InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Buitenland > Australië: Hoe kom je in Mount Isa in de Outback?

Australië: Hoe kom je in Mount Isa in de Outback?

Mount Isa is een stad in het noorden van Australië in de staat Queensland. De stad wordt ook wel Mt. Isa of The Isa genoemd door de lokale bevolking. Veel toeristen die kort in Australië verblijven of backpackers nemen een kijkje in de stad omdat ze er toevallig langskomen of omdat ze de Outback van Australië mee willen maken. Mount Isa ligt echter ver weg van alles, maar toch is het makkelijk om er te komen. De stad heeft zelfs een eigen vliegveld! Hoe kun je goedkoop naar de Outback? Zijn binnenlandse vluchten naar de stad in Queensland duur? Kun je met de trein of bus in Mount Isa geraken?

Ligging Mount Isa

Mount Isa is een stad in de staat Queensland in Australië. De stad ligt in de Gulf Country region. De meeste mensen kennen de stad van de Mount Isa Mines, een van de meest productieve enkele mijnen ter wereld. In de fabrieken van de stad wordt lood, zilver, koper en zink verwerkt. In 2015 wonen er meer dan 20.000 mensen in Mount Isa. De stad wordt door de lokale bevolking ook wel “The Isa” genoemd. De stad is de administratieve, commerciële en industriële hoofdstad van de noordelijke regio van Queensland. De werkelijke hoofdstad van de staat is Brisbane. Mount Isa ligt in de Outback van Australië in het noorden van het land.

Ver weg van alles

Op 121 kilometer ten westen van Mount Isa ligt het dorpje Cloncurry, het dichtstbijzijnde dorp. Eigenlijk ligt de stad nergens dichtbij en is het een lange trip naar welke plaats dan ook in Australië. Een vlucht vanaf Brisbane duurt meer dan 4 uur. Met de auto van het rode centrum in de Outback vanaf de stad Alice Springs is het bijna 1200 kilometer met de auto. Als je vanaf Mount Isa de kust in het oosten van het land wilt bereiken ben (Mt Isa QLD – naar Townsville City QLD) zit je ruim 9 uur in de auto.

Hoe kom je er?

Als Mount Isa zo ver weg lig, hoe kun je er dan het beste komen? Mount Isa is een stad waar backpackers en andere toeristen vaak niet uit zichzelf heengaan. Ze komen er toevallig langs als ze een rondreis door Australië aan het maken zijn, of ze rijden vanaf de oostkust (meest populair bij backpackers) een stuk de Outback in om het echte ruige woenstijngevoel mee te krijgen. Je kunt er met de auto, trein, bus, taxi (duur), vliegtuig (eigen vliegveld) of avontuurlijk als wandelaar of fietser in deze onvervalste Outbackstad geraken.

Mount Isa vliegveld

Ben je net in het nationale park rondom de Uluru Ayers Rock geweest en vind je een vlucht naar de oostkust van Australië te lang? Wil je nog meer Outbackgevoel krijgen? Of ben je juist benieuwd naar een stad in de woestijn, maar je hebt geen zin om hier lang voor te reizen? Boek dan een binnenlandse vlucht naar Mount Isa Airport. Deze binnenlandse vluchten zijn vaak niet duur en vertrekken dagelijks vanaf vliegvelden in de grote steden zoals Sidney, Brisbane, Melbourne, Darwin en Perth. Het vliegveld heeft de code ISA. De volgende vliegtuigmaatschappijen vliegen met regelmaat van Mount Isa Airport QLD naar een groot aantal andere vliegvelden in het land:
Maatschappij Bestemmingen in Australië
AirnorthDarwin, Gold Coast
Alliance AirlinesCairns, Townsville
QantasBrisbane
Qantas operated by QantasLinkCloncurry, Townsville
Regional Express Airlines Noordelijke bestemmingenHughenden, Julia Creek, Richmond, Townsville
Regional Express Zuidelijke bestemmingenBedourie, Birdsville, Boulia, Brisbane, Burketown, Cairns, Charleville, Doomadgee, Gununa, Karumba, Normanton, Quilpie, Toowoomba, Windorah
Virgin AustraliaBrisbane
West Wing AviationTownsville

Binnenlandse vluchten, duur?

