InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Buitenland > Jamaica: toeristeneiland van rum en reggae

Jamaica: toeristeneiland van rum en reggae

Jamaica: toeristeneiland van rum en reggae Jamaica is een tropisch eiland gelegen in het zuidwesten van het Caribisch gebied. Het is de bakermat van de reggae-muziek en dit vind je op veel plaatsen terug. Historisch gezien is Jamaica interessant. De slavernij heeft haar sporen nagelaten. De tropische natuur is ongerept en de bewoners willen je graag de schoonheid van het eiland laten zien. Het eiland heeft prachtige stranden waar je kunt wandelen, zwemmen en snorkelen. Een cocktail met rum op een terrasje is genieten van het tropische exportproduct.

De ligging van Jamaica

Jamaica is gelegen in het Caribisch gebied. Het is het grootste eiland van het Caribisch gebied. Er wonen ongeveer 2 miljoen mensen. Aan de kust is het eiland tropisch te noemen, terwijl in het binnenland grotere bergen liggen tot 900 meter hoogte. Hier zijn prachtige rivieren met watervallen te vinden. De oppervlakte is ruim 10.000 vierkante kilometer, met een kustlijn van iets meer dan 1000 kilometer. Door de Spanjaarden werd het eiland lange tijd Santiago genoemd.

Geschiedenis van het eiland

Oorspronkelijk werd het land sedert 600 bewoond door indianenstammen de Arawaks en Taiwans. Deze waren afkomstig uit Zuid-Amerika. In 1494 werd het land door Columbus ontdekt en kreeg het Spaanse overheersing. In 1655 werd het veroverd door de Engelsen. Deze hebben veel Afrikaanse slaven naar het eiland gebracht. De afstammelingen hiervan noemt men de Maroons. Sedert 1962 is Jamaica onafhankelijk van de Britten maar blijft wel onderdeel van het Britse Gemenebest.

Suikerriet en rum

Door de Engelsen werden grote plantages gemaakt waar slaven hard moesten werken. De suikerrietplantages waren groot en het werk was zwaar. Voor de productie van rum is suiker nodig en dit verklaart dan ook waarom het suikerriet zo belangrijk was en is voor het eiland. De rum wordt sedert 1749 geproduceerd in omgeving van Christiana. De suikerrietplantages in deze omgeving zijn al aanwezig sedert 1655.

Wie herinnert zich niet de ouderwetse doosjes met rumbonen uit Jamaica die vroeger graag cadeau gegeven werden. Rum is ook in 2018 nog steeds een belangrijk exportproduct voor Jamaica. Het wordt geproduceerd uit suikerriet. Het wordt gedestilleerd en verkocht over de hele wereld. Rum wordt vaak gedronken in cocktails of met cola. Een van de belangrijkste merken rum uit Jamaica is Appleton, die een alcoholpercentage heeft van 40%.

SuikerrietSuikerriet

Rastafari

De oorspronkelijke muziek heeft een relatie met de Rastafari. Deze mensen hebben een levensbeschouwing waarbij ze geloven in de goddelijkheid van keizer Haile Selassi uit Etiopië die in 1930 tot keizer werd gekroond. Zijn oorspronkelijke naam was Tafari. De rastafaribeweging is ontstaan in Jamaica waar een bewustwording ontstond rond 1930. Men werd zich bewust van de lage sociale klasse met een slavernijverleden. Er zou een koning komen die de zwarte mensen zou terugleiden naar Afrika. Toen Haile Selassi gekroond werd en blanke mensen hem eerbied verschuldigd waren kreeg dit idee voet aan de grond. De rastakleuren zijn groen (vruchtbaarheid), geel (rijkdom) en rood (bloedvergieten). Rasta's zijn over het algemeen vegetariërs, zij drinken geen alcohol maar roken soms wel marihuana. De haren worden niet geknipt en vaak zie je dan ook dreadlocks bij rastafari-aanhangers.

Reggae

Rastafari en reggae-muziek zijn nauw met elkaar verbonden. Het Bob Marley Museum in Kingston laat zien hoe de reggae-muziek is ontstaan. Hij is wel de bekendste reggae-artiest die we kennen. Reggae-muziek is ontstaan uit de ska en de rocksteady. Het is ontstaan uit blue soul en rhythm. De eerste eigen muziek die werd gespeeld was de ska. De belangrijkste instrumenten zijn de bas en de drum.

