Het eiland Lombok voor een rustige en mooie vakantie

Het eiland Lombok voor een rustige en mooie vakantie Lombok is een eiland dat gelegen is 35 kilometer ten oosten van Bali. Dit eiland heeft een prachtige ongerepte natuur. De vulkaan Gunung Rinjani speelt een grote rol in het religieuze leven van de bevolking die voor 85% uit Sasaks bestaat. Maar ook de stranden van Lombok zijn de moeite waard. Het massatoerisme is in dit gedeelte van Indonesië nog niet aanwezig. Lombok is ook heel geschikt om een duikvakantie te maken. Op Lombok kom je gemakkelijk in contact met de vriendelijke bevolking.

Lombok

Lombok is geschikt voor een mooie en rustige vakantie

Lombok is een eiland in Indonesië en is onderdeel van de kleine Soenda-eilanden. Het ligt slechts 35 kilometer ten oosten van Bali in de Indische oceaan. Het eiland heeft een bevolking van rond de drie miljoen inwoners. De mensen zijn hier bijzonder vriendelijk en willen je graag uitleg geven over het leven dat ze leiden. Rijst, koffie en tabak zijn de exportproducten van Lombok. Omdat er hier een tropisch klimaat heerst kan er ook veel tropisch fruit gekweekt worden. Lombok was in handen van de Nederlanders vanaf 1894 en het eiland is bij ons vooral bekend van de specerijenhandel. Lombok betekent Spaanse peper.

Mataram is de hoofdstad van het eiland Lombok

De hoofdstad van het eiland is Mataram. Deze stad is uitgegroeid en ligt nu aaneengesloten met Cakranegara. Zelfs op de doorgaande wegen zien we veel paardenkoetsen rijden wat een kleurig straatbeeld geeft. Mataram heeft niet zoveel bezienswaardigheden maar het museum Negeri Nusa Tengara Berat is interessant en dit biedt een goede mogelijkheid om een kijkje te nemen in de geschiedenis van het eiland. Daarnaast is een uurtje rondkijken in de winkeltjes in de stad erg leuk en het zal dan ook veel moeite kosten om de roepia's vast te houden. Er zijn zoveel handgemaakte mooie producten te koop.

PaardenkoetsPaardenkoets

De stranden

In 2011 werd een internationale luchthaven geopend op Lombok waardoor het eiland meer toegankelijk is geworden voor toeristen uit de hele wereld. Veel stranden zijn nog in ontwikkeling en zijn daarom nog rustig en aantrekkelijk. Men vindt hier geen luxe badplaatsen maar wel een schitterende kust waar men goed kan snorkelen. Gili Nanggu is een klein zandeiland vlak voor de kust waar nog mooie koraal te bewonderen is. Ook kan hier bij de drie omliggende eilanden de duiksport beoefend worden. Ook Kuta is een badplaats in ontwikkeling. Aparte vermelding verdient Senggigi. Dit is een badplaats die gelegen is ten noorden van Mataram en de omgeving is echt schilderachtig en tropisch mooi. Hier komen 's morgens de vissersboten aan land. Senggigi heeft een paar goede resorts.

Gunung Rinjani

Dit is een van de hoogste vulkanen van Indonesië. Hij is 3726 meter hoog een speelt een grote rol in het religieuze leven van de bevolking. Men kan een bezoek brengen aan het dorp Telebatu wat mooi gelegen is op de uitlopers van de vulkaan. Wil men echt de vulkaan bezoeken dan is het wel mogelijk maar het kost veel tijd en inspanning.

De natuur

De natuur van Lombok is ongerept en uitbundig. Mensen werken op de rijstvelden en willen wel graag een praatje maken. Grote landbouwmachines zijn hier ongekend. Vervoer van de producten gebeurt nog veel met paard en wagen. Het verkeer is dan ook niet zo druk als op de andere Indonesische eilanden. Het is gemakkelijk om voor een paar uur een auto met chauffeur te huren om het eiland te verkennen en de tropische natuur te bewonderen in alle rust. Zoals overal in Indonesië is het belangrijk is om vooraf een vaste prijs af te spreken. (Nog beter is het om deze prijs dan ook even samen met de chauffeur te noteren).

De Sasaks

Ongeveer 80% van de bevolking van Lombok is Sasak. De overige bevolking bestaat uit Balinezen. Oorspronkelijk zijn de Sasaks vanuit India en Birma via het eiland Java naar Lombok gekomen. De Sasaks wonen in huizen die gemaakt zijn van bamboe. Er zijn verschillende groepen zoals bijvoorbeeld de Wetu Telu, een minderheid die door 30% van de Sasaks wordt aangehangen. Zij vereren de voorouders en zijn hindoe. Men kent hier endogamie wat betekent dat huwelijken binnen de eigen gemeenschap dienen te worden gesloten. De meeste aanhangers van de Wetu Telu leven aan de kust. De overige Sasaks die over het hele eiland verspreid wonen, zijn moslims.

Weefkunst is belangrijk

Op Lombok wordt de weefkunst in ere gehouden. Jonge meisjes leren al op hele jonge leeftijd van hun moeder hoe men moet omgaan met het weefgetouw. De vrouwen zijn heel bedreven in deze arbeid. Er worden hele mooie kleuren gebruikt zodat er prachtige sarongs en doeken worden geweven.

Taman Mayura

In Cakranegara ligt het waterpaleis Taman Mayura. Dit is ontstaan in 1744. Het complex is prachtig en rustig gelegen met een grote lotusvijver. Dit paleis diende in vroeger jaren als gerechtshof. Tevens was het een ontmoetingsplaats voor de rijke vorsten. Het park heeft invloeden van hindoeïstische cultuur maar ook van islamitische cultuur.

weven aan het getouwweven aan het getouw
werken op rijstveldenwerken op rijstvelden
Taman MayaruTaman Mayaru

De Pura Meru

Gelegen vlak tegenover de Taman Mayura ligt de Pura Meru. Deze tempel die dateert van 1720 is gewijd aan de drie bekende Hindoe goden Brahma, Vishnu en Shiva. Het is de grootste tempel van Lombok. Regelmatig vinden hier plechtigheden plaats waarbij geofferd wordt. Mensen worden dan met grote trommels opgeroepen om naar de tempel te komen en deel te nemen aan de vieringen.

Duiken in Lombok

Veel mensen bezoeken Lombok om van een mooie vakantie te genieten en de duiksport te beoefenen. Hiervoor kan men het beste een verblijf zoeken in het zuiden. Prachtige koraalriffen liggen hier met de mooiste tropische vissen. Er is veel aandacht voor het behoud van de natuur.
Gerelateerde artikelen

Bronnen en referenties
  • Indonesië Wereldreisgids
  • Informatie Holland Amerika lijn

Reageer op het artikel "Het eiland Lombok voor een rustige en mooie vakantie"

Infoteur: Celientje1
Laatste update: Augustus 2019
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Buitenland
Schrijf mee!