Bondi Beach: Slapen, eten en zonnen op het strand van Sydney

Bondi Beach: Slapen, eten en zonnen op het strand van Sydney Het bekendste strand van het land Australië ligt gewoon in Sydney. Op ongeveer 8 kilometer van het CDB (zakelijk centrum) van de oudste en grootste stad van het land ligt Bondi Beach. Dit strand trekt het hele jaar door miljoenen toeristen en Australiërs die de stad even zat zijn. Je kunt hier leren surfen, uitgaan, zwemmen, zonnen, naar de gym gaan en lekker eten in een van de grote food courts. Bondi Beach heeft ook honderden hotels en hostels om te overnachten. Waar kun je overnachten? Hoeveel ben je kwijt voor een nacht in een tweepersoonskamer? Wat voor toeristische attracties heeft Bondi Beach in Sydney, Australië allemaal?

Inhoud

Bondi Beach

Het beroemdste strand van Australië ligt gewoon in de grootste en oudste stad van het land; Sydney. Bondi Beach trekt toeristen, backpackers, dagjesmensen uit Australië en veel nationaliteiten naar zich toe. Je hebt er zon, zee, strand, surfmogelijkheden, pubs, discotheken en honderden hotels en hostels. Dit allemaal op slechts 8 km van het Central Business District (zakelijk centrum) van Sydney. Gemiddeld is het water er rond de 21 graden Celcius en als je de zee te ruig vindt zijn er ook zwembaden aan beide uiteinden van het strand. Hier maken voornamelijk de kinderen gebruik van.

De kustwachten

De twee meest actie surfclubs van Bondi Beach zorgen voor de veiligheid van de mensen op het stand en in de zee. Je moet echter wel netjes tussen de vlaggen blijven, die iedere ochtend opnieuw worden uitgezet door de ‘coast guards’. Ieder jaar weer worden er duizenden toeristen uit de zee gehaald, omdat ze vaak hun eigen grenzen niet kennen (domheid, alcohol, drugs en dergelijke). De reddingsacties zijn een aantal jaar lang bijgehouden voor het televisieprogramma Bondi Rescue, dat ook op de Nederlandse televisie is uitgezonden.

Populaire attracties aan het strand

Aan beide uiteinden van het wereldberoemde strand zijn er mogelijkheden om te leren surfen. Er worden lessen gegeven voor beginners en gevorderden. De doorgewinterde surfer zal zich hier misschien wat sneller vervelen. Aan de noordkant van het strand is er een buitengym, ook wel work-out gebied genoemd. Aan de boulevard van het strand bevindt zich een paviljoen waar je kunt douchen en om kunt kleden, maar ook ijs, eten en drinken kunt kopen. Op het grote grasveld staan grote barbecues waar je voor wat kleingeld gebruik van kunt maken. Hiernaast rijdt ook een treintje voor de kleine kinderen.

Eten

Het eten wat aangeboden wordt in Bondi Beach valt niet in een enkel woord samen te vatten. Het is namelijk een goede mix van exclusieve restaurants, pubs met goedkoop eten, goedkope restaurantjes, fastfood restaurants en surfcafés. Wereldberoemd (maar niet van origine uit Australië) is het gerecht Fish & Chips. Dit vindt je werkelijk overal aan het strand. Een grote ‘food hall’, waar ze meerdere goedkope gerechten uit meerdere landen serveren heet de Westfield Bondi Junction. Natuurlijk kun je ook gewoon je eigen vlees meenemen naar het grote grasveld in de buurt van Bondi. Hier staat namelijk grote barbecues waar je voor een paar dollar gebruik van kunt maken. Als backpacker is het ook leuk om andere mensen uit te nodigen terwijl je eten staat te bereiden, of om aan te schuiven bij andere backpackers die er toevallig staan.

Nachtleven

Net als bij de eetgelegenheden is ook het nachtleven erg divers. Je vindt hier de duurste en mooiste discotheken en clubs, maar ook de goedkope backpackerskroegen met het meest prachtige uitzicht. Bekende namen in het uitgaansleven van Bondi zijn:
  • Icebergs
  • Eastern
  • Beach Road Hotel
  • Bondi Icebergs Swimming Club
  • Friend in hand hotel

Hotels, hostels en andere slaapplekken

Als je geen zin hebt om in de binnenstad of een van de andere buitenwijken van Sydney te verblijven en je een liefhebber bent van zon, zee en strand, is Bondi Beach een perfecte plek om te overnachten. Met de bus (of lopend) zit je binnen het uur in het zakendistrict van Sydney. Hele goedkope hostels in het buurt van het strand zal je niet snel vinden. Hiervoor kun je beter naar het andere strand van Sydney genaamd Coogey gaan. Toch vindt je hier behoorlijk veel hotels voor tussen de 75 en 200 dollar voor twee personen per nacht. In de aanbieding of last-minute zijn ze nog goedkoper.

Lees verder

Gerelateerde artikelen

Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Flok85, Pixabay
  • Lonely Planet Australië editie 2014
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Bondi_Beach
  • http://www.sydney.com/destinations/sydney/sydney-east/bondi/beach-lifestyle
  • http://www.australia.com/en/places/nsw/nsw-bondi-beach.html

Reageer op het artikel "Bondi Beach: Slapen, eten en zonnen op het strand van Sydney"

Infoteur: Eddwin
Laatste update: Februari 2015
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Buitenland
Special: Australië
Schrijf mee!