InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Buitenland > De 24 uur van Le Mans

De 24 uur van Le Mans

De 24 uur van Le Mans Wie echt eens een spectaculaire autorace wil zien moet naar Le mans gaan. Daar wordt ieder jaar de 24 uur van Le mans gereden. Het is niet alleen racen, het is gezelligheid, bekijken en bekeken worden en even weg van de dagelijkse sleur. Naast Le mans zijn er nog meer en andere 24 uurs races te bekijken. Maar die van Le mans is gewoonweg de grootste en gezelligste 24 uurs race die er is.

Stukje geschiedenis en informatie van Le mans

Op dit 13,65 km lange circuit wordt sinds 1923 geraced. Circuit de la Sarthe van Le mans. De naam van het circuit komt van de rivier Sarthe waarlangs Le mans ligt. De 24 uur van Le mans is de oudste en grootste autorace ter wereld. In de eerste race van Le mans werd er "slechts" 2209,468 km gereden in 24 uur. Tegenwoordig moet de winnaar in 24 uur ruim 5000 km rijden Er wordt dus tegenwoordig in 24 uur een compleet Formule 1 seizoen gereden. Een gemiddelde snelheid van 220 km/pu moet er minimaal gereden worden om in 24 uur 5000 km te rijden. Een team bestaat uit 3 coureurs die elkaar steeds aflossen, en een hoop automonteurs. Mocht er tijdens de race wat gebeuren, wat een reparatie nodig heeft, dan mag dat tijdens de race gebeuren. Maar de auto moet nog wel zelfstandig naar de pits kunnen rijden waar de reparaties plaats vinden, anders valt de auto gewoon uit de race.

Er komen ieder jaar zo een 300.000 toeschouwers, en journalisten naar Le mans toe om de race te aanschouwen. En er volgen bijna 200 miljoen mensen via de televisie de race. De 24 uur van Le mans is daarmee het grootste jaarlijks sportevenement van Europa.

Racing for Holland

De meest bekende Nederlandse raceteam van Le mans is Racing voor Holland. Dit team is opgericht door Jan Lammers. De auto waar ze in rijden is in Japan ontworpen en genaamd Dome S101. Met deze auto rijden ze nog meer races dan alleen Le mans en is erg succesvol. Wil je meer weten over Racing for Holland? Kijk dat even op de officiële website.

Voordat de race begint

Voordat de echte race begint, gebeurd er eerst nog heel wat vooraf. In 4 verschillende klassen doen in totaal 50 auto's mee. De 4 verschillende klassen zijn:
  • Koningsklasse
  • LMP2 klasse
  • LM GTS klasse
  • LM GT klasse

Omdat er een veel groter aantal wordt ingeschreven dan het circuit kan hebben, worden de auto's geselecteerd. De teams die door de organisatie uitgenodigd worden, krijgen op de eerste zondag in mei de kans om een dag het circuit te verkennen. Op maandag en dinsdag voor de race in juni worden alle auto's gekeurd. Zowel de verkendag en de keuringsdagen trekken al tienduizenden bezoekers. Op woensdag en donderdag worden de kwalificatiesessies gereden om de startopstelling te bepalen. De kwalificatiesessies worden van 7 uur 's avonds tot middernacht verreden. Vrijdag voor de race is een rustdag. Op de rustdag worden alle coureurs op oude auto's door het centrum van de stad gereden. Dit trekt ruim 60000 toeschouwers.

De 24 uur van Le mans

Na een korte warming-up in de ochtend, gaat de race traditioneel om 16:00 uur van start. Omdat het de 24 uur van Le mans heet is de finish dan ook op zondag middag om 16:00 uur. Alle klassen gaan tegelijk van start. Door dat alle klassen door elkaar rijden krijg je spectaculaire inhaal acties. Ook stuurfoutjes, botsingen en slippartijtjes zie allemaal voor je neus voorbij komen. Maar omdat de race ook in het donker plaats vind, gebeuren er dingen die je overdag niet zo snel ziet gebeuren. Hoe verder de race vordert, des te meer foutjes er door de coureurs gemaakt worden des te spectaculairder de race wordt. Tijdens de race kan je zo vaak door de controle hekken heen en weer lopen als je wilt, je bent dus niet verplicht de hele race uit te zitten. Heb je even geen zin om naar de race te kijken, dan is er voldoende te doen. Zo is er ook bijvoorbeeld een kleine oldtimer show met oldtimers die vroeger ook al aan de race hebben meegedaan.

Slot van de race

Op zondag precies om 16:00 uur eindigt de race. Als alle auto's van het circuit zijn, mogen de toeschouwers het circuit op. Dan word er naar de pitsstraat toegelopen waar alle auto's staan die de race hebben gereden, en word het winnende team even geïnterviewd. Alles wat er te vinden is op het circuit, mogen de toeschouwers houden als souvenir. Als alles tot z'n eind is gekomen heb je nog maar één ding te doen. Inpakken en naar huis toe gaan.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • DVD 24h Le mans
  • www.lemans.org

Reageer op het artikel "De 24 uur van Le Mans"

Infoteur: Lautof
Laatste update: 25-08-2015
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Buitenland
Schrijf mee!