InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Buitenland > Carla-Bayle: de kunstroute

Carla-Bayle: de kunstroute

Carla-Bayle: de kunstroute Ongeveer een uurtje rijden ten Zuiden van Toulouse ligt Carla-Bayle. Carla-Bayle is een dorpje dat zich prima als 'pittoresk' laat omschrijven. Het dorpje ligt bovenop een heuvel, waardoor het een schitterend uitzicht biedt op de omgeving. Het uitzicht is echter niet de voornaamste aantrekkende factor van Carla-Bayle. De grote aantrekkende factor van Carla-Bayle wordt gevormd door de kunstenaars die er wonen.

Galeries

Carla-Bayle heeft kleine straatjes waar je alleen te voet kunt komen. Het heeft kleine steegjes met heerlijke doorkijkjes, het heeft een theetuin, een restaurant, een bakker en een gemeentehuis. Op zondagochtend is er een kleine markt. Verder bestaat dit oude dorpje uit ateliers en galeries.

Rue des Arts

In de zomer, van eind juni tot eind augustus, organiseert de gemeenschap van Carla-Bayle een 'Rue des Arts' en als je het dorpje in die periode bezoekt (aanrader!) dan zul je dat weten ook. De toon wordt gewoonlijk al direct gezet aan de rand van het dorp, bij de parkeerplaats. Vaak staat daar een groot merkwaardig kunstobject. In 2007 stond er een 2 meter hoge sprinkhaan van metaaldraad. Zijn soortgenoten stonden op het plein voor gemeentehuis in het hart van het dorp, samen met een paar reusachtige mieren.

Open

Alle galeries zijn tijden de Rue des Arts geopend van 15.00 tot 20.00 uur. De ateliers zijn ook geopend terwijl de kunstenaars er zitten te werken. Je mag gewoon naar binnen gaan.
Zowel kunstenaars van naam als minder bekende kunstenaars exposeren er. Hoewel ik de Mona Lisa er nog niet gezien heb, treft je er kunst aan in haast iedere stijl.

In 2012 exposeren in Carla -Bayle:
  • Yvon Saillard
  • Jacques Honvault
  • Anne Sarda
  • Pierre Marchand
  • Clara Scherrer
  • Antonio Rodriguez Yuste et Stéphane Carbonne
  • Tristan Rà
  • Kovel
  • Nadine Maslon
  • Association Geppetto
  • Manuel Martinez
  • Frédérick Liénard alias Fredo
  • Nadine Debay
  • Tatiana Rozenblat
  • Emmanuel Lafitte
  • Emmanuelle Cabal
  • Fabienne Roux
  • Clermonde Oulmont
  • Jaï
  • Jean-Patrice Oulmont
  • Manon Berthellot
  • Michel Graff
  • S. Delarse
  • S. Ledoux
  • Nabarus
  • O'Toot
  • c. Larroque-Soussan
  • M. Tosi
  • Magic'X Pygmus
  • Yordane
  • Raurich
  • Pourtier
  • Odile Malaganne
  • Melissa Tresse

De kerk

Beginnende kunstenaars

Soms, niet ieder jaar, staat er een grote partytent in Carla-Bayle. In de partytent wordt het werk van beginnende kunstenaars geëxposeerd. Men doet dit om beginnend kunstenaars een extra kans te geven door ze aan deze Rue des Arts deel te laten nemen tegen gereduceerde kosten. Deze kunstwerken zijn voor heel redelijke prijzen aan te schaffen en je krijgt er een echtheidscertificaat bij.

Kortom, als je van kunst houdt kun je hier je hart ophalen.

Dit alles is te vinden in Carla-Bayle.

Carla Bayle

Mont Brun

Dichtbij Carla-Bayle ligt Mont Brun. Hier is iedere zondag een markt. De kunstenaars van Carla-Bayle zijn hier vaak aanwezig en dan kun je ze ook aan het werk zien.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: OpenClipartVectors, Pixabay
  • www.carla-bayle.com
  • Eigen ervaring, ik kom er regelmatig

Reageer op het artikel "Carla-Bayle: de kunstroute"

Infoteur: Judithm
Laatste update: 13-06-2015
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Buitenland
Special: Vakantie Toulouse
Schrijf mee!