InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Buitenland > Hoe kom je in Gold Coast, Australië?

Hoe kom je in Gold Coast, Australië?

Zon, zee, strand, alcohol en feesten. Gold Coast is een zeer populaire toeristische plek aan de oostkust van Australië. De toeristenstad ligt op 94 kilometer van Brisbane en op 845 kilometer van Sydney. Vanaf Sydney is het slechts een uur en een kwartier vliegen. Goedkope binnenlandse vluchten vertrekken dagelijks vanaf meerdere grote steden in het land. Ook kun je Gold Coast in de staat Queensland bereiken met de trein, bus of een eigen vervoersmiddel. Hoe kom je in Gold Coast in Australië? Hoe lang is het vliegen vanaf Sydney? Waar is het trein- en busstation in de stad? Heeft Gold Coast een eigen vliegveld, of moet je op een andere stad aanvliegen?

Gold Coast

Op 94 kilometer van de hoofdstad van de staat Queensland, Australië, ligt de populaire toeristische plaats Gold Coast. Deze stad is de dichts bevolktste niet-hoofdstad van Australië. Een groot deel van de economie draait op de toerismesector. Als je de skyline van de stad bekijkt, zie je veel hoge gebouwen, waarvan de meeste een kantoor of hotel zijn. Anno 2015 komen er ieder jaar meer dan 2 miljoen toeristen, backpackers en andere niet-Australiërs op de stad af. Zij bezoeken het pretpark in de omgeving of komen er om te feesten in een van de vele discotheken en kroegen, die de stad rijk is. Gold Coast ligt aan de oostkust van Australië in de staat Queensland. De stad is makkelijk te bereiken met meerdere vervoersmiddelen. Ook doen de grote busmaatschappijen de stad dagelijks meerdere keren aan.

Vliegveld

Eastern Avenue, Billinga QLD, 4225, Australië
Gold Coast Airport ligt op 20 kilometer van het centrum van de gelijknamige stad. Dit is ongeveer 30 minuten met de auto of taxi. Vanaf het vliegveld rijden er minibusjes, taxiís, bussen en treinen naar plaatsen in de omgeving. Ook is het mogelijk om op dit vliegveld een auto te huren. Goedkope vliegtickets kun je online boeken bij meerdere aanbieders, afhankelijk van de stad waar je vandaan vliegt. Veel mensen, die geen zin hebben om meer dan 10 uur in de auto of bus te zitten vanaf Sydney, boeken een goedkope binnenlands vlucht naar het zonnige Gold Coast. Een directe enkele vlucht kan al voor 70 euro worden geboekt (maart 2015). Ook is het mogelijk om op het vliegveld van Brisbane aan te vliegen. Zo kun je eerst de hoofdstad van Queensland verkennen, om later met het openbaar vervoer naar Gold Coast te gaan. Tickets naar Brisbane zijn over het algemeen goedkoper dan directe vluchten naar kleinere vliegvelden.

Trein

Vanaf Brisbane Airport rijden er dagelijks treinen naar meerdere bestemmingen in Gold Coast. Ook vanaf het Sydney Train Station is het mogelijk om een treinreis te boeken naar Gold Coast. Deze reis duurt langer dan vanaf Brisbane en dient vooraf geboekt te worden. In Gold Coast heb je meerdere stations waar de treinen stoppen.

Bus

Alle grote busmaatschappijen doen de stad Gold Coast aan. Ook kun je bij een aantal kleine tourmaatschappijen aankloppen om een goedkope busreis naar de feeststad aan de oostkust te boeken. Backpackers boeken vooral bij Greyhound Australia, zij zijn gespecialiseerd in goedkope reizen voor de rugzaktoerist. Je kunt een bus naar Gold Coast in vrijwel iedere stad aan de oostkust vinden.

Eigen vervoer

Auto, camper of campervan kopen

In de grote steden van het land (Melbourne, Brisbane, Perth, Sydney etc.) kun je voor weinig geld een auto, camper of campervan kopen. Als je langer in het land verblijft is dit vaak een stuk goedkoper dan een auto huren. Gold Coast is via de snelweg goed te bereiken, net als de meeste steden aan de oostkust. Vanaf Sydney kun je een groot deel langs de kust rijden als je de A1 en M1 via Newcastle, Port Macquarie, Coffs Harbour en Grafton neemt. Vanaf Brisbane zit je binnen een uur in Goldcoast als je de Motorway M1 neemt.

Auto of camper(van) huren

Op alle vliegvelden in het land is het mogelijk om een auto, of ander vervoersmiddel met vier wielen, te huren. Een prima en betaalbare optie als je van plan bent om niet lang in het land te verblijven. Of als je niet lang een eigen vervoersmiddel nodig hebt. Als je een camper of campervan wilt huren, kun je dit het beste doen in de grote steden. Wicked Campervan is, anno 2015, een van de goedkoopste opties voor mensen die een busje willen huren met een krap budget.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Eigen ervaring
  • Lonely Planet Australia, Edition 2014
  • http://www.skyscanner.nl/transport/vluchten/syd/ool/goedkope-vluchten-van-sydney-kingsford-smith-naar-gold-coast.html?adults=1&children=0&infants=0&cabinclass=economy&preferdirects=false&rtn=1&outboundaltsenabled=false&inboundaltsenabled=false&oym=1503&iym=1503
  • http://goldcoastairport.com.au/to-and-from-the-gc-airport/
  • http://goldcoastairport.com.au/
  • http://en.wikipedia.org/wiki/Gold_Coast,_Queensland
  • http://www.railmaps.com.au/journey_results.php?Origin=Sydney

Reageer op het artikel "Hoe kom je in Gold Coast, Australië?"

Infoteur: Eddwin
Gepubliceerd: 13-03-2015
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Buitenland
Special: Gold Coast
Schrijf mee!