InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Buitenland > Hoe kom je in Cairns, Australië?

Hoe kom je in Cairns, Australië?

Cairns is een plaats in het noorden van de oostkust van Australië. Op het eerste gezicht lijkt het lastig om in Cairns te komen, het ligt namelijk best hoog in het noorden en in de buurt van het tropisch regenwoud van Australië. Gelukkig heeft Cairns een eigen luchthaven, waar regelmatig (dagelijks) goedkope binnenlandse vluchten naar toe gaan. Ook is het vliegveld van Cairns een geschikte aanvlieghaven als je vanuit Azië, Europa of Nieuw-Zeeland komt. Cairns is ook met de trein, bus en eigen vervoer te bereiken. Hoe kom je in Cairns? Wat is de goedkoopste optie vanuit Sydney? Waarom is het soms verstandig qua geld om je reis te starten in Cairns in plaats van andere grotere Australische steden?

Waar ligt Cairns?

Cairns ligt in het verre noorden van de Australische staat Queensland, aan de oostkust van het land. De hoofdstad van deze staat, Brisbane, ligt op ongeveer 1400 kilometer afstand (hemelsbreed). Ook al ligt Cairns ver weg van alles, is het toch een zeer populaire bestemming voor de buitenlandse reiziger vanwege het tropische klimaat. Het is ook een ideale plek om excursies te ondernemen naar het Great Barrier Reef en het verre noorden van Queensland. De stad ligt daarnaast in Cape York Peninsula (schiereiland). Dit is het grootste onaangetaste stukje wildernis in het noorden van het land en anno 2015 een van de laatste overgebleven stukken wildernissen op aarde.

Vliegveld van Cairns

Cairns International Airport ligt op 7 kilometer van het noorden van de stad Cairns af. Het ligt tussen het Central Business District en de noordelijk gelegen stranden in. In 2006 kozen meer dan 3.5 miljoen mensen ervoor om aan te vliegen op dit grote vliegveld. Vanaf het vliegveld kun je met de taxi voor minder dan $25 (in 2015) naar een van de honderden hotels in het centrum van Cairns rijden. Er vertrekken ook bussen, vanaf dezelfde plek als de taxiís, naar het centrum van Cairns toe. Deze zijn doorgaans goedkoper dan de taxiís, maar je moet vaak wel wachten totdat een busje vol zit.

Met het vliegtuig: binnenlandse vlucht

Anno 2015 vliegen meerdere vliegtuigmaatschappijen vanuit meer dan 30 steden in Australië naar Cairns toe. Deze steden zijn over het hele land verspreid. Het is dus niet lastig om in Cairns te komen met het vliegtuig als je al in Australië bent. In 2015 vliegen de volgende maatschappijen van en naar Cairns toe:

Vliegtuigmaatschappij Bestemming in Australië Soort vlucht
AirnorthDarwin, GoveDomestic
Alliance AirlinesCloncurry, Groote Eylandt, Lawn Hill, Mount Isa, Townsville, TrepellDomestic
Jetstar AirwaysAdelaide, Brisbane, Darwin, Gold Coast, Melbourne, Perth, SydneyDomestic
QantasBrisbane, Melbourne, SydneyDomestic
QantasLink operated by CobhamAlice Springs, Uluru (Ayers Rock), DarwinDomestic
QantasLink operated by Sunstate AirlinesBrisbane, Gladstone, Hamilton Island, Horn Island, Mackay, Rockhampton, Townsville, WeipaDomestic
Regional Express AirlinesBamaga, Normanton, Mornington Island, Burketown, Doomadgee, Mount Isa, TownsvilleDomestic
Tigerair AustraliaBrisbane, Melbourne, SydneyDomestic
Virgin AustraliaBrisbane, Melbourne, SydneyDomestic

Met het vliegtuig: vanuit Europa of Azië vliegen

De meeste toeristen beginnen de reis in Australië in Sydney, Melbourne of Brisbane. Dit zijn dan ook de grootste steden van het land. Toch is het soms verstandig om een vlucht te boeken naar Cairns, als je vanuit Europa of Azië vliegt. Cairns ligt namelijk erg gunstig op de vliegroute als je vanaf deze werelddelen vliegt. Een vlucht naar Cairns is vaak een goedkopere optie als je vanaf Amsterdam, Berlijn en Brussel naar Australië vliegt. In 2015 vliegen de volgende maatschappijen van en naar Australië toe vanaf meerdere buitenlandse bestemmingen:

Vliegtuigmaatschappij Bestemming in het buitenland Soort vlucht
Airfast IndonesiaTimikaInternational
Air New ZealandIn het hoogseizoen: AucklandInternational
Air NiuginiPort Moresby, RabaulInternational
Asia Pacific AirlinesTabubilInternational
Cathay Pacific1Hong KongInternational
China Eastern AirlinesIn het hoogseizoen: Shanghai-PudongInternational
China Southern AirlinesIn het hoogseizoen: GuangzhouInternational
Hinterland AviationDaru, Kiunga, TabubilInternational
Jetstar AirwaysDenpasar, Melbourne, Osaka-Kansai, Tokyo-Narita, SydneyInternational
QantasLink operated by Sunstate AirlinesPort MoresbyInternational
SilkAirSingaporeInternational
United AirlinesGuamInternational

Openbaar vervoer naar Cairns

Trein

Het treinstation genaamd Cairns Railway Station ligt in het centrum van de stad en op gemiddeld 15 minuten lopen van de kust. Anno 2015 heeft het station twee platforms waar dagelijks meerdere treinen van onder andere het bedrijf Queensland Rail (QR) aankomen. Deze treinterminal ligt aan de North Coast Railway line van Queensland (niet te verwarren met de North Cast Railway Line van New South Wales), en loopt van het Roma Street Station in Brisbane tot aan Cairns. Onderweg kun je uitstappen in steden als: Nambour, Gladstone, Rockhampton, Mackay en Townsville.

Vanaf meerdere plekken aan de oostkust van het land kun je gemakkelijk en goedkoop met de trein reizen naar Cairns. Ook is het mogelijk om vanaf Mount Isa (Outback van Queensland) met de trein in Cairns te geraken. Je moet dan echter wel overstappen in Townsville.

Bus

Alle grote busmaatschappijen in Australië doen Cairns aan. Het is mogelijk om vanaf vrijwel iedere grotere stad aan de oostkust of in de Outback naar Cairns te reizen met de bus. De volgende busmaatschappijen bieden goedkope tickets aan vanaf meerdere bestemmingen in Australië:
  • Greyhound Australia
  • Premier Motor Service
  • Sun Palm Express
  • Coral Reef Coaches
  • Foaming Fury
  • Country Road Coach Lines
  • Johnís Kuranda Bus
  • Kuranda Shuttle
  • Whitecar Coaches

Eigen vervoer

Als toerist of backpacker kun je natuurlijk ok reizen naar Cairns (en omgeving) met een vorm van eigen vervoer. Je kunt een camper(van), auto of busje kopen in een grote stad zoals Sydney. Deze kun je later weer doorverkopen aan andere reizigers. Ook kun je een auto, camper of campervan huren bij bijvoorbeeld Britz, Europcar, Sheridan Rent a Car en Thrifty. Je kunt Cairns vinden aan de National Highway A1 vanaf Brisbane (1700 kilometer), vanaf Sydney via de A1 (2640 kilometer) of vanaf Mount Isa via de A6 en de A1 (1250 kilometer). Als je de omgeving van Cairns wilt gaan verkennen is het verstandig om een 4x4 auto te huren of kopen. Niet alle wegen in de omgeving zijn goed begaanbaar voor normale autoís of de camper(van).

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Hoe kom je in Townsville, Australië?Hoe kom je in Townsville, Australië?Townsville is een grote stad aan de Australische oostkust. Anno 2015 leven er meer dan 150.000 mensen in de stad. Deze l…
De oostkust van Australië: Brisbane - CairnsOp 6 januari vlogen mijn vriend en ik richting Australië om voor twee maanden hier rond te reizen. Na Australië bezoeken…
Australië: Hoe kom je in Mount Isa in de Outback?Mount Isa is een stad in het noorden van Australië in de staat Queensland. De stad wordt ook wel Mt. Isa of The Isa geno…
Goedkoop vliegen met Jetstar Airways in AustraliëGoedkoop vliegen met Jetstar Airways in AustraliëBen je een reis aan het plannen door Australië? Dat kan haast niet zonder ook gebruik te maken van binnenlandse vluchten…
Vliegen naar Australië met QantasVliegen naar Australië met QantasAls je op vakantie gaat naa Australië en je boekt een vliegticket, dan vlieg je niet rechtstreeks vanaf Schiphol. Of het…
Bronnen en referenties
  • Eigen ervaring
  • Lonely Planet Australia, Edition 2014
  • http://www.cairnsairport.com.au/taxis/
  • http://en.wikipedia.org/wiki/Cape_York_Peninsula
  • http://www.cairnsairport.com.au/flight-list/
  • http://www.cairnsairport.com.au/new-flight-list/?type=D
  • http://en.wikipedia.org/wiki/Cairns_Airport
  • http://www.railmaps.com.au/stationdetails.php?StationSelect=877
  • http://www.railmaps.com.au/qldnth.htm

Reageer op het artikel "Hoe kom je in Cairns, Australië?"

Infoteur: Eddwin
Laatste update: 15-07-2015
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Buitenland
Special: Australië
Schrijf mee!