Als je goed zoekt op vergelijkingswebsites kom je zeer goedkope last minutes en andere vliegtickets tegen. Een binnenlandse vlucht is in Australië een zeer normale manier van vervoer. Het land is immers zo uitgestrekt dat niet alle steden met de auto binnen een normale tijd zijn aan te rijden met eigen vervoer. De prijzen van binnenlandse vluchten zijn namelijk goed te doen, ook als je op budget reist als backpacker.

Trein naar Mt. Isa

Met het bedrijf The Queensland Rail en de trein Inlander, kun je vanaf Townsville aan de oostkust naar Mt Isa per spoor rijden. Het grote voordeel van deze manier van vervoer is dat je zelf niet hoeft te rijden en onderweg het Outbacklandschap goed in je op kunt nemen. De trein is overigens wel een duurdere optie vergeleken met de bus.

Met de bus

Als je besluit met de bus naar Mount Isa wilt gaan vanaf de ooskust, kun je het beste opstappen in Townsville. Een van de grootste busmaatschappijen van het land, Greyhound Australia, rijdt dagelijks tussen Townsville en Mount Isa. Een rit met de bus duurt ongeveer 11 uur en kost, anno 2015, $129. Vanaf Alice Springs rijden er ook bussen naar de stad in Queensland, deze kun je het beste boeken bij een tourmaatschappij in de stad zelf.

Eigen vervoer

Je kunt in bijna alle grote plaatsen in Australië een auto, camper of campervan huren. Bekende en betrouwbare maatschappijen zijn: Avis, Hertz en Thrifty. Ook kun je een auto kopen in Sidney, Melbourne of een andere grote stad waar veel auto’s te koop worden aangeboden. Na het rondreizen kun je de auto (soms zelfs met winst) weer doorverkopen. Met een campervan kun je Mount Isa tegenkomen als je een rondreis door de Outback doet, of als je alleen de oostkust bezoekt, maar toch een beetje Outback mee wilt krijgen. Trek er dan wel meerdere dagen voor uit, waarvan 2 reisdagen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Filippijnse vulkaan Mount Taal, gevaarlijk en actiefFilippijnse vulkaan Mount Taal, gevaarlijk en actiefDe Filippijnse vulkaan Mount Taal is een originele vulkaan: hij ligt in het zoetwatermeer Taalmeer en bestaat uit een kl…
Mount Everest (hoogste berg ter wereld)Mount Everest (hoogste berg ter wereld)Op de grens tussen Nepal en China, gelegen in het Himalayagebergte ligt de Mount Everest. Het Himalayagebergte ontstond…
Kosten Mount Everest beklimmenKosten Mount Everest beklimmenMet zijn 8848 meter hoogte is de Mount Everest de hoogste berg op aarde. Edmund Hillary en de Tenzing Norgay zijn de eer…
De Amerikaanse vulkaan Mount Rainier: levensgevaarlijk!De Amerikaanse vulkaan Mount Rainier: levensgevaarlijk!De Amerikaanse vulkaan Mount Rainier zou veel gevaarlijker zijn dan de vulkaan Mount Helen. Mount Rainier wordt zelfs ge…
Mount St. Helens: een absolute belevenis!Voor iedereen die eens iets anders wil dan een vakantie aan het strand in Spanje of Turkije, bestaan gelukkig legio moge…
Bronnen en referenties
  • Eigen ervaring
  • Lonely Planet Australia, Edition 2014
  • http://en.wikipedia.org/wiki/Mount_Isa_Airport
  • http://en.wikipedia.org/wiki/Mount_Isa
  • http://www.mountisa.qld.gov.au/visitor-information
  • http://www.tripadvisor.com.au/Tourism-g255339-Mount_Isa_Queensland-Vacations.html

Reageer op het artikel "Australië: Hoe kom je in Mount Isa in de Outback?"

Infoteur: Eddwin
Gepubliceerd: 10-03-2015
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Buitenland
Special: Australië
Schrijf mee!