InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Buitenland > Vakantie in Side, Turkije: vliegtijd, hotels en attracties

Vakantie in Side, Turkije: vliegtijd, hotels en attracties

Vakantie in Side, Turkije: vliegtijd, hotels en attracties Side is een zeer populaire vakantiebestemming in Turkije. Deze stad staat vol met luxe hotels, spas, kroegen en andere populaire bestemmingen voor toeristen. Met de auto of bus naar Side rijden is niet de beste optie, vliegen is vaak een stuk goedkoper. Dagelijks vertrekken er vluchten vanaf meerdere luchthavens in Nederland naar Antalya Airport. Plekken om (luxe) te overnachten zijn er voldoende. Sommige hotels hebben zelfs een eigen waterpark! Hoe lang is het eigenlijk vliegen vanaf Nederland naar Side? Wat is er allemaal te doen en welke hotels hebben een mooi aquapark met grote glijbanen?

Side, Turkije

Side is een oude Griekse stad aan de Middellandse zee in Turkije. Deze kleine stad is gegroeid tot een grote toeristische trekpleister aan de Turkse kust. Het staat anno 2015 vol met resorts, luxe hotels en grote waterparken. Naast deze grote en hoge gebouwen, kroegen en andere plekken waar toeristen zich graag verzamelen, kun je ook genieten van een aantal culturele hoogstandjes. Side ligt in de buurt van Manavgat en slechts 78 kilometer van Antalya. Als je met het vliegtuig naar Side gaat kun het beste aanvliegen op de luchthaven Antalya Airport. Vanaf hier is het gemiddeld een uur met de bus of taxi naar Side.

Hoe lang is het vliegen naar Side vanaf Amsterdam Schiphol en Eindhoven Airport?

Voor vluchten binnen Europa wordt aangeraden om ruim van tevoren op Schiphol aanwezig te zijn. Schiphol en reisaanbieder Correndon adviseren om uiterlijk 2 uur voor vertrek in te checken. Het is dus raadzaam om minimaal 2.5 uur van tevoren op Schiphol aan te komen om eventuele vertragingen met het openbaar vervoer en files met de auto op te kunnen vangen. De vlucht naar Side bedraag ongeveer 3 uur en 45 minuten als je vanaf Amsterdam Schiphol vliegt. Vanaf Eindhoven Airport vertrekken een aantal zeer goedkope aanbieders. De vluchttijd bedraagt dan ongeveer 3 uur en 40 minuten.

Met de bus of taxi vanaf het vliegveld

Side heeft zelf geen eigen commercieel vliegveld. Als je een vlucht hebt geboekt vanaf een van de beschikbare luchthavens in Nederland, is vaak de beste optie om naar Antalya Airport te vliegen. Als je eenmaal bent geland en een visum hebt gekocht op het vliegveld zelf, moet je met de bus of taxi naar het hotel in Side vervoert worden. De meeste aanbieders in Nederland bieden een gratis transfer naar je hotel aan. Is dit niet het geval? Er staan tientallen busjes en taxis voor je klaar op het vliegveld. De busreis naar Side duurt gemiddeld een uur. De reistijd is echter wel afhankelijk van de eventuele files op de weg en het aantal hotels, resorts of campings waar de bus stopt.

Bezienswaardigheden in en rondom Side, Turkije

Ruines Tempel van Apollo

De belangrijkste toeristische attracties in Side zijn het oude theater en de tempel van Apollo. De tempel bestaat tegenwoordig uit een aantal zuilen (kolommen) en is ruim 2000 jaar oud. Veel mensen gaan deze oude zuilen tegen zonsondergang of bij zonsopgang bezoeken.

Bron: Daniel hs Karlsson, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)Bron: Daniel hs Karlsson, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)
Manavgat waterval
De watervallen kunnen op eigen houtje of met een excursie worden bezocht. De waterval is niet hoog, maar juist erg breed. Tijdens de avond branden er achter het water grote lampen zodat het net lijkt alsof het water licht geeft. Vanaf het centrum van Side is het ongeveer een uur met de auto, bus of taxi rijden naar de waterval.

Side museum

Op de plek van een antiek Romeins badhuis is het museum van Side gevestigd. Je kunt hier onder andere antieke wapens, beelden, graftomben en portretten vinden die in en rondom Side zijn gevonden. Daarnaast is er Engelstalige informatie over de geschiedenis van Side en de gemeente Manavgat.

Seleukeia

Op 20 minuten rijden vanaf het centrum van Side ligt de recent opgegraven stad Seleukeia. Deze stad is gesticht onder Koning Seleucus 1 Nikator. Je kunt met of zonder een gids rondwandelen tussen de ruïnes. Op informatieborden, vertaald in meerdere talen, staat uitgelegd wat deze bijzondere stad ooit is geweest.

Accommodatie

In en rondom de stad Side en in de gemeente Manavgat zelf kun je terecht in honderden hotels, hostels, resorts en appartementen. Je kunt het zo luxe (en duur) maken als je zelf wilt. Let goed op de vroegboekkortingen, kinderkortingen en andere aanbiedingen van de Nederlandse reisaanbieders.

Hotels met groot waterpark

In Side zijn er twee grote hotels met daarbij een waterpark waar je gratis gebruik van kunt maken bij boeking. Deze spectaculaire aquaparken hebben onder andere meerdere grote en spannende glijbanen:
  1. Splashworld Ali Bey Park
  2. Splashworld Pegasos World
Gerelateerde artikelen
Side: zon, zee, natuur en cultuur in TurkijeSide is een zeer populaire vakantiebestemming in Turkije. Het ligt aan de zuidkust van Turkije. De meeste mensen gaan na…
Vakantie in Turkse Rivièra: Side en excursiesVakantie in Turkse Rivièra: Side en excursiesVoor een zon- en/of cultuurvakantie zit je goed in de Turkse Rivièra. Zon 9 maanden per jaar is het aan de Turkse Rivèr…
Anouk - Graduated Fool (recensie cd met Everything)recensieAnouk - Graduated Fool (recensie cd met Everything)Het derde studio-album van Anouk is Graduated Fool. Deze cd uit 2002 heeft in vergelijking met haar andere albums het mi…
Fitness oefeningen: SchoudersSchouders geven het lichaam uitstraling zowel bij de man als bij de vrouw. Train altijd twee schouders te gelijk om vers…
Autostoeltje aanschaffenHet aanbod van autostoeltje is groot. Ook zijn er flink wat merken die autostoeltjes aanbieden. Bij de aanschaf zou veil…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Saffron Blaze, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)
  • http://www.realturkey.nl/artikel/antieke-romeinse-tempel-van-apollo-in-side-in-restauratie/
  • http://www.tripadvisor.nl/Attraction_Review-g297968-d555187-Reviews-Temple_of_Apollo-Side_Manavgat_Turkish_Mediterranean_Coast.html
  • http://www.zoover.nl/turkije/mediterraan/side-titreyengol-colakli-sorgun-kumkoy/seleukeia
  • Lonely Planet Turkey, 2013
  • http://www.side-manavgat.com/nl/side-museum-.html
  • http://www.realturkey.nl/artikel/antiek-seleukeia-nu-open-voor-bezoekers/
  • http://www.arke.nl/zonvakantie/turkije/turkse-riviera/side/resultaten/
  • Afbeelding bron 1: Daniel hs Karlsson, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)

Reageer op het artikel "Vakantie in Side, Turkije: vliegtijd, hotels en attracties"

Infoteur: Eddwin
Gepubliceerd: 20-01-2015
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Buitenland
Schrijf mee!