InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Buitenland > Bezienswaardigheden in Dublin

Bezienswaardigheden in Dublin

Bezienswaardigheden in Dublin Dublin, de hoofdstad van Ierland, is een geweldige bestemming voor een stedentrip. Deze populaire stad heeft voor ieder type vakantieganger wel iets te bieden: interessante bezienswaardigheden, historische gebouwen, heerlijk eten en drinken in beroemde pubs en restaurants, live muziek, geweldige entertainment in theaters en leuk winkelen in boetiekshops, warenhuizen en op markten. Maar wat moet je tijdens je stedentrip naar deze Ierse stad doen? Welke bezienswaardigheden in Dublin verdienen zeker een aanbeveling, welke attracties zijn een goede keuze tijdens je trip naar Dublin?

Dublin Castle

Dublin Castle ligt in het centrum van de stad achter het stadhuis. Het is gebouwd in de 13e eeuw en is sindsdien gebruikt als fort, gevangenis, rechtbank en de zetel van de Engelse vertegenwoordiging in Ierland. Door de eeuwen heen is Dublin Castle verscheidene keren herbouwd en anno 2017 doet het kasteel dienst als locatie voor staatsrecepties en presidentiële inhuldigingen.

De diverse gedeeltes van Dublin Castle, waaronder het Heritage Centreover de historie van het gebouw, Royal Chapel, Undercroft en State Apartments, het restaurant en de souvenirwinkel zijn allemaal toegankelijk voor toeristen, maar bezoekers moeten er rekening mee houden dat Dublin Castle onverwachts gesloten kan worden voor activiteiten van de overheid.

Dublin Castle is in 2017 van maandag tot en met zaterdag van 09:40 uur tot 17:45 uur geopend. Op zondag opent het kasteel om 12:00 uur en sluit het om 17:45 uur.

Dublin Writers Museum

Dublin is beroemd om zijn auteurs en literatuur en werd in 2010 door UNESCO uitgeroepen tot City of Literature. De Ierse hoofdstad was de vierde stad ter wereld dat tot City of Literature werd benoemd. Anno 2017 zijn er twintig door UNESCO benoemde literatuursteden. De literaire traditie van Dublin dateert uit de middeleeuwen en het best bewaarde erfgoed van dit is 'The Book of Kells'.

In het Writers Museum, dat in een prachtig herenhuis is gevestigd, zie je de literatuurgeschiedenis van Dublin, inclusief de beroemde schrijvers die in deze Ierse stad hebben gewoond, waarondeer Jonathan Swift, George Bernhard Shaw, Oscar Wilde, William Butler Yeats, James Joyce en Samuel Beckett. Het Dublin Writers Museum is in 2017 dagelijks geopend van maandag tot en met zaterdag van 09:45 uur tot 16:45 uur. Op zondag en tijdens feestdagen opent het Dublin Writers Museum haar deuren om 11:00 uur.

Dublin Zoo

Dublin Zoo is opgericht in 1830 en is na de dierentuinen van Londen en Parijs, de op twee na oudste dierentuin ter wereld. Je vindt de Dublin Zoo in het Phoenix Park, dat 2 kilometer ten westen van het historische centrum van Dublin ligt. Met meer dan 250 diersoorten zijn in de dierentuin aanwezig, zodat er voor elke bezoeker wel iets te vinden is in de Dublin Zoo. Kinderen zullen vooral genieten van de treinrit rond de dierentuin en de Pets’ Corner.

Van maart tot en met september 2017 opent de dierentuin om 09:30 uur haar deuren en sluit om 18:00 uur. In de andere maanden opent de Dublin Zoo op hetzelfde moment, maar zal deze een uur eerder sluiten.

Guiness Storehouse

Het Guiness Storehouse staat bovenaan de lijst van populaire bezienswaardigheden in Dublin. Het is gelegen in een historisch en prachtig ontworpen gebouw in het hart van de St. James's Gate Brewery in Dublin. Het wereldberoemde biermerk neemt je tijdens de Guiness Experience mee op een reis door de geschiedenis van Guiness. Je hoort hoe deze donkere alcoholische drank wordt gebrouwen, ziet de marketingactiviteiten en posters door de jaren heen en de tour eindigt met een gratis pint Guiness in de Gravity Bar, die bovenop het gebouw is geplaatst en daardoor de hoogste bar in Dublin is. Vanuit de Gravity Bar heb je een geweldig 360 graden panoramisch uitzicht over de hoofdstad van Ierland.

Het Guiness Storehouse is in 2017 zeven dagen per week geopend van 09:30 tot 19:00 uur. Deze populaire attractie laat de laatste bezoekers om 17:00 uur binnen.

Old Jameson Distillery

De Ieren noemen whiskey ‘Uisce Beatha’ (levenswater) en deze drank heeft een zeer prominente plaats in de Ierse maatschappij. De Old Jameson Distillery ligt in het hart van de hoofdstad en de bezoeker aan deze distilleerderij wordt meegenomen op een reis door het productieproces van deze beroemde Ierse whisky. De interessante tour eindigt in de Jameson Bar, waar je kan genieten van de beroemde drank tijdens een whiskyproeverij. Geselecteerde vrijwilligers hebben de kans om een ​​'Qualified Irish Whiskey Taster' te worden.

Anno 2017 is de Old Jameson Distillery van maandag tot en met donderdag geopend van 09:30 tot 17:30 uur, terwijl deze interessante bezienswaardigheid in Dublin op vrijdag en zaterdag open blijft tot 19:00 uur. Op zondag gaat de distilleerderij om 10:00 open en sluiten de deuren van de Old Jameson Distillery om 17:30 uur.

