InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Buitenland > Vakantieoord Sharm-el-Sheikh: reisadvies, ligging en klimaat

Vakantieoord Sharm-el-Sheikh: reisadvies, ligging en klimaat

Vakantieoord Sharm-el-Sheikh: reisadvies, ligging en klimaat Vakantieoord Sharm-el-Sheikh, dat veel Nederlandse en Belgische toeristen aantrekt, neemt een bijzondere plaats in in het aanbod van vakantiebestemmingen aan de Rode zee. Door haar ligging op het uiterste zuiderse puntje van de Sinaïwoestijn bevindt het zich veraf van het politieke en sociale hart van het land. Ondanks eventuele politieke onrust in Egypte is het reisadvies voor Sharm-el-Sheikh dan ook meestal positief. Genieten van het zonnige weer in deze badplaats is dus geen enkel probleem. Wat is het reisadvies voor Sharm-el-Sheikh en wat is de laatste update?

Sharm-el-Sheikh vakanties

Sharm-el-Sheikh is een vakantieoord aan de Rode zee dat internationaal bekend staat als een toeristische topper als het aankomt op zon en zee. De rijke onderwaterwereld van de Rode zee maakt dat Sharm-el-Sheikh de ideale uitvalsbasis is voor liefhebbers van duiken, snorkelen en watersport. Maar ook wie genoeg heeft aan lekker luieren tijdens een strandvakantie vindt in Sharm-el-Sheikh uitstekende hotelfaciliteiten. Sharm-el-Sheikh lokt veel Europese en Russische toeristen die er van de zon komen genieten in het kader van een all inclusive vakantie.

Sharm-el-Sheikh: ligging

Sharm-el-Sheikh behoort tot het grondgebied van Egypte maar neemt daar als afgelegen vakantieresort een bijzondere plaats in. Op het uiterste zuiderse puntje van de Sinaï Woestijn, gescheiden van het Afrikaanse continent door de Rode zee, bezit de badplaats een bijzonder, uniek karakter. De stressy Egyptische hoofdstad Caïro en de drukke steden van het Egyptische binnenland lijken veraf in het rustige Sharm-el-Sheikh.

Update reisadvies Sharm-el-Sheikh!

Begin november 2015 is het reisadvies voor Sharm-el-Sheikh negatief. Dit negatief reisadvies geldt trouwens ook voor het hele Sinaïgebied, waar de Egyptische overheid te kampen heeft met een ernstige terroristische dreiging. De update van dit reisadvies voor Sharm-el-Sheikh kwam er nadat op 31 oktober 2015 een Russisch vliegtuig neerstortte amper dertig minuten na het opstijgen vanaf de luchthaven van Sharm-el-Sheikh.

Sharm-el-Sheikh: reisadvies

Specifiek reisadvies voor Sharm

Reisadvies formuleren voor Sharm-el-Sheikh is voor de overheid zelden hetzelfde als een reisadvies formuleren voor Egypte in haar geheel. Dit komt door de zonet vernoemde unieke ligging van de badplaats. De politieke revoluties van 2011 en daarna zorgden regelmatig voor een negatief reisadvies voor Egypte in zijn geheel. Wat betreft Sharm-el-Sheikh wordt doorgaans een uitzondering gemaakt omdat het zich ver van alle politieke en sociale commoties bevindt.

Reisadvies Nederlanders

Eind februari 2015 is het reisadvies voor Sharm-el-Sheikh relatief gunstig: het Nederlandse ministerie van Buitenlandse zaken raadt reizen naar het vakantieresort niet af, maar zegt wel dat er rekening moet gehouden met veiligheidsrisico's. Dit laatste heeft vooral te maken met de algemene politieke onstabiliteit in Egypte in zijn geheel. Het ministerie raadt aan om enkel naar Sharm-el-Sheikh te reizen met het vliegtuig (via Sharm-el-Sheikh International Airport), en verplaatsingen buiten de stadsgrenzen van de badplaats te mijden. Bij voorkeur blijf je ook zoveel mogelijk in het hotelcomplex en beperk je uitstapjes in de stad. Het ministerie van Buitenlandse zaken geeft regelmatig een update van het reisadvies voor Sharm-el-Sheikh op haar website:
  • https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/reisadviezen/inhoud/egypte

Reisadvies Belgen

Belgische toeristen die naar Sharm-el-Sheikh op vakantie gaan moeten rekening houden met een vergelijkbaar reisadvies als dat van de Nederlanders. Het Belgische ministerie van Buitenlandse zaken raadt Belgen aan om alleen per vliegtuig naar Sharm-el-Sheikh te reizen en verplaatsingen buiten de stad te mijden. Verplaatsingen buiten het hotel worden niet afgeraden maar men raadt aan om steeds voorzichtig te zijn. Een actueel reisadvies voor Belgische toeristen die naar Sharm-el-Sheikh willen gaan vind je op de website van het Belgische ministerie van Buitenlandse Zaken:
  • http://diplomatie.belgium.be/nl/Diensten/Op_reis_in_het_buitenland/reisadviezen/afrika/egypte/ra_egypte.jsp

Sharm-el-Sheikh: klimaat en weer

Droog woestijnklimaat

Sharm-el-Sheikh kent een ultradroog woestijnklimaat, met zeer warme temperaturen in de zomer en milde temperaturen in de winter. Door haar ligging aan de Rode zee kan de badplaats bovendien genieten van gezonde zeelucht die de zomerse hitte draaglijk maakt. Het aantal zonuren per jaar is in Sharm-el-Sheikh extreem hoog. Beweren dat in Sharm-el-Sheikh de zon 350 dagen per jaar gegarandeerd is, is nauwelijks een overdrijving te noemen.

Regen in Sharm-el-Sheikh?

Regenen doet het in dit zonnige vakantieoord zelden of nooit: gemiddeld zal het één of twee keer jaar lichtjes motregenen. De grootste kans daartoe is in de periode van midden november tot eind februari. In de maanden januari en februari is er doorgaans ook meer wind, waardoor je vooral 's avonds wel een pullover of een jacket kan gebruiken. Onweersbuien zijn hoogst uitzonderlijk.

Zon gegarandeerd

Zachte, droge lucht is typisch voor het klimaat van Sharm-el-Sheikh. Eens de maand maart is begonnen, kan je er vanop aan dat het zonnetje steevast warmer wordt, met alsmaar stijgende temperaturen. In maart kan je overdag al temperaturen vanaf 25 graden verwachten, met maxima tot 35 à 38 graden in de maanden juli en augustus. Daarna dalen de temperaturen lichtjes in de wintermaanden met dagtemperaturen van 18 à 22 graden in de maanden december tot en met februari. Alles samen dus een uitstekend klimaat voor zonnekloppers, overwinteraars en mensen met bepaalde gezondheidsproblemen (bv. reuma, astma).

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Goedkoop vliegen naar Egypte met Koral Blue AirlinesGoedkoop vliegen naar Egypte met Koral Blue AirlinesOp vakantie naar Egypte en op zoek naar een goedkoop vliegticket? Dan ben je bij Koral Blue Airlines aan het juiste adre…
Duiken in Egypte, Sharm el SheikhWat is er nou mooier dan een compleet nieuwe wereld ontdekken? Dat is precies wat er gebeurt tijdens het duiken. Je komt…
Goedkoop vliegen naar Georgië met Fly GeorgiaGoedkoop vliegen naar Georgië met Fly GeorgiaWie gaat vliegen naar Georgië voor zaken of toeristische doeleinden kon tot 2012 alleen maar kiezen voor Georgian Airway…
Goedkoop vliegen naar Rusland met OrenairGoedkoop vliegen naar Rusland met OrenairOrenair is een luchtvaartmaatschappij die vluchten aanbiedt naar diverse bestemmingen in Rusland en omringende landen. W…
Buddha Bar ook naar AmsterdamHoewel het de bedoeling was dat Amsterdam al in 2009 bij het Leidseplein een Buddha Bar zou hebben, wordt dit waarschijn…
Bronnen en referenties
  • http://diplomatie.belgium.be/nl/Diensten/Op_reis_in_het_buitenland/reisadviezen/afrika/egypte/ra_egypte.jsp, bezocht op 06/11/2015.
  • http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/reisadviezen/egypte, bezocht op 06/11/2015.

Reageer op het artikel "Vakantieoord Sharm-el-Sheikh: reisadvies, ligging en klimaat"

Infoteur: Verdanov
Laatste update: 06-11-2015
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Buitenland
Special: Sharm-el-Sheikh reizen
Schrijf mee!