InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Buitenland > 10 tips voor als je naar de tropen gaat

10 tips voor als je naar de tropen gaat

10 tips voor als je naar de tropen gaat Het is soms moeilijk om je voor te bereiden op een reis waarvan het klimaat geheel nieuw voor je is. Als je aan het pakken bent om naar de tropen te gaan, zijn er een aantal dingen die je echt niet wil vergeten! Hierbij alvast een aantal tips voor je vakantie naar de tropen. Sommige nuttig en sommige met een knipoog gegeven.

1. Identiteitsbewijzen

Met de toegenomen veiligheidsmaatregelen is het geen pretje om opgepakt te worden omdat je geen identiteitspapieren op zak hebt, dit geld ook voor je kinderen. Zorg echter ook voor een internationaal rijbewijs, in veel landen is de het Nederlandse rijbewijs niet voldoende. Bij de ANWB kan je een Engelstalig bewijs halen voor ongeveer 13 euro.

2. De juiste kleding

De tropen zijn warm en vochtig draag dus bij voorkeur katoenen kleding. Je moet er ook op rekenen dat er plotseling een flinke bui kan vallen(soms ook een lange). In hoger gelegen gebieden kan het ook vooral s’avonds behoorlijk afkoelen neem dan ook een jasje of vest mee.

3. Neem niet teveel bagage mee

Je weet niet wanneer en hoelang je jouw bagage met je mee moet slepen. Drie of vier setjes kleding is voldoende. Het geeft je daarnaast ook de ruimte om kleding/souvenirs te kopen voor de terugweg.

4. Zonnebrandcrème

Neem een hoge beschermingsfactor bijvoorbeeld SP 30. Vooral mensen met een lichte gevoelige huid moeten niet lager nemen, want dit betekent zeker verbranding. Voordat je op reis gaat, kan het ook geen kwaad om een zonnebank te nemen zodat je wat kan voorbruinen. Je huid kan dan wennen aan de intensiteit van de zon.

5. Medicatie

Controleer bij de G.G.D. of het nodig is voor jouw vakantie bestemming om injecties of medicijnen in te nemen tegen ziektes als bijvoorbeeld malaria. Neem voor jezelf ook medicijnen mee tegen (hoofd)pijn en diarree. Zorg wel dat ze in de originele verpakking zitten met recept, zodat ze niet kunnen worden aangezien voor drugs.

6. Een goede reisgids

Een goede beschrijving van het gebied dat je bezoekt is altijd handig. Behalve dat je belangrijke attracties weet te vinden bevat het ook vaak informatie die je nodig hebt in gevallen van nood.

7. Contant geld

Niet teveel, maar wel genoeg om er twee dagen mee uit de voeten te kunnen. Je weet nooit wanneer er bijvoorbeeld storm opduikt en er daardoor stroomstoring ontstaat en betaalautomaten niet meer beschikbaar zijn.

8. Snorkel

Als je wil gaan snorkelen neem dan je eigen snorkel en masker mee (in ieder geval je snorkel). Geleende/gehuurde spullen worden door veel mensen gebruikt. Mocht je licht willen pakken, een snorkel neemt nauwelijks ruimte in beslag.

9. Anti-muggenmiddel

Neem een anti-muggenmiddel mee. Muggen zijn in de tropen hardnekkig, zorg dan ook dat er deet zit in je muggen middel met een redelijke hoge factor. Was je goed voor het slapen gaan, deet is chemisch en op lange termijn slecht voor je. Als je een crème gebruikt smeer deze dan 45 minuten in na het insmeren van je zonnebrand.

10. Draag een hoed

Beschermt je tegen de zon, maar zorgt er ook voor dat muggen niet in je haar meeliften naar je hotelkamer. Vooral donker haar schijnt de muggen aan te trekken.

Tenslotte, maak je niet teveel druk om wat er zou kunnen gebeuren en geniet van je vakantie. Een prettige reis.
Gerelateerde artikelen
Kleding voor de tropenreisAls je op reis gaat naar de tropen moet je aan veel dingen denken waaronder inentingen, reisverzekering, de reis zelf, d…
Biogeografische biodiversiteitstheorieënBiogeografische biodiversiteitstheorieënDe tropen zijn het meest divers van alle biotopen die wij kennen. Hoe komt dit eigenlijk? Waarom kennen de tropen zoveel…
De klimaten - Hoe ontstaan zeDe klimaten - Hoe ontstaan zeDe biomen, met hun karakteristieke levensgemeenschappen, worden bepaald door het klimaat. Dit vertoont over de hele were…
Malaria – voorgelicht op reisMalaria is een ernstige ziekte uit de tropen, die veel voorkomt. De ziekte wordt door de malariamug – en de daarbij hore…
Parasietaire infectie: AmoebiasisParasietaire infectie: AmoebiasisAmoebiasis is een infectieziekte van de darmen die diarree veroorzaakt en zich kan uitbreiden naar de lever. Deze infect…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Stux, Pixabay

Reageer op het artikel "10 tips voor als je naar de tropen gaat"

Reacties

Marijke, 18-09-2012 22:14 #2
Over 4 weken vertrek ik voor een rondreis naar Indonesië. Is het raadzaam om als voorbereiding (en tijdens de reis) Pro biotica te slikken. Mijn darmen zijn normaal al snel geprikkeld, dus dit lijkt me geen slecht idee. Zo ja, wat is een geschikt middel (merk)?

Ingrid Bouguenon, 03-12-2010 15:43 #1
Ik heb een vraag over zonnebrandcreme in de tropen. Moet je dit alleen de eerste tijd gebruiken tot je huid bruin is, of moet je als blanke altijd dit blijven gebruiken. Graag antwoord, ik ben in Suriname gaan wonen en weet niet of ik door moet gaan met de zonnecreme te gebruiken of dat ik er mee op kan houden aangezien ik al bruin ben. Reactie infoteur, 04-12-2010
Het is altijd verstandig, voor iedereen om bescherming tegen de zon te hebben. Voor blanke mensen, die er extra gevoelig voor zijn helemaal. Er is natuurlijk wel een verschil of je gaat zonnen, of dat je naar je werk loopt terwijl je kleding je huid bedekt.

Infoteur: Emen
Laatste update: 17-08-2016
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Buitenland
Reacties: 2
Schrijf mee!