Toerisme

Het eiland heeft de toerist veel te bieden. Zo zijn er langgerekte stranden, leuke kleine dorpen, veel terrasjes. De temperatuur van het zeewater is het hele jaar boven de 25 graden. Wel is het verstandig om rekening te houden met het orkaanseizoen wat al begint eind juli en door kan lopen tot november. Het is vooraf niet te voorspellen hoe hevig de orkaan kan zijn. In 2017 is Jamaica gespaard gebleven voor de sterke orkanen die in het Caribisch gebied hebben gewoed. Belangrijke toeristenplaatsen zijn:
  • Montego Bay
  • Kingston
  • Falmouth

Montego Bay

Montego Bay heeft veel mooie resorts waar men heerlijk van strand, zon en natuur kan genieten. Hier vinden we stranden die eindeloos lang zijn en er zijn veel mogelijkheden om de watersport te beoefenen. Duiken, snorkelen, zwemmen, het is allemaal mogelijk gedurende bijna het hele jaar. Ook golfspelers hebben hier vele goede mogelijkheden.

Kingston

Kingston is de hoofdstad van het eiland en het is leuk om hier een excursie te bezien, maar het is in 2018 wel een van de meest criminele steden ter wereld. De stad werd al in 1693 gesticht door de Britten. Hier vinden we ook de belangrijkste kantoren van de overheid.

Falmouth
Falmouth is gelegen in het noordwesten van Jamaica. Het is een toeristenplaats met een historisch centrum. Veel mensen bezoeken Montego Bay, de belangrijkste toeristenplaats op het eiland. Falmouth is de hoofdstad van het district Trelawny, genoemd naar de gouverneur. De stad is ontstaan in 1769. Omdat het een havenplaats was werden hier ook de slaven aan land gebracht die moesten werken op de suikerrietplantages.

Dunn's River Falls

Een aparte vermelding verdienen de Dunn's River Falls. Dit zijn de beroemdste watervallen van het eiland en gelegen in het noorden bij Ochio Rios. Samen met kinderen kan men hier veel plezier beleven in het woeste water.
RaftenRaften

Raften

Bij de rivier Martha Brae worden bamboevlotten gebouwd met een bankje. Met een zwemvest aan kun je dan een tochtje maken over de rivier Martha Brae in de ongerepte natuur waarbij je heel veel mooie vogels kunt spotten. De rivier stroomt stevig en de bestuurder loodst het vlot in een rustig tempo langs de mangrovebossen. Hier kan men luisteren naar de oude legendes van de Arawaks tijdens een tochtje van ongeveer anderhalf uur.
© 2018 Celientje1, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Jamaica: eiland van glimlach, rum en raggaeHet vriendelijke eiland nodigt je uit om te komen genieten van de prachtige stranden (die vrijwel elke dag baden in de z…
De Rastafari-bewegingWie aan Rastafari en Rasta's denkt denkt waarschijnlijk vooral aan marihuana, dreadlocks en reggae. Maar Rastafari is ve…
Het ‘Ital’ dieetHet ‘Ital’ dieetAls je al eens hebt geluisterd naar reggae is de kans groot dat je al hebt gehoord van de term 'Ital'. In Jamaica beteke…
Goedkoop vliegen naar de Caribbean met Caribbean AirlinesGoedkoop vliegen naar de Caribbean met Caribbean AirlinesWie vanuit Nederland via Londen naar de Caribbean vliegt doet dat vaak met British Airways. Zij verzorgen deze vluchten…
Eilanden; BakereilandIn de noordelijke Stille Oceaan, halverwege Hawaï en Australië ligt het onbewoonde Bakereiland. Het is 1,4 km² groot en…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: OpenClipart-Vectors, Pixabay
  • https://nl.wikipedia.org/wiki/Reggae
  • https://www.vakantieopjamaica.nl/zien/falmouth/
  • http://www.ontdekjamaica.nl/activiteiten/montego-bay/122-jamaica-rafting
  • Informatie Royal Caribean cruises.
  • https://nl.wikipedia.org/wiki/Rum_(drank)

Reageer op het artikel "Jamaica: toeristeneiland van rum en reggae"

Infoteur: Celientje1
Gepubliceerd: 26-03-2018
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Buitenland
Schrijf mee!