Phoenix Park

Phoenix Park ligt op twee kilometer ten westen van het centrum van Dublin en is het grootste stadspark in Europa. Dit park heeft prachtige siertuinen, meren, grote weides waar vee graast, bomen en wandelpaden. Phoenix Park is ook de thuisbasis van de Dublin Zoo en het huis van de president van Ierland is hier te vinden. Actieve en sportieve bezoekers kunnen in dit park in Dublin wandelen, hardlopen of cricket, hurling, polo en voetbal spelen.

Phoenix Park is 24 uur per dag, zeven dagen per week geopend. Er hoeft geen toegangsprijs betaald worden om het park binnen te komen.

Saint Patrick's Cathedral

Saint Patrick's Cathedral werd gebouwd ter ere van de patroonheilige van Ierland, Saint Patrick. Het gebouw dateert uit 1220 en heeft nog altijd de functie van een kerk. Saint Patrick's Cathedral is open voor alle bezoekers, maar bezoek tijdens kerkdiensten is beperkt.

Deze beroemde kerk in Dublin is in 2017 geopend van maandag tot en met vrijdag van 09:30 uur tot 17:00 uur. Op zaterdag gaat Saint Patrick's Cathedral om 09:00 open en sluit het om 18:00 uur (van maart tot en met oktober, tijdens de andere maanden gaan de deuren om 17:00 uur dicht). Op zondag zijn er diverse kerkdiensten, maar is er wel bezoek mogelijk van 09:00 – 10:30 uur, 12:30 – 14:30 uur (alleen van maart tot en met oktober) en 16:30 – 18:00 uur.

In augustus en september 2017 worden er op dinsdag, woensdag en donderdag om 14:30 uur rondleidingen verzorgd. Er hoeft niet betaald te worden om aan deze rondleidingen deel te nemen.

Trinity College

Trinity College is de oudste universiteit in Ierland en beroemde personen zoals Jonathan Swift, Samuel Beckett en Oscar Wilde behoren tot de voormalige studenten aan dit instituut. De universiteit is opgericht in 1592 en is de thuisbasis van het boek van Kells. Dit boek dateert uit de 8e eeuw en is een van de oudste boeken ter wereld.

Het complex van Trinity College heeft prachtige historische gebouwen, goed onderhouden gazons , fraaie pleinen, die zorgen voor een aangename sfeer, een oase van rust in de drukte van Dublin.

De bibliotheek waar je het boek van Kells kunt aanschouwen is in 2017 van mei tot en met september geopend van 08:30 uur tot 17:00 uur. Tijdens deze maanden gaan de deuren op zondag om 09:30 open. Van oktober tot en met april gelden er afwijkende openingstijden: van maandag tot en met zaterdag kun je dit wereldberoemde van 09:30 uur tot 17:00 uur bezoeken, terwijl op zondag de deuren opengaan van 12:00 uur tot 16:30 uur.

Dublin Pass

Voor toeristen die veel van de hoofdstad willen zien en populaire bezienswaardigheden in Dublin willen bezoeken, is de Dublin Pass een goede optie. Deze pas geeft je gratis toegang tot meer dan 30 van de beste toeristische attracties van Dublin en vervoer van de luchthaven van Dublin naar het centrum van de stad. Bovendien krijg je met deze pas in diverse winkels, restaurants en bij rondleidingen kortingen. Deze interessante pas voor bezoekers aan Dublin geeft je ook toegang tot de fast-tracks bij attracties, waardoor je lange rijen bij de populaire bezienswaardigheden in Dublin kunt overslaan.

Lees verder

© 2017 Rvdz, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Arthur's Day - Activiteiten en geschiedenisOp 23 september vieren alle Ieren ter wereld Arthur's Day. De traditie heeft niets te maken met de politiek of godsdiens…
Dublin - UNESCO LiteratuurstadDe Ierse hoofdstad Dublin is door de UNESCO uitgeroepen tot City of Literature ofte Literatuurstad. Niet verwonderlijk w…
Het bruisende DublinDublin, de hoofdstad van Ierland en tevens de stad, naar men zegt, met de hoogste pubdichtheid. De stad die bruist van h…
Tips voor een Stedentrip naar DublinDublin is de hoofdstad van Ierland en gesticht door de Vikingen rond 988. Dublin staat bekend om zijn schrijvers, dichte…
De Ierse stad DublinDe Ierse stad DublinDublin, de hoofdstad is een stad vol met levendigheid en kracht. Dublin sprankelt altijd met zijn energieke nachtleven e…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Alboomen / Pixabay
  • http://www.dublincastle.ie/tickets-and-times/
  • http://www.visitdublin.com/see-do/details/dublin-writers-museum#53.354366|-6.263985|16
  • https://en.wikipedia.org/wiki/Dublin_Writers_Museum
  • https://www.guinness-storehouse.com/en/maps-and-directions
  • https://www.jamesonwhiskey.com/ie/visit-us/jameson-distillery-bow-st/jdbs-our-home/jdbs-plan-your-visit
  • https://www.tcd.ie/visitors/book-of-kells/tickets-information/?panel=directions
  • https://www.stpatrickscathedral.ie/visit/

Reageer op het artikel "Bezienswaardigheden in Dublin"

Infoteur: Rvdz
Gepubliceerd: 28-08-2017
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Buitenland
Special: Dublin
Schrijf mee!