste update: 11-07-2018
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Buitenland
Special: Toerisme Israël
Schrijf mee!