Lange tussenstop? Vijf steden bieden een gratis stadstour

Lange tussenstop? Vijf steden bieden een gratis stadstour Wat is nu een betere manier om de tijd tussen twee vluchten door te brengen dan met het maken van een mooie stadstour? Diverse luchthavens bieden deze service gratis aan. Moet je bijvoorbeeld een aantal uur wachten op de luchthaven van Doha, Singapore Taipei, Salt Lake City of Istanboel dan kun je je bij een balie melden voor deelname aan een gratis stadstour. Zo wordt een vervelende tussenstop een geweldige ervaring. Vaak is wel vereist dat de tussenstop een minimum aantal uren bedraagt.

Inhoud

Lange tussenstop bij een vliegreis

Maak je een vliegreis naar een verre bestemming zoals Australië of Nieuw-Zeeland dan bevat deze altijd een tussenstop. Ook wanneer je een reis maakt naar een kleinere bestemming waarbij er geen directe verbinding is met een Nederlandse luchthaven dan is een tussenstop noodzakelijk. Als je zelf online je ticket boekt dan kan de duur van de tussenstop een belangrijke factor zijn. Veel mensen vinden het vervelend om lang op een vliegveld te moeten wachten op de volgende vlucht en kiezen daarom voor vluchten die zo goed mogelijk op elkaar aansluiten. Het is echter ook mogelijk om van de nood een deugd te maken en de tussenstop als die er toch is te gebruiken om een interessante stad te verkennen. Wat veel mensen niet weten is dat er diverse luchthavens en luchtvaartmaatschappijen zijn die reizigers met een lange overstaptijd een gratis stadstour aanbieden.

De informatie met betrekking tot de stadstours in dit artikel is gebaseerd op de tours zoals deze in 2016 worden aangeboden.

Taipei (Taiwan)

Heb je een overstap in Taipei op Taoyuan International Airport en zit er minimaal acht uur tussen je vluchten dan kun je gebruik maken van één van twee gratis vijf uur durende stadstours. De eerste tour brengt je langs de Sansia tempel, de Zushih tempel en het stadje Yingge waar veel aardewerk wordt vervaardigd. De tweede tour voert je naar het 508-meter hoge Taipei 101 Building, de Longshan tempel, het presidentieel paleis, Chiang Kai-Shek Memorial Hall en het Martelaarsmonument.

Op beide tours kunnen achttien mensen mee en het minimum aantal deelnemers is vijf. De tours hebben twee vertrektijden per dag en voor deelname geldt wie het eerst komt wie het eerst maalt. Je kunt je hiervoor melden bij het Tourtist Service Centre..

Singapore

Changi Airport in Singapore is een bekend 'overstapvliegveld' voor wie naar elders in Azië of Oceanië doorvliegt. Al is het geen straf om wat langer op dit hypermoderne vliegveld door te brengen, een tour naar de stad is ook zeker de moeite waard. Passagiers die langer dan 5,5 uur moeten wachten tussen twee vluchten hebben de mogelijkheid om één van twee gratis stadstours te doen. De City Sight Tour brengt je onder andere langs de Singapore Flyer (reuzenrad), het moderne financiële centrum, Merlion Park en Marina Bay Sands. De Heritage Tour voert je langs het koloniale district, het zakencentrum, Merlion Park, China Town, het kleurrijke Little India en de moderne islamitische wijk Kampong Glam. Beide tours duren 2,5 uur.

Om deel te nemen ga je niet door de douane maar naar Transfer Lounge F in Terminal 2 of Transfer Lounge A in Terminal 3. In totaal hebben de tours dagelijks zes vertrektijden.

Doha (Qatar)

Vlieg je met Qatar Airways en heb je een tussenstop van zes uur of meer in Doha, dan biedt de luchtvaartmaatschappij je een prachtige gratis tour van de stad. De 2:45 uur durende tours voert je langs het kunstmatige eiland The Pearl, de culturele wijk Katara, de Souq Wakif (Arabische markt) en het Museum voor Islamitische Kunst.

Voor deelname kun je je melden bij de Doha City Tour balie in Concourse B. Er kunnen per tour (waarvan er vier per dag zijn) maximaal 22 deelnemers mee, waarbij geldt wie het eerst komt wie het eerst maalt. Iedereen krijgt een speciaal visum uitgereikt zodat je geen problemen ondervindt wanneer je weer terug komt naar het vliegveld.

Istanboel (Turkije)

Maak je een tussenstop van meer dan zes uur op Istanbul Atatürk Airport dan kun je gratis gebruik maken van een tour langs diverse bezienswaardigheden in de Turkse stad, waaronder de Blauwe Moskee, de grote bazaar en het Topkapi Paleis. Er is een korte 2,5 uur durende tour in de ochtend, drie tours van zes en negen uur 's ochtends en in de middag en een vijf uur durende wandelroute aan het einde van de middag. Alle tours bevatten een gratis maaltijd.

Om deel te nemen meld je je een half uur voor het begin van de tour bij de Hotel Desk in de internationale aankomsthal. De tours gaan altijd door, zelfs als er maar één deelnemer is.

Salt Lake City (Verenigde Staten)

Het vliegveld van Salt Lake City heeft dagelijks te maken met veel overstappende passagiers. De Mormoonse kerk probeert de reis van deze mensen wat aangenamer te maken door iedereen die tussen twee vluchten langer dan twee uur moet wachten een gratis trip naar het bekende Temple Square aan te bieden waar je een kijkje kunt nemen in de Salt Lake Temple. Als je geen interesse hebt in de tempel zelf kun je ook een kijkje nemen in de omgeving.

Om deel te nemen aan de tour kun je naar een informatiebalie gaan en daar naar een brochure vragen met daarin het vertrekschema van die dag. Geïnteresseerde worden met busjes naar de stad gebracht.
Gerelateerde artikelen
Ontdek Parijs per tourOntdek Parijs per tourHoe kun je het beste Parijs ontdekken? Bij een bezoek aan Parijs heb je veel opties waar je uit kunt kiezen. De meeste t…
Het visum voor je vakantieAls je naar het buitenland reist, dan heb je soms een visum nodig. Soms kan je deze kopen op het vliegveld van het land,…
Visum op tijd aanvragenElk land kent regels voor buitenlanders die het land willen bezoeken. Voor een aantal landen is een geldig paspoort vold…
Alles wat je moet weten over reisdocumentenAlles wat je moet weten over reisdocumentenGa goed voorbereid op reis en zorg ervoor dat je de benodigde documenten bij je hebt. Deze info is zowel geldig voor Bel…

Eiland te huur – vier je vakantie op je ‘private island'Eiland te huur – vier je vakantie op je ‘private island'Eilanden zijn fantastische plekken om te wonen en heerlijke locaties om op vakantie te gaan. Er zijn heel veel eilanden…
Wernigerode is een bijzonder kleurrijke stad in de HarzWernigerode is een bijzonder kleurrijke stad in de HarzWie een bezoek brengt aan de Harz zal misschien verschillende kleine steden willen bezoeken. Een bijzonder schilderachti…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Skeeze, Pixabay
  • http://www.cntraveler.com/gallery/how-to-make-the-most-of-your-layover?mbid=social_facebook
  • http://www.taiwanholidays.com.au/free-half-day-tours-for-transit-pax
  • http://www.changiairport.com/en/airport-experience/attractions-and-services/free-singapore-tour.html
  • http://www.istanbulinhours.com/what-is-touristanbul
  • http://www.qatarairways.com/global/en/offers/doha-city-tour.page
  • https://www.lds.org/locations/temple-square-airport-van-tours?lang=eng&_r=1#d

Reageer op het artikel "Lange tussenstop? Vijf steden bieden een gratis stadstour"

Infoteur: Dessal
Gepubliceerd: Augustus 2016
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Buitenland
Schrijf mee!