InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Buitenland > Quebec: mooie stad aan de St. Lawrencerivier

Quebec: mooie stad aan de St. Lawrencerivier

Quebec: mooie stad aan de St. Lawrencerivier Quebec is een prachtige stad die gelegen is in het oosten van Canada aan de St. Lawrencerivier. Het is tevens de hoofdstad van de provincie Quebec. Deze omgeving is geheel Frans georiënteerd en de voertaal is Frans. Een vergelijking met Parijs wordt veel gemaakt. De stad kent verschillende gebieden met een geheel eigen karakter. Vieux-Quebec (Oude stad) is het hoge gedeelte dat men kan bereiken met een lift of vele trappen. Het uitzicht vanaf de citadel is prachtig. In 1985 werd de stad opgenomen als werelderfgoed.

Ligging

Quebec is gelegen in het oosten van Canada aan de monding van de Sint Lawrencerivier. De stad werd door de indianen Kebec genoemd, wat betekent: daar waar de rivier versmalt. De stad is altijd van strategisch belang geweest door haar ligging aan de Sint Lawrencerivier. In 1535 werd de stad door de Fransen ontdekt. In 1608 werd hier het eerste houten fort gebouwd. Er is veel strijd geweest tussen de Britten en de Fransen om het bezit van deze machtige stad, die zo gunstig gelegen is aan de rivier. In 2017 wonen er in deze stad rond de 500.000 mensen.

Temperatuur

In de zomer heerst er in Quebec een aangename temperatuur maar in de winter kan het hier heel koud worden. Er valt veel sneeuw en het leven is dan geheel anders dan in de zomer, wanneer veel toeristen de stad bezoeken. In de winter worden diverse optochten georganiseerd. De mensen genieten met carnaval van de sneeuw en er worden festivals georganiseerd waarbij de koude getrotseerd wordt.

De stadsmuur

Quebec heeft een mooie oude stadsmuur en deze zal men nergens in Amerika terugvinden. Alleen in Mexico zie je oude stadsmuren. La Citadelle is een van de grootste vestingen van Noord-Amerika.

De oude stad

De oude stad is gemakkelijk lopend te verkennen. De Haute Ville kun je bereiken met een lift ofwel lopend. Dan moet je wel verschillende trappen beklimmen, waarbij je iedere keer nieuwe stadsgezichten kunt ontdekken.

BovenstadBovenstad

Parc de Champs-deBataille

Dit is een rustig en mooi park waar veel mensen wandelen en joggen. Het park is van geschiedkundig belang omdat hier in 1759 fel gevochten is en daarmee het lot van Frans Noord-Amerika werd bepaald. Er vond een veldslag plaats tussen de troepen van de Britse generaal Wolfe en die van generaal Montcalm. Nieuw-Frankrijk is hier dus ontstaan. In het Musée du Fort kun je de geschiedenis bekijken.

Chateau Frontenac

Men is in 1893 gestart met de bouw van dit immens grote Chateau dat lijkt op een kasteel aan de Loire. Dertig jaar heeft men gebouwd aan het kasteel. Het Chateau is beroemd om de heren Roosevelt en Churchill die hier hun strategische plannen hebben besproken in 1943 om de aanval op de Duitsers in te zetten. Het kasteel is een hotel en men kan er zeer luxueus overnachten. Maar om de schoonheid te bewonderen mag je ook gerust eens door de lobby wandelen en de tijd nemen om alles te bekijken.

De basiliek van Notre Dame de Quebec

Deze basiliek is gelegen aan een hele leuke straat, nl. Rue de Trésor waar schilders en kunstenaars hun waar verkopen. De basiliek is het symbool van de Frans-Canadese aanwezigheid in Noord-Amerika. De kerk werd in 1647 gebouwd en verschillende keren werd hij door brand gedeeltelijk verwoest maar steeds opnieuw opgebouwd.

Kathedraal of the Holy Trinity

Deze kathedraal is gelegen is aan een groot plein is de oudste Anglicaanse kathedraal buiten Groot-Brittannië. Er zijn nog altijd aparte zitplaatsen voor de Koninklijke Familie. Aan dit plein zijn diverse leuke restaurants te vinden en mooie winkels.

Basse Ville

In de bovenstad woonde en werkte vroeger de élite. Hier woonde de adel, de geestelijken. Maar in de benedenstad woonden en werkten de handelslieden, de vakmensen en de zeelui. De benedenstad kan men bezoeken met de Funuculaire (Lift). In de benedenstad vinden we de Place-Royale. Hier zijn kleine straatjes met restaurants, boetieks en leuke hoekjes te vinden. Er heerst een bohémien sfeertje. Franse maar ook Italiaanse restaurants kan men hier vinden.

Hoekje in beneden-stadHoekje in beneden-stad

Klooster van de Ursulinen

Het klooster van de Ursulinen werd gesticht in 1639 en het is de oudste onderwijsinstelling voor vrouwen in geheel Noord-Amerika. De eerste leerlingen waren meisjes uit India. Het klooster is Unesco-erfgoed. Men kan het klooster, dat thans museum is, bezoeken.

Musée de la Civilation

Dit museum laat met shows en presentaties de geschiedenis en ontwikkeling zien van de eerste Franse nederzettingen tot heden.

De Sint Lawrencerivier

Deze grote rivier die vanaf de Atlantische oceaan richting de stad loopt wordt langzaam smaller maar is bij de stad nog altijd 800 meter breed. De oevers zijn prachtig gekleurd in de herfst. In de rivier leven walvissen. Dit maakt dat cruiseboten hier hun snelheid drastisch moeten verminderen om aanvaring met deze grote walvissen te vermijden. In het najaar komen hier duizenden sneeuwganzen die zich voeden met waddenplanten.

Herfstkleuren aan oeverHerfstkleuren aan oever

Overnachten

Niet iedereen zal willen of kunnen overnachten in Chateau Frontenac. Er echter hele leuke mogelijkheden om in de stad te overnachten. Veel hotels hebben antieke kamers en zijn charmant.

Transport

Men kan zich in de stad gemakkelijk verplaatsen met stadsbussen. Het busstation is gelegen naast het treinstation dat een bezichtiging waard is. Er zijn dagpassen te koop. Quebec heeft een luchthaven waar vluchten naar diverse Amerikaanse en Canadese steden vertrekken en landen. Maar ook naar Parijs kan men met een directe vlucht. Het vliegveld is echter niet zo groot en bij een stevig aantal passagiers kan men de stroom nauwelijks verwerken. Er heerst hier al snel chaos.
© 2017 Celientje1, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Canada: het oosten en het westenCanada: het oosten en het westenCanada is een van de grootste landen ter wereld. Vooral natuurliefhebbers komen in dit enorme land bijzonder aan hun tre…
Ontdek het achterland van de Franse regio Nord Pas-de-CalaisDeze streek, drie uur rijden van Utrecht, heeft veel te bieden en is geschikt voor een kortere vakantie. Aan de Côte dO…
Basiliek van Oudenbosch: de Sint Pieter in het kleinBasiliek van Oudenbosch: de Sint Pieter in het kleinNet Oudenbosch, zeiden de inwoners van deze plaats toen ze eens, op pelgrimage in Rome, de beroemde Sint Pieterskerk a…
De wijnen van BergeracDe wijnen van BergeracDe dordogne staat vooral bekend als toeristische trekpleister. Rondom de rivier komen vele toeristen vanwege de prachtig…
Bezienswaardigheden in Warschau - de Nieuwe StadBezienswaardigheden in Warschau - de Nieuwe StadDe Nieuwe Stad (of New Town, of Nowe Miasto) stond vroeger bekend als "Nieuw Warschau". Het gebied begon zich aan het ei…
Bronnen en referenties
  • Informatie schip The vision of the seas
  • Lonely Planet Discover Canada.

Reageer op het artikel "Quebec: mooie stad aan de St. Lawrencerivier"

Infoteur: Celientje1
Gepubliceerd: 09-10-2017
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Buitenland
Schrijf mee!