InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Buitenland > Lautrec: het knoflookfeest

Lautrec: het knoflookfeest

Op een uurtje rijden ten Oosten van Toulouse ligt Lautrec. Daar moet je de eerste vrijdag van augustus zijn, want in Lautrec wordt ieder jaar op de eerste vrijdag van augustus het knoflookfeest gevierd. De knoflook uit de streek rond Lautrec is geen gewone knoflook. Het is "label rouge" knoflook. "Label rouge" is een kwaliteitskeurmerk dat de knoflook uit de streek rond Lautrec in 1966 verworven heeft.

Label rouge

Het gaat hier dus om een speciale soort knoflook, roze van kleur, met een verfijnde smaak en met geneeskrachtige eigenschappen.

Houdbaarheid

Naast alle bovengenoemde positie eigenschappen heeft deze knoflook nog een bijzondere eigenschap. Ik heb het nu over de houdbaarheid. Gewone knoflook is hoogstens twee tot vier weken houdbaar, en daarna is het poeder. Ail rose daarentegen is na een half jaar nog hard en sappig.

Het feest

Het Fête de l’Ail Rose wordt uitbundig gevierd, het heeft zowel iets van een bloemencorso als van een carnaval. Je kunt er troubadours verwachten, muziekkorpsen, gratis knoflooksoep, vrolijke kleding en banieren.

Wedstrijden

Er is een grote, historische schuur. In die schuur worden ieder jaar wedstrijden knoflookvlechten gehouden. Hier gaat het erom wie de langste vlecht maakt. In 2006 werd de 21,66 meter gepasseerd en de vlechten worden ieder jaar langer.

Kunstwerken

Op de pleinen van Lautrec kun je kunstwerken van knoflook verwachten. Ongeveer op dezelfde manier als waarop kunstwerken van bloemen gemaakt kunnen worden. Voor die kunstwerken worden zowel hele bollen, tenen, als afgepelde schillen gebruikt. Denk hierbij aan uit knoflook gevormde slakken of vlinders, maar ook uit knoflook nagemaakte bekende Franse bruggen en gebouwen.

Agenda

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • www.ailrosedelautrec.com

Reageer op het artikel "Lautrec: het knoflookfeest"

Infoteur: Judithm
Laatste update: 16-06-2015
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Buitenland
Special: Vakantie Toulouse
Schrijf mee!