InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Buitenland > Musea in Andalusië

Musea in Andalusië

Andalusië, de zuidelijke streek van Spanje. Een zeer gevarieerde streek met veel bezienswaardigheden en musea. In dit artikel vindt u musea in Andalusië, onderverdeeld over het westen, oosten en zuiden, vernoemd met de openingstijden en de entreeprijzen.

Musea in het westen

Córdoba

Museo Arquenlógico
Het fascinerend archeologisch museum van Córdoba biedt oude keramiek uit de jonge steentijd, kalksteensculpturen van de Iberische cultuur (600-300 jaar v.Chr.), Romeinse mozaïek en Islamitische kunst uit de bloeitijd van Córdoba, tijdens de eerste duizendste jaarwisseling.
  • Geopend: Dinsdag 14.30-20.30 uurWoensdag-zaterdag 09.00-20.30 uurZondag 09.00-15.00 uur
  • Entrée: Voor EU burger gratis entree
  • Adres: Plaza de Jerónimo Páez

Córdoba

Torre de la Calahorra
In de toenmalige toren van de vesting (1369) is het populaire ‘museum van de drie culturen’ ondergebracht. Het leven van de moslims, christenen en joden in de tijd van de kalifaten wordt hier aan het licht gebracht, eerder romantisch verteld als informatief. Van hier uit is een geweldig uitzicht over de Guadalquivir en de Puente Romano, een Romeinse brug op fundamenten uit de tijd van Keizer Augustus.
  • Geopend: Mei-sept: dagelijks van 10.00-14.00 uur en 16.30-20.30 uurOkt-apr: dagelijks van 10.00-18.00 uur
  • Entrée: € 4,00
  • Adres: Plaza de Jerónimo Páez

Sevilla

Museo Arqueológico
Het archeologisch museum, ingericht in een pavillon van de Iberisch-Amerikaanse expositie van 1929. Het is bekend om zijn gevonden voorwerpen uit Itálica, de Romeinse kolonie in het noordwesten van Sevilla en om de gouden schat van El Carambolo uit de 800 en 700 jaar v.Chr.
  • Entrée: Voor EU burger gratis entree
  • Adres: Plaza de América

Sevilla

Museo de Bellas Artes
Het grootste museum van de mooie kunst is in een klooster uit de 17e eeuw ondergebracht en bergt schatten van de Sevilliaanse schildersschool van Zurbarán, Murillo en Valdés Leal.
  • Entrée: Gratis entree
  • Adres: Plaza del Museo

Musea in het oosten

Granada

Huerta de San Vicente
In het landhuis, gelegen aan de rand van de stad van Granada, leefde en werkte Frederica García Lorca van 1925 tot zijn moord in 1936. Het huis is met originele meubelen tijdens het leven van beroemde dichters ingericht.
  • Rondleidingen: Apr-jun, sep: dinsdag-zondag 10.00-13.00 uur en 17.00-20.00 uurJul-aug: dinsdag-zondag 10.00-15.00 uurOkt-maa: 10.00-13.00 uur en 16.00-19.00 uur
  • Entrée: € 1,80
  • Adres: C/Virgen Blanca, s/n

Wie zich tussen de sporen van de dichters wil begeven, rijdt naar Fuente Vaqueros (18km westelijk van Granada), waar in zijn geboortehuis eveneens een museum ingericht is.
  • Geopend: Jul-aug: dinsdag-zondag 10, 11, 12, 13 en 14.00 uurSep-jun: dinsdag-zondag 10, 11, 12 en 13.00 uurApr-juni en sep: ook dinsdag-zondag 17, 18 en 19.00 uurOkt-maa: ook dinsdag-zondag 16, 17 en 18.00 uur
  • Entree: € 1,80

Aan de rand van de stad Alfacar (8 km noordoostelijk van Granada) ligt Lorca vermoedelijk begraven. Het Parque Federico García Lorca herinnert aan de slachtoffers van de Spaanse Burgeroorlog (1936-1939).

Úbeda en Baeza

Museo de la Cultura del Olivo
Een liefdevol ingericht museum in een Haciënda uit de 17e eeuw, dat tot het geheim van de olijfolieproductie leidt.
  • Geopend: Dinsdag-zondag 10.30-13.30 uur en 16.30-19.00 uur
  • Entrée: € 2,50
  • Adres: Hacienda La Laguna bij Puente del Obispo 8 km zuidelijk van Baeza

Musea in het zuiden

Cádiz

Museo de Cádiz
Een archeologisch en kunstmusem en schilderijen van Francisco de Zurbarán.
  • Entrée: Voor EU burger gratis entree
  • Adres: Plaza de Mina, s/n

Málaga

Casa Natal Picasso
Een woonhuis aan de Plaza de la Merced aan het rand van de oude stad, waar Picasso als kleine jongen zeker eenmaal geleefd heeft, werd tot zijn geboortehuis verklaard. Het bezit vandaag de dag de Picasso stichting en een klein museum, dat vooral de jeugdige jaren van de kunstenaar in Málaga bezit.
  • Geopend: Maandag-zaterdag 10.00-20.00 uurZondag 10.00-14.00 uur
  • Entrée: € 1,00
  • Adres: Plaza de la Merced, 15

Málaga

Centro de Arte Contemporáneo
Het centrum voor hedendaagse kunst werd in februari 2003 in een oude grote markthal aan de oever van de stadrivier Guadalmedina geopend. Een kleine verzameling en veel plaats voor wisselende exposities.
  • Geopend: Dinsdag-zondag 10.00-20.00 uurIn de zomer: dinsdag-zondag 10.00-14.00 uur en 17.00-21.00 uur
  • Entrée: Gratis entree
  • Adres: C/Alemania, s/n

Málaga

Museo Picasso
Het Picasso museum in Málaga is een must voor alle Picasso liefhebbers en een lonend bezoek voor alle die nog geen mening hebben gevormd over de schilder. Schoondochter Christine Ruiz Picasso en haar zoon Bernard hebben het museum meer dan 200 schilderijen uit de hele perioden van de kunstenaar geschonken of tot beschikking gesteld. Onder de verzameling is het mooie gerestaureerde Mudéjar-Bau Palacio de Buenavista.
  • Geopend: Dinsdag-donderdag 10.00-20.00 uurVrijdag-zaterdag 10.00-21.00 uur
  • Entrée: € 6,00 (speciale expositie € 8,00)
  • Adres: C/San Agustín 8
Gerelateerde artikelen
Picasso museum in Horta de Sant JoanPicasso museum in Horta de Sant Joan`I learnt everything I know in Horta´ is een uitspraak de hij heeft gedaan tijdens zijn verblijven in Horta de Sant Joan…
Kunst kijken met kinderen: het Kröller-Müller MuseumMidden in het Nationale Park de Hoge Veluwe, omgeven door bos, heidevelden, grasvlakten en zandverstuivingen, ligt het K…
Picasso in MalagaPablo Ruiz Picasso werd op 25 oktober 1881 aan het Plaza de la Merced in Málaga geboren en heeft daar de eerste tien jar…

Reageer op het artikel "Musea in Andalusië"

Infoteur: Jootje
Laatste update: 05-06-2008
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Buitenland
Schrijf mee!