InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Buitenland > Nepal: Kumari, de levende Godin

Nepal: Kumari, de levende Godin

Nepal: Kumari, de levende Godin De Hindoe's kennen veel goden, minstens driehonderd. De Kumari is één van deze goden en godinnen, maar met het grote verschil dat zij een levende Godin is. Zij bewoont een menselijk lichaam. Je kunt haar o.a. vinden in Kathmandu, in Kumari House, op een steenworp afstand van The Royal Palace. O.a., want ook sommige andere plaatsen hebben een eigen Kumari, maar die zijn minder belangrijk dan de Kumari van Kathmandu.

Kumari

Kumari is een Godin die woont in het lichaam van een jong meisje. Het meisje is afkomstig uit de Newar Shakya kaste, de kaste van de goudsmeden. De Kumuri woont in het lichaam van dit meisje, dit meisje is dus de Kumari, tot het meisje bloedt. Dat kan zijn door een verwonding, maar ten laatste door haar eerste menstruatie. En dan kan ze geen Kumari meer zijn, er komt dan een nieuwe Kumari.

Onverschrokkenheid

Maar hoe weet je nou wie de Kumari is? Welk meisje heeft deze Godin verkozen als tijdelijke woning? Welnu, daarvoor bestaat een test. Alle ouders die hopen dat de Kumari hun dochter heeft uitgekozen en het lichaam van hun dochter tijdelijk wil bewonen, brengen hun dochter (ongeveer drie jaar oud) naar de tempel.

Het kind blijft, samen met de andere kandidaten, een nacht in de tempel. En de priesters doen hun uiterste best de kinderen bang te maken, want de Kumari is herkenbaar aan haar onverschrokkenheid. Ze is niet bang te maken. Een Kumari wordt dus niet gekozen, ze wordt als Kumari herkend. Alleen meisjes die geen lichamelijke afwijkingen hebben komen voor de herkenningsprocedure in aanmerking, want een Kumari heeft nou eenmaal geen lichamelijke afwijkingen.

Kumari House

Het meisje dat niet bang te maken is, is de Kumari. Ze is tot haar eerste verwonding waarbij ze bloedt, of tot haar eerste menstruatie, de levende Godin. En zo wordt ze ook behandeld. Ze wordt weggehaald bij haar ouders (een hoge eer) en gaat wonen in Kumari House.

Fotograferen

Ze mag niet gefotografeerd worden, behalve op de hoogtijdagen waarop ze in een draagstoel wordt rondgedragen.

Kumari zien

Je kunt de Kumari wel te zien krijgen, mits je geduld hebt. Je moet geduldig op de binnenplaats van haar huis wachten tot ze het verkiest voor het raam te verschijnen. Dat kan uren duren en dat moet je ervoor over hebben. Als ze in haar raamopening verschijnt is ze zwaar opgemaakt, ze kijkt even naar buiten en ze is gelijk weer weg.

Bespoedigen

Je kunt ook de gids die je naar de binnenplaats van haar huis gebracht heeft wat geld geven. Dat wil haar verschijnen wel eens bespoedigen.

De prijs

Vanuit westers perspectief gezien is de prijs die dit uitverkozen kind betaalt voor een paar jaar Godin zijn, erg hoog, ook in haar latere leven. Hindoe-mannen geloven dat de man die trouwt met een ex-Kumari ten hoogste nog een half jaar zal leven. De ex-Kumari trouwt daarom over het algemeen niet. Dit had vaak als gevolg dat de ex-Kumari's in armoede leefden.

Pensioen

Hier heeft de Nepalese regering iets aan gedaan: de Nepalese regering heeft voor ex-Kumari's de enige sociale voorziening in Nepal in het leven geroepen: zij krijgt een levenslang pensioen.

Rechtszaak

Er is een rechtszaak geweest rond de vraag of deze traditie mogelijk een schending van de rechten van het kind is. Volgens de uitspraak mag de traditie voortgezet worden, maar heeft ze ook aanspraak op de rechten van het kind.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Nepal, wandelen in het Himalaya gebiedNepal, wandelen in het Himalaya gebiedNepal is een land in het Himalaya gebied in Azië, dat gelegen is tussen India en China. Het grootste gedeelte van de bev…
Nepal: economieNepal: economieNepal behoort tot de armste en minst ontwikkelde landen ter wereld. Bijna de helft van de bevolking leeft onder de armoe…
Nepal: een introductieNepal: een introductieNepal is het enige Hindoe koninkrijk ter wereld en het ligt aan de voet van de hoogste bergen ter wereld, de Himalaya. D…
Nepal: benutting en inrichting van het woongebiedNepal: benutting en inrichting van het woongebiedDe exploitatie van de landbouwproducten kan de bevolkingsgroei niet bijhouden. Ook slinken de houtvoorraden door onveran…
Nepal: medische voorzieningen, onderwijs en prostitutieNepal: medische voorzieningen, onderwijs en prostitutieDe medische voorzieningen in Nepal zijn erg beperkt en ontoereikend. Op elke 10.000 inwoners is er slechts 1 arts. In de…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Dalbera, Flickr (CC BY-2.0)
  • Bronnen zijn vermeld in de Special Nepal.

Reageer op het artikel "Nepal: Kumari, de levende Godin"

Reactie

Yoeri Nijs, 14-10-2008 14:24 #1
We hebben op dit moment een project lopen op school dat gaat over de kumari. Heel erg interessant om aan te werken.

Infoteur: Judithm
Laatste update: 15-06-2015
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Buitenland
Special: Nepal
Reacties: 1
Schrijf